Hoppa till innehåll

Klientnöjdheten inom social- och hälsovårdstjänsterna har hållits på en hög nivå – förtroendet för servicesystemets funktion har försvagats

Utgivningsdatum 15.5.2025 0.05
Typ:Pressmeddelande

År 2024 uppgav endast cirka hälften av finländarna att de litar på hälso- och sjukvårdstjänsterna och ännu färre att de litar på socialvårdstjänsterna. Förtroendet för servicesystemets funktion har försämrats tydligt, visar en färsk rapport från THL:s undersökning Hälsosamma Finland.

Samtidigt var dock de som använt tjänsterna nöjda: två av tre av dem som använt hälso- och sjukvårdstjänster och drygt hälften av dem som använt socialvårdstjänster ansåg att deras senaste mottagningsbesök varit en positiv upplevelse. 

”I Finland genomfördes en betydande reform när ansvaret för att ordna tjänsterna överfördes från kommunerna till välfärdsområdena i början av 2023. De färska resultaten visar att klientmötena fortfarande håller en hög kvalitet och att medborgarnas erfarenheter av servicesystemet ur klientens synvinkel inte har försämrats nationellt efter reformen”, säger Anna-Mari Aalto, ledande expert vid THL.


Det försvagade förtroendet är ett allvarligt budskap till beslutsfattarna  

År 2024 litade endast cirka hälften av finländarna på hälso- och sjukvårdstjänsterna, medan andelen så sent som 2020 var 76 procent. Under samma tidsperiod gick den andel som litar på socialvårdstjänsterna ner från 60 procent till 42 procent. Förtroendet försämrades både bland personer i arbetsför ålder och i pensionsåldern och både bland män och kvinnor. Det fanns också regionala skillnader i nivån på förtroendet.


 

”Oron över systemets funktion har klart ökat i befolkningen. Detta ska tas som en allvarlig signal som också bör leda till åtgärder på såväl nationell som regional nivå. Att återställa förtroendet är en ödesfråga för social- och hälsovårdssystemet. Utan förtroende vacklar också systemets legitimitet”, säger Liina-Kaisa Tynkkynen, ledande forskare vid THL.

”Resultatet kan återspegla den negativa diskussionen om reformen och kommunikationen om trycket på att göra besparingar inom tjänsterna, men i vilket fall som helst måste budskapet om försämrat förtroende tas på allvar. Resultatet ger också en viktig lärdom för framtiden: när stora reformer genomförs är det viktigt att involvera medborgarna och lyssna på olika människor som bor på olika ställen”, fortsätter Tynkkynen.


Fortfarande svårt att få tillgång till läkare

År 2024 upplevde var fjärde av dem som behövt läkartjänster att de inte fått tillräckligt med tjänster i förhållande till sitt behov. Detta innebär att över 800 000 upplevde läkartjänsterna som otillräckliga. Andelen ökade mellan 2018 och 2022, särskilt bland män och kvinnor i arbetsför ålder, men under de senaste två åren har andelen inte ökat.

”Resultatet visar att de problem som redan länge funnits i systemet inte har försvunnit till följd av social- och hälsovårdsreformen, men situationen har inte heller försämrats under reformens genomförande. Målet med reformen var att förbättra tillgången till tjänster och främja jämlikheten. Det finns alltså fortfarande arbete att uträtta”, konstaterar Anna-Mari Aalto.


Höga klientavgifter försvårar särskilt tillgången till service för personer i pensionsåldern

Svårigheter att få tillgång till hälso- och sjukvårdstjänster på grund av höga avgifter var vanligare 2024 än sex år tidigare. År 2024 upplevde var tredje av dem som använt hälso- och sjukvårdstjänster och två av fem av dem som använt socialvårdstjänster att höga klientavgifter försvårade tillgången till tjänster. Den största förändringen skedde mellan 2020 och 2022.

Bland personer i pensionsåldern upplevdes situationen vara särskilt svår: över 40 procent av dem som fyllt 65 år upplevde att klientavgifterna försvårade tillgången till service.

”I Finland är klientavgifterna relativt höga och avgiftstaken höga. Resultatet ger anledning att överväga vilka åtgärder som bör vidtas för att klientavgifterna inte ska utgöra ett hinder för tillgången till tjänster. Situationen kan ha försämrats ytterligare i och med de senaste höjningarna av klientavgifterna”, säger Liina-Kaisa Tynkkynen.

Undersökningen Hälsosamma Finland producerar aktuell och jämförbar information om hälsa, välfärd och serviceupplevelser hos vuxna bosatta i Finland. Sammanlagt 26 682 personer i åldern 20 år och uppåt svarade på 2024 års enkät.

Mer information

Aikuisväestön hyvinvointi ja terveys - Terve Suomi 2024. Tilastoraportti 31/2025. 
Undersökningen Hälsosamma Finland
Undersökningen Hälsosamma Finland  - resultat

Anna-Mari Aalto
ledande expert, teamchef
THL
tfn 029 524 7252

Liina-Kaisa Tynkkynen
ledande forskare
THL
tfn 029 524 8517

Suvi Parikka (undersökningen Hälsosamma Finland)
forskningschef
THL
tfn 029 524 7959
E-postadresser: fornamn@[email protected]

Huvudwebbplats Sote-palvelujen johtaminen tilastouutinen