THL:n kysely: Sosiaalityöntekijän paikalla olo parantaa terveysaseman palvelua ja lisää tyytyväisyyttä moniammatilliseen tiimityöhön

Julkaisuajankohta 3.2.2020

Moniammatillinen tiimi terveyskeskuksessa.

Sosiaalityöntekijän tai -ohjaajan työskentely paikan päällä terveysasemalla parantaa asiakkaiden saamaa palvelua ja lisää reippaasti terveysasemien tyytyväisyyttä moniammatilliseen tiimityöhön.  

Asia selviää THL:n teettämästä terveyskeskuskyselystä. Sen mukaan 32 prosentissa terveysasemia työskentelee sosiaalityöntekijä tai -ohjaaja vähintään kerran viikossa paikan päällä.  

”Terveysasemien asiakkaista erityisesti ikääntyneet ja ihmiset, joilla on taloudellisia ongelmia tai päihdeongelmia, tarvitsevat usein myös sosiaalityöntekijän tai -ohjaajan apua. On suuri etu, jos apu löytyy paikan päältä terveysasemalta. Eri palveluja saa näin nopeammin ja saumattomammin”, sanoo THL:n kehittämispäällikkö Vesa Syrjä.  

Kyselyssä 46 prosenttia terveysasemista ilmoitti, että asemalla käy sosiaalialan ammattilainen tarpeen mukaan tai harvemmin kuin kerran viikossa. 22 prosenttia asemista on järjestänyt sosiaalipalvelut muulla tavoin, usein niin, että asiakkaat ohjataan ottamaan itse yhteyttä sosiaalitoimeen. 

Etenkin suurilla alueilla parannettavaa yhteistyössä 

Kyselyn mukaan alle puolet eli 45 prosenttia terveysasemista on tyytyväisiä siihen, miten yhteistyö sosiaalipalvelujen kanssa sujuu. Korjattavaa on erityisesti suurten sote-palveluiden järjestäjien alueilla.

”Isoissa organisaatiossa yhteistyötä voi hankaloittaa yksinkertaisesti se, että työntekijöitä on niin paljon eivätkä kaikki tunne toisiaan”, sanoo THL:n ylilääkäri Anu Niemi.

Parhaimmaksi yhteistyö koetaan, kun sosiaalialan ammattilaiset työskentelevät paikan päällä terveysasemalla. 

65 prosenttia terveysasemista, joissa sosiaalitoimen sosiaalityöntekijä tai -ohjaaja on paikalla vähintään kerran viikossa, kokee yhteistyön onnistuneeksi. Tyytyväisyys tippuu 40 prosenttiin, kun sosiaalialan ammattilainen ei ole säännöllisesti paikalla. 

Geriatria yleisin erikoislääkärin palvelu terveysasemilla 

Osassa terveysasemia on mahdollisuus päästä tarvittaessa myös erikoislääkärin vastaanotolle paikan päällä.  

Yleisimmin terveysasemilla on mahdollisuus saada geriatrian, psykiatrian sekä lasten- ja nuorisopsykiatrian erikoislääkärin palveluita. Tämä on luontevaa, sillä ikääntyneitä ja mielenterveyden ongelmista kärsiviä asiakkaita on terveysasemilla paljon. 

Sen sijaan fysiatrian palvelut paikan päällä ovat harvinaisia, vaikka tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat yleisin käyntisyy terveysasemilla. 

”Syynä voi olla se, että fysiatrian alan erikoislääkäreitä on vähän ja heitä valmistuu huomattavasti vähemmän kuin mitä tarve on”, Niemi arvioi. 

Yksi juuri alkaneen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman tavoitteista on varmistaa, että jokainen suomalainen saa tarvitsemansa sote-palvelut sujuvasti ja yksilöllisten tarpeidensa mukaan.

”Kyselyn tulokset ovat erinomainen pohja hyödynnettäväksi ohjelmassa”, Niemi toteaa. 

Tutkimuksesta tiiviisti: Terveyskeskusten avosairaanhoidon järjestelyt 2019 – Yhteistyö sosiaalipalvelujen ja erikoissairaanhoidon kanssa  http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-462-2

THL:n terveyskeskuskysely: 

  • Terveyskeskus tarkoittaa perusterveydenhuollon hallinnollista organisaatiota. Yhteen terveyskeskukseen voi kuulua useita terveysasemia.
  • Terveyskeskusten avosairaanhoidon järjestelyt -kysely toteutettiin nyt kolmatta kertaa. Aiemmat kyselyt tehtiin vuosina 2013 ja 2015. 
  • Kaksiosainen kysely lähetettiin kaikille Manner-Suomen 133 terveyskeskukselle toukokuussa 2019. Kyselyn ensimmäinen osa suunnattiin terveyskeskusten johdolle, toinen terveysasemien operatiiviselle johdolle. 
  • Terveyskeskuksille suunnatun kyselyn vastausprosentti oli peräti 99,2. Terveysasemille suunnattuun kyselyyn oli mahdollista vastata yksittäisen terveysaseman osalta tai keskitetysti useamman aseman kattavalla vastauksella. Vastauksia saatiin hieman yli 200. Ne kuvaavat 445 terveysaseman toimintaa, mikä on noin 87 prosenttia Suomen terveysasemista.
  • Osaa aineistosta täydennettiin tutkimuksen analyysivaiheessa syksyllä 2019.

THL julkaisi kyselyn ensimmäiset tulokset joulukuussa 2019.

THL:n kysely: Terveyskeskuslääkärin työajasta puolet kuluu muuhun kuin potilasvastaanottoon – monipuolinen työnkuva on vetovoimatekijä (tiedote 17.12.2019)

Julkaisemme kyselyn kolmannet tulokset helmikuussa.

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelma

Lisätietoja:

Anu Niemi 
ylilääkäri, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman vetäjä
puh. 029 524 7296
[email protected]

Vesa Syrjä
kehittämispäällikkö
puh. 029 524 7240
[email protected]

Pääsivusto Sote-palvelujen johtaminen pääuutinen - thlfi