Turvakotien asiakasmäärä nousemassa takaisin koronaa edeltävälle tasolle, Nollalinjan puhelumäärä laski

Julkaisuajankohta 1.2.2023

Turvakotien asiakasmäärä on nousemassa takaisin tasolle, jolla se oli ennen koronaa. Ennakkotietojen mukaan turvakodeissa oli viime vuonna 5 100 asiakasta ja asumispäiviä kertyi yhteensä lähes 87 000. Asiakasmäärä nousi vuoteen 2021 verrattuna kolme prosenttia. Sekä aikuisten että alaikäisten asiakkaiden määrä nousi hieman edellisestä vuodesta. Ennen koronaa vuonna 2019 turvakodeissa oli 5 354 asiakasta ja asumispäiviä kertyi reilut 92 000. 

”Viime vuoden lopussa ja nyt alkuvuonna turvakodeissa ympäri Suomen on ollut paljon asiakkaita. Jos tilanne jatkuu tällaisena, voidaan sanoa, että tilanne on normalisoitunut pandemian jäljiltä. On myös mahdollista, että koronasta on seurannut palveluvelkaa, jolloin asiakasmäärät kasvavat tulevina vuosina”, toteaa THL:n turvakotipalveluista vastaava kehittämispäällikkö Suvi Nipuli.

Viime vuonna Suomessa toimi 29 turvakotia, joissa oli perhepaikkoja 228. Turvakotipalvelut tarjoavat akuuttia suojaa lähisuhdeväkivallalta ja sen uhalta.

Nollalinjan puhelumäärät palaamassa koronaa edeltäviin lukuihin

Lähisuhdeväkivaltaan apua tarjoavan Nollalinjan vuotuinen puhelumäärä laski viime vuonna jo toista vuotta peräkkäin palaten lähelle aikaa ennen koronapandemiaa. Nollalinjalle tuli viime vuonna reilut 15 000 puhelua. Tämä on noin 2000 puhelua vähemmän kuin vuonna 2021. 


 
”Nollalinjalle soitettiin keskimäärin 1280 puhelua kuukaudessa. Puheluita tuli paljon kesällä ja kesälomien jälkeen, alku- ja loppuvuodesta taas oli hiljaisempaa. Puheluista noin kahteen kolmesta pystyttiin vastaamaan. Keskustelulinjojen ollessa varattuna osa soittajista ei odottanut linjojen vapautumista, jolloin soittoon ei pystytty vastaamaan. Osa soittajista on todennäköisesti soittanut myöhemmin uudelleen ja saanut tällöin apua”, kertoo Anu Karhinen-Soppi, erityisasiantuntija THL:stä.

Nollalinjalla on toiminut chat-palvelu auttavan puhelimen rinnalla vajaat kaksi vuotta. Chat-palvelun kautta apua voi hakea silloinkin, kun soittaminen ei jostain syystä ole mahdollista. Viime vuonna chat oli auki arkisin klo 9–15. Keskustelujen määrä oli yhteensä 1128. Chatin aukioloajat päivittyvät vuoden 2023 alkupuolella.

Nollalinjalta saa apua suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi sekä tulkkauspalvelun avulla kahdeksalla muulla kielellä. Thain ja espanjan kielet on lisätty vuoden 2022 lopussa.

Nollalinjan ilmainen puhelin- ja chat-palvelu:

Lisätietoja:

Suvi Nipuli
Kehittämispäällikkö
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
[email protected]

Anu Karhinen-Soppi
Erityisasiantuntija
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
[email protected]

Turvakotipalvelut – tilastot ja asiakaspalaute (thl.fi)

Turvakodit (thl.fi)

Nollalinja.fi

Pääsivusto Väkivalta