Icehearts vahvistaa liikunnallisuuden lisäksi sosiaalisia taitoja ja mielen hyvinvointia

Julkaisuajankohta 18.2.2020

Kolme ihmistä pelaa jääkiekkoa.

Suomessa ja kansainvälisesti palkittu ja tunnustettu Icehearts-toimintamalli on jo yli kahden vuosikymmenen ajan tukenut lapsia, joilla on kouluvaikeuksia tai riski jäädä paitsi harrastuksista ja hyvistä ihmissuhteista. 

Toimintamallista saatujen tulosten mukaan valtaosa toiminnassa mukana olevista lapsista on saanut aktiivisen liikuntaharrastuksen lisäksi sosiaalisia taitoja ja kaverisuhteita sekä paremman itsetunnon ja mielialan.

THL on seurannut ja tutkinut vuodesta 2015 lähtien Iceheartsin toimintatapoja, toiminnan vaikuttavuutta ja mukana olleiden lasten elämänkulkua. Tuloksista kertoo tuore Tutkimuksesta tiiviisti -julkaisu. 

”Iceheartsin menestyksen avain on pitkälle siinä, että yksi ja sama luotettava aikuinen kulkee lapsen rinnalla läpi kouluiän, ekaluokalta aikuisikään asti”, kertoo erikoistutkija Kaija Appelqvist-Schmidlechner THL:stä. ”Jo tämä on jotakin sellaista, mitä julkinen palvelujärjestelmämme ei pysty tarjoamaan.” 

Icehearts-kasvattaja on lapsen tukena niin koulussa kuin vapaa-ajalla. Hän on mukana koulun oppitunneilla ja auttaa pitämään yllä koulurauhaa. Iltapäivisin kasvattaja auttaa läksyissä ja ohjaa joukkueensa lapsia liikunnassa. Lasten kasvaessa iltapäivätoiminta muuttuu urheilutreeneiksi, pari kertaa viikossa.

Joukkuepelistä sosiaalisia taitoja

Toinen Iceheartsin vahvuus on, että se tarjoaa lapselle urheiluharrastuksen, johon vanhemmilla ei välttämättä ole varaa. Osa lapsista saattaa tarvita tukea ryhmässä toimimiseen, mikä on haaste tavallisessa urheiluseurassa. Vaikka Icehearts-toiminta liitetään jääkiekkoon, pelaavat nykyiset runsaat 700 lasta noin 50 joukkueessa myös jalkapalloa tai sählyä.

Olennaista ei ole urheilulaji, vaan joukkuepelissä kehittyvät ryhmässä toimimisen taidot ja oppiminen säännölliseen liikuntaan. 

Siitä, että jokaiselle lapselle tarjottaisiin julkisena palveluna mahdollisuus harrastukseen, on vasta keskusteltu. 

”Suomessa on tavoitteena taata yhdenvertaiset mahdollisuudet kaikille lapsille; lisätä lasten ja nuorten hyvinvointia sekä ehkäistä syrjäytymistä. Icehearts on toiminut tässä työssä suunnannäyttäjänä”, sanoo erikoistutkija Marjatta Kekkonen THL:stä. 

Icehearts toimii yhdessä laajan julkisten palvelujen verkoston kanssa. Tässä on kolmas toimintamallin vahvuus. 

THL:n tutkimuksen mukaan kasvattaja tekee lähes jokaisen lapsen asioissa yhteistyötä luokanopettajan kanssa, ja Icehearts -kasvattajiin luotetaan kouluissa. Noin joka toisen lapsen kohdalla yhteistyötä tehdään myös erityisopettajan ja koulupsykologin kanssa. Monissa tapauksissa yhteistyötä tarvitaan myös koulukuraattorin, kouluterveydenhoitajan, rehtorin, psykiatrian ja lastensuojelun kanssa. 

Icehearts-joukkueeseen valitaan lapsia, joiden on varhaiskasvatuksessa tai koulussa arvioitu hyötyvän erityisestä tuesta ja liikuntaharrastuksesta. Icehearts-kasvattaja sitoutuu ohjaamaan ja tukemaan joukkueensa lapsia 12 vuoden ajan. Icehearts täydentää palvelujärjestelmäämme tavalla, jonka tiedetään tukevan lapsen ja nuoren kasvua ja kehitystä: tarjoamalla pysyvän ja rinnalla kulkevan aikuisen, pitkäkestoista ja kokonaisvaltaista tukea sekä mielekkään liikuntaharrastuksen.

Lähde: 

Icehearts on enemmän kuin urheilujoukkue. Tuloksia THL:n pitkittäistutkimuksesta. Tutkimuksesta tiiviisti 3/2020.

Lisätietoja:

Kaija Appelqvist-Schmidlechner
erikoistutkija
THL
p.uh. 029 524 7275

Marjatta Kekkonen
erikoistutkija
THL 
puh. 029 524 7401

[email protected] 

Aikaisemmin aiheesta: 

Kaija Appelqvist-Schmidlechner, ym. Jääsydämet: Icehearts-toiminnassa aloittavien lasten psykososiaalinen hyvinvointi ja arviot toiminnan vaikuttavuudesta yhden vuoden seurannassa. THL 2017. 

Kekkonen M, ym. Icehearts koulun kumppanina. Julkaisussa: Gissler M ym. (toim.). Nuoret palveluiden pauloissa: Nuorten elinolot -vuosikirja 2018. Teema 30. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Tampere: PunaMusta Oy, 2018: 179–192.

Lapset, nuoret ja perheet Pääsivusto tutkimusohjelma1eriarvoisuus - thlfi