Välfärdsområdenas ekonomi balanseras, men de strukturella reformerna framskrider i olika takt
Välfärdsområdena har fått en bättre balans i sin ekonomi och hittat nya sätt att trygga sin service i en svår situation, berättas i Institutet för hälsa och välfärds (THL) årliga bedömning av ordnandet av social- och hälsovårdstjänster.
Även om den ekonomiska utvecklingen har förbättrats i flera regioner är situationen fortfarande utmanande i synnerhet i regioner med minskande befolkning och endast ett fåtal regioner kan täcka underskottet i sin ekonomi före utgången av 2026. Reformerna av servicenäten framskrider i olika takt och beslutsfattandet om verkställandet av reformerna är långsamt på många ställen.
– Välfärdsområdena har gjort ett stort arbete för att balansera ekonomin och trygga servicen. Nu behövs det mod i verksamheten och beslutsfattandet för att fortsätta reformerna även på strukturnivå för att ändringen ska bära långt in i framtiden, säger avdelningsdirektör Piia Aarnisalo vid THL.
Under 2025 har välfärdsområdena förnyat sina servicenätverk genom att koncentrera de fysiska serviceställena till större enheter och kommuncentrum samt genom att utvidga utbudet av digitala tjänster. Även ibruktagandet av enhetliga klient- och patientdatasystem har framskridit avsevärt i flera områden som i sitt utgångsläge varit splittrade.
Välfärdsområdena har fortsatt att förnya tjänsterna även genom nationella utvecklingsprojekt. I flera regioner har man gjort framsteg i förenhetligandet av praktikerna och spridningen av praxis som konstaterats vara effektiv för att bli en del av det vardagliga basarbetet.
– Välfärdsområdena har mycket god praxis som det nu lönar sig att sprida över region- och organisationsgränserna. Det är viktigt att utvecklingsarbetet fortsätter långsiktigt och att dess resultat förankras som en del av servicesystemet, säger Anu Niemi, direktör för THL:s servicesystem.
Den åldrande befolkningen och den regionala differentieringen ökar servicetrycket
Finlands befolkning åldras snabbt och koncentreras till regionernas huvudorter. Antalet personer över 85 år kommer nästan att fördubblas före 2040. Utvecklingen ökar äldre personers servicebehov och utmanar servicestrukturerna i synnerhet i glesbygden.
Hemvårdens täckning har minskat och andelen heldygnsomsorg har förblivit hög, vilket strider mot målen att stödja äldre personers boende hemma. Enligt THL förutsätter reformen av tjänsterna att tyngdpunkten på riktigt flyttas till lösningar i hemmet och vardagsmiljön.
– En reform av servicestrukturen är nödvändig för att man ska kunna svara på de äldres växande servicebehov på ett hållbart sätt. Nu behövs lösningar som stöder boende i vardagen och tidigt stöd i alla områden, konstaterar ledande sakkunnig Nina Knape.
Personalsituationen har förbättrats i flera områden och användningen av hyrd arbetskraft har minskat. Trots den positiva utvecklingen råder det fortfarande brist på många olika yrkesgrupper - i synnerhet läkare och psykologer, ställvis även socialarbetare. Pensioneringen av personalen ökar trycket på att trygga servicen, vilket förutsätter förutseende personalplanering i regionerna samt satsningar på den nuvarande personalens arbetshälsa.
Ett hållbart servicesystem kräver att de förebyggande tjänsterna och tjänsterna med låg tröskel stärks
Enligt THL:s bedömning är tillgången till tidigt stöd fortfarande otillräcklig inom tjänsterna för barn, unga och familjer i många områden, vilket syns i den rikliga användningen av dyra korrigerande tjänster.
Strukturer för främjande av hälsa och välfärd i samarbetet mellan kommuner och organisationer har i många regioner i huvudsak skapats, vilket utgör en bra grund för att stärka det förebyggande arbetet.
– Med tanke på servicesystemets hållbarhet är det väsentligt att man som en del av reformen av service- och servicestrukturerna stärker arbetet för att främja välfärden och hälsan. Det kräver samarbete på alla nivåer – i kommunerna, välfärdsområdena och på riksnivå, betonar Knape.
Länk till rapporten (på finska): Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäminen Suomessa.
Mer information
Nina Knape
Ledande expert
THL
tfn 029 524 7683
[email protected]
Anu Niemi
direktör för servicesystemet
THL
tfn 029 524 7296
[email protected]
Piia Aarnisalo
avdelningsdirektör
THL
tfn 029 524 7048
[email protected]