Hyppää sisältöön

Enkät: Buller och oro i skolmiljön förekommer tillsammans med huvudvärk och trötthet hos eleverna

Utgivningsdatum 2.10.2025 0.15 | Publicerad på svenska 10.11.2025 kl. 9.20
Typ:Pressmeddelande

Enligt en inomhusmiljöenkät genomförd av Institutet för hälsa och välfärd (THL) är upplevelser av buller och oro vanliga i grundskolor och gymnasier. Dessa upplevelser har också ett starkt samband med huvudvärk, trötthet och koncentrationssvårigheter.

Kontinuerlig exponering för buller försämrar välbefinnandet, minskar trivseln och kan vara skadlig för hälsan.

I skolor uppstår buller främst från elevernas röster, men också från möbler, tekniska system, rörelse i korridorer samt ljud utifrån. Även rummens akustik påverkar hur bullriga utrymmena upplevs.

Enligt THL:s enkät om inomhusmiljön bland elever är upplevelser av buller och oro i skolor starkt kopplade till elevernas rapporterade huvudvärk, trötthet och koncentrationssvårigheter.

Enkäten visar inte om buller och oro ökar elevernas upplevelse av huvudvärk och trötthet, eller om dessa symtom gör att buller och oro upplevs som mer störande.

”Vi vet dock att buller är en belastningsfaktor som påverkar koncentrationen och kan påverka barns inlärningsförmåga och minne. Elever tillbringar upp till 30 timmar i veckan i grundskolan, så för att förbättra deras välbefinnande bör buller och oro aktivt åtgärdas”, säger THL:s specialforskare Anniina Salmela.

Cirka 70 procent upplevde skolmiljön som bullrig och orolig åtminstone ibland

Tillfälliga upplevelser av buller och oro var enligt enkäten ganska vanliga i skolor.

I lågstadiet hade 76 procent av eleverna upplevt buller åtminstone någon gång under de senaste två veckorna. I högstadiet och gymnasiet var motsvarande andel 72 procent under de senaste fyra veckorna.

Under samma period hade 73 procent av lågstadieeleverna upplevt oro, och 67 procent av högstadie- och gymnasieeleverna.

Lågstadieelever som upplevde buller nästan dagligen rapporterade daglig trötthet och huvudvärk tre gånger oftare än de som inte upplevde skolmiljön som bullrig.

Även i högstadiet och gymnasiet förekom buller, trötthet och huvudvärk tillsammans. Dessutom rapporterade de som upplevde buller nästan dagligen koncentrationssvårigheter tre gånger oftare.

Oro var också kopplad till trötthet, huvudvärk och koncentrationssvårigheter. I både grundskolor och gymnasier upplevde flickor något oftare negativa effekter av buller och oro än pojkar.

Buller och oro kan åtgärdas genom bland annat rumsplanering och elevhandledning

Enligt enkäten hade vissa skolor lyckats minska bullret, och upplevelserna av buller och oro var mindre än i andra skolor. Skillnaderna mellan skolor var dock tydliga.

”Buller är i sig inget nytt i skolmiljöer, men även med dessa resultat är det viktigt att överväga åtgärder. Dessa kan innefatta rumsplanering, akustik och elevhandledning om bullrets effekter”, säger Salmela.

Åtgärder för att hantera buller och oro i skolors inomhusmiljö:

  • Rumsplanering, inklusive val av möbler och material, gångvägar, tysta utrymmen
  • Akustik i stora utrymmen som matsalar och gymnastiksalar
  • Hänsyn till gruppstorlekar
  • Pauser i skolarbetet
  • Synliggöra buller med hjälp av olika mätinstrument och visualiseringar
  • Elevhandledning om hur buller och oro påverkar det egna och klasskamraternas välbefinnande och lärande

För utredningen om buller och oro i skolors inomhusmiljöer analyserades totalt över 54 000 svar från lågstadieelever och nästan 47 500 svar från högstadie- och gymnasieelever från enkäter genomförda mellan 2016 och 2023.

Förekomsten av buller och oro i skolors inomhusmiljöer samt sambandet med symtom granskades som en del av programmen Sunda lokaler och Det Nationellt programmet för inomhusluft och hälsa.

Målet med det nationella programmet är att främja hälsa och välbefinnande genom att minska skadliga faktorer i inomhusmiljön i Finland. Programmet koordineras av THL, och arbetet involverar aktivt Arbetshälsoinstitutet, Filha rf, Andningsförbundet, Allergi-, Hud- och Astmaförbundet samt Inomhusluftföreningen rf.

Mer information

Kort om forskningen: Buller och oro i skolors inomhusmiljöer (på finska)

Det nationella programmet för inomhusluft och hälsa (THL)

Anniina Salmela
Specialforskare
THL
Tel. 029 524 7712
[email protected]

Huvudwebbplats Ympäristöterveys sisäilma