Quality report: Personnel of Social and Health Services in the Public Sector
Quality report
Quality report: Personnel of Social and Health Services in the Public Sector was published in Finnish on the 19th of December 2024.
Laaturaportti
Julkisen sektorin sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilöstö -tilaston laaturaportissa arvioidaan tilastokohtaisesti tilaston luotettavuutta ja sopivuutta eri käyttötarkoituksiin. Laaturaportissa noudatetaan Suomen virallisen tilaston (SVT) suosituksia
Tilaston kuvaus
Julkisen sektorin sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö -tilasto kuvaa hyvinvointialueiden ja hyvinvointiyhtymien, sekä Helsingin kaupungin ja Ahvenanmaan kuntien sosiaali- ja terveysalalla työskenteleviä ja sosiaali- ja terveysalan koulutuksen ja ammattioikeuden saaneita työntekijöitä.
Julkisen sektorin sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö 2023-tilastoraportti on ensimmäinen sarjassaan. Aikaisemmin tiedot julkaistiin Kuntasektorin terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstö -tilastoraporttisarjassa. THL tuotti Kuntien terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstöä koskevan tilaston edellisen ja viimeisen kerran heinäkuussa 2024.
Tärkeää on huomata, että aineistossa ei ole mukana koko julkisen sektorin sote-henkilöstö, koska valtion tuottamissa sote-palveluissa (esimerkiksi puolustusvoimien tai vankiterveydenhuolto, valtion mielisairaalat) tai Ahvenmaan maakuntahallituksen tuottamissa palveluissa (esimerkiksi terveydenhuolto) työskentelevät henkilöt eivät sisälly aineistoon.
Tilastotiedot julkaistaan kerran vuodessa. Tarkemmat luvut julkaistaan tilastoraportin kanssa saman aikaisesti julkaistavassa Julkisen sektorin sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö -tietokantaraportissa.
Relevanssi
Tilasto on tuotettu tukemaan erityisesti kansallista terveys- ja sosiaalipoliittista päätöksentekoa ja ohjausta. Tilasto on suunnattu terveys- ja sosiaalialan päätöksentekijöille ja suunnittelijoille, alan tutkijoille ja opiskelijoille sekä kaikille, jotka tarvitsevat perustietoa paikallisesti järjestetyn sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilöstön kehityksestä.
Tilaston perusjoukko on paikallishallinnon kuukausipalkkainen ja tuntipalkkainen palkansaaja, joka työskentelee sosiaali- ja terveysalalla ja/tai on saanut sosiaali- ja terveysalan koulutuksen ja ammattioikeuden.
Tilastotiedot tuotetaan Tilastokeskuksen Paikallishallinnon palkkatiedustelun aineistosta. Hyvinvointialueet ja -yhtymät, kunnat ja kuntayhtymät ilmoittavat tiedusteluun palvelussuhde- ja palkkatiedot vuosittain lokakuun ensimmäisenä arkipäivänä voimassa olevien palvelussuhteiden osalta. Tilastokeskus kerää tiedot vastaajilta tilastovuoden marraskuussa ja tarvittaessa täydentää kyselyä, kuten vuoden 2023 tietoja kysyttiin osin uudelleen helmikuussa 2024. Tilastokeskuksen alkuperäinen aineisto kuvaa kuntien ja kuntayhtymien palveluksessa olevien palkansaajien lukumääriä ja palkkoja omassa tuotannossa. Tiedot on luokiteltu mm. toimialan, ammatin, koulutuksen, sukupuolen ja iän mukaan. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tilasto keskittyy sosiaali- ja terveysalalla työskenteleviin, ja aineistoa on tarkennettu yhdistämällä se Valviran ammattirekisterien tietoihin.
Tässä raportissa kohdejoukko on jaettu vakinaisiin ja määräaikaisiin palvelussuhteen luonteen mukaisesti. Aineiston muut palvelussuhteen luonteen luokat (työllistetyt, harjoittelijat, oppisopimussuhteiset työntekijät, vammaiset) sisältyvät määräaikaisiin työsuhteisiin.
Työntekijä viittaa tässä tilastossa palvelussuhteeseen, eli lukumäärä kertoo palvelussuhteiden lukumäärän lokakuun lopussa. Yhdellä henkilöllä voi olla useampi osa-aikainen palvelussuhde, jolloin hän näkyy raportilla useampana työntekijänä. Määrästä on vähennetty palvelussuhteet, joiden hoitaja on virka- tai työvapaalla.
Tiedot koskevat hyvinvointialueiden ja hyvinvointiyhtymien, sekä Helsingin kaupungin ja Ahvenanmaan kuntien omaa henkilöstöä, eivätkä sisällä ostopalvelujen henkilöstöä eikä esimerkiksi ”vuokralääkäreitä”. Aineisto ei myöskään sisällä valtion tuottamissa sote-palveluissa tai Ahvenmaan maakuntahallituksen tuottamissa palveluissa työskenteleviä. Tilastossa on tietoa henkilöstön iästä, sukupuolesta, toimialoista, ammateista ja työaikamuodoista.
Ammatti- ja toimialaluokitukset pohjautuvat Tilastokeskuksen tekemään luokitteluun, jotka Tilastokeskus on lisännyt Paikallishallinnon palkkatiedustelun aineistoon sen koonti- ja käsittelyvaiheessa. THL hyödyntää omaa ryhmittelyään, jossa ammattiryhmiä on paikoin yhdistetty laajemmiksi kokonaisuuksiksi ja paikoin tarkennettu erottelemalla laillistetut ammattihenkilöt omaksi ryhmäkseen. Ammattijäsentelyssä on hyödynnetty Valviran ammattihenkilörekisteritietoja ja aineistojen tietoja on yhdistetty henkilötunnusten avulla.
Tilastossa käytetyt käsitteet ja ammatti- ja toimialaryhmittelyt ja niiden vastaavuudet Tilastokeskuksen ammatti- ja toimialaluokituksiin on kuvattu tarkemmin tilastoraportin Käsitteet ja määritelmät -kohdassa.
Tilastokeskuksen aineistossa käytetyt keskeiset luokitukset (toimialaluokitus, ammattiluokitus, koulutusluokitus) löytyvät Tilastokeskuksen luokitus- ja metatietopalvelujen kotisivuilta. Luokituksissa tapahtuneet muutokset vaikuttavat aikaisempien vuosien vertailukelpoisuuteen. Tilastokeskuksen kokonaisaineistosta Paikallishallinnon palkat -tilaston dokumentaatiosta.
Lähdeaineistot
Tämä raportti perustuu Tilastokeskuksen Paikallishallinnon palkkatiedustelun aineistoon sekä Valviran ammattihenkilörekistereistä (Terhikki ja Suosikki) saataviin aineistoihin. Tilastossa hyödynnetään myös Digi- ja väestötietoviraston väestötietojärjestelmän tietoja.
Lähdeaineistot sisältävät tunnisteellista henkilötason tietoa.
Tiedonkeruumenetelmä
Tilastokeskus kerää ansiotiedot hyvinvointialueiden ja yhtymien sekä kuntien ja kuntayhtymien kuukausi- ja tuntipalkkaisista palkansaajista vuosittain ko. toimijoille suunnatulla kyselyllä. Tilastokeskus kerää tiedot vuosittain lokakuussa, ja kysely kattaa kaikki hyvinvointialueet, hyvinvointiyhtymät, kunnat ja kuntayhtymät. Tilastokeskuksen arvion mukaan joinakin vuosina tiedot voivat jäädä saamatta muutamalta työnantajalta. Kadon on arvioitu olevan tällöin henkilöstön osalta n. 1–2 prosenttia. Tämän lisäksi Tilastokeskuksen tiedonkeruun ulkopuolelle jäävät henkilöt, jotka eivät ole suorassa palvelussuhteessa hyvinvointialueeseen tai kuntaan, kuten vuokratyövoima (ostopalvelut) ja omaishoitajat.
Aluetasolla Tilastokeskus kerää tunnisteellisia henkilöstötietoja kuntatasolla (työssäkäyntikunta). Tiedoista tuotettava tilasto ja raportointi sisältävät koko maan henkilöstötiedot. Tämän lisäksi osa tiedoista raportoidaan erikseen erilaisten hyvinvointialue- ja kuntayhtymien tasolla, mutta tällöinkin alueellisesti määräävässä asemassa on työssäkäyntikunta.
Valvira ylläpitää sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden keskusrekistereitä. Valvira merkitsee henkilön rekisteriin, kun hänelle on myönnetty sosiaali- tai terveydenhuollon ammattioikeus Suomeen. Rekisteröidyllä voi olla rinnakkain useita eri ammattioikeuksia voimassa. Valvira ei seuraa ammattihenkilörekisterissä työssäolotietoja eli työskenteleekö henkilö ammattihenkilönä. Valvira toimittaa ammattioikeustiedot Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle kerran vuodessa.
Tietojen validointi
Suurin osa vastausaineiston tarkistuksista on ohjelmoitu tunnistamaan selvästi virheellisiä ja poikkeavia arvoja, jotka korjataan tai poistetaan jos korjaaminen ei ole mahdollista. Käytämme Tilastokeskuksen käsittelemää aineistoa, ja suurin osa validointi- ja tarkistusprosessia tehdään Tilastokeskuksessa.
Lue lisää Tilastokeskuksen sivuilta: Menetelmät.
Tilastoinnissa jätetään huomiotta selkeästi väärät arvot pyrkien säilyttämään henkilön muut tiedot. Jos esimerkiksi ilmoitettu palveluksessaoloaika on negatiivinen tai isompi kuin henkilön ikä, ei henkilön palveluksessaoloaikaa lasketa mukaan tilastoituun keskiarvoon, vaan se luokitellaan osaksi ”Palvelusaika: ei tietoa”-ryhmää. Näin voidaan varmistaa, että selvän virheelliset arvot eivät vääristä keskiarvoa samalla kun muita työsuhdetietoja pystytään hyödyntämään henkilön osalta. Jos väärä arvo on pääteltävissä toisesta kentästä (esim. ikä syntymävuodesta), korvataan väärä arvo tällä johdetulla arvolla.
Tiedon käsittely
Osana tilastointia THL tarkistaa aineiston, tekee tarvittavia korjauksia sekä luo uusia ryhmittelyitä ja jäsennyksiä aineistoon. Ammattijäsentelyssä on hyödynnetty Valviran ammattihenkilörekisteritietoja siten, että laillistetut ammattihenkilöt on eroteltu omiksi ryhmikseen niitä kuvaavista Tilastokeskuksen ammattiluokista. Tässä hyödynnetään molempien aineistojen tunnisteellista henkilötason tietoa, joilla aineistot on yhdistetty toisiinsa. Lääkärit sekä erikoislääkärit on jaettu laillistettujen ja opiskelijoiden osalta omiin ryhmiinsä. Muiden laillistettujen ammattiryhmien kohdalla henkilöt, joilla ei ole kyseisenä vuonna voimassa olevaa ammattioikeutta, on siirretty ammattinimikettä lähimpänä olevaan yhdistelmäluokkaan: esimerkiksi fysioterapeutit, joilla ei ole fysioterapeutin ammattioikeutta on siirretty ”Muut terapeutit” -ammattiluokkaan.
- Poikkeuksena tähän ovat laboratoriohoitajat, geronomit sekä sosionomit sillä Tilastokeskuksen ammattiluokituksessa ei ole niitä suoraan vastaavia ammattiluokkia.
- Lisäksi hammasteknikot sekä optikot on sijoitettu Muut terveydenhuollon asiantuntijat -luokkaan vähäisen määrän vuoksi.
Lisäksi joitain puuttuvia AMMA10 (ammattiluokitus 2010) ammattikoodeja on täydennetty aineistossa olevien Kevan ammattikoodien pohjalta.
THL:n tekemän käsittelyn jälkeen THL:n aineisto ei ole täysin sama kuin alkuperäislähteiden aineisto. THL säilyttää alkuperäislähteiden tiedon laadunvarmentamista varten.
Raportin jäsentelyt on kuvattu Käsitteet ja määritelmät -sivulla.
Tiedon revisoituminen
Tiedot revisioituvat takautuvasti jokaisen tilastojulkaisun yhteydessä. Suurimmat muutokset tapahtuvat yleensä ammatti- tai toimialajäsentelyissä ja muutokset vaikuttavat tietokantaraporttien sisältöön. Pääsääntöisesti muutoksia ei tapahdu merkittävissä määrin. Aikaisempia pdf-muotoisia tilastoraportteja ei muuteta, ellei kyseessä ole selkeä virhe, joka korjataan.
Tarkkuus ja luotettavuus
Tietojen oikeellisuus riippuu keskeisesti Tilastokeskukselta saatujen lähdeaineistojen tietojen oikeellisuudesta. Tietoja tarkistetaan tilastotuotantoprosessin eri vaiheissa: tiedonsiirrossa THL:n tietokantaan, aineiston muokkauksessa THL:n tietokantamuotoon sopivaksi sekä aineiston raportointimuotoon (tietokantaraportit) saatettaessa.
Tilastoraportin julkaisun jälkeen aikasarjaa korjataan taannehtivasti tietokantaraporttiin, jos aineistossa todetaan virheitä. Päivittyneet tiedot huomioidaan seuraavan vuoden tilastoraportissa.
Oikea-aikaisuus ja täsmällisyys
THL tuottaa julkisen sektorin sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstöä koskevan tilaston laskentaan tarvittavan Tilastokeskuksen Paikallishallinnon palkkatiedustelun aineiston perusteella. Tilastokeskus toimittaa aineiston THL:ään Paikallishallinnon palkat -tilaston valmistuttua. THL julkaisee tilaston tilastovuotta seuraavan vuoden lopulla.
Vuosien 2000–2023 tiedot ovat saatavilla Julkisen sektorin sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö -tietokantaraportilta. Julkisen sektorin sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö 2023-tilastoraportti on ensimmäinen sarjassaan.
Johdonmukaisuus ja vertailukelpoisuus
Tämän raportin luvut eivät ole täysin vertailukelpoisia Kuntien terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstö -raporttisarjan lukuihin, poimintaehtojen ja rajausten muutosten vuoksi. Tämän raportin aluerajaus on hyvinvointialueet ja niiden sisältämät kunnat, kun kuntasektorin terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstö -tilastoraporteissa aluerajaus on maakunnittain. Tässä tilastossa luvut vuosilta 2000–2022 ovat nykyisten hyvinvointialueiden alueella olevista kunnista.
Tilastokeskuksen Kuntasektorin palkkatiedustelun (vuodesta 2023 alkaen Paikallishallinnon palkkatiedustelun) aineistossa käytetyt ammatti-, toimiala- ja koulutusluokitukset ovat muuttuneet vuosien mittaan. Muutokset luokitteluissa johtavat paikoin huomattaviin eroihin ammattilaisten määrissä vuosina, jolloin luokitus on vaihtunut. Toimialaluokituksien suhteen tällaisia vuosia ovat 2002 ja 2008 ja ammattiluokituksen suhteen vuosi 2010.
Kehitysvammaisten hoitajien määrän suuri muutos vuosien 2021 ja 2022 välillä selittyy Tilastokeskuksessa Kuntasektorin palkkatiedustelun aineistoon tehdyllä luokitusmuutoksella. Luokittelua on Tilastokeskuksessa täsmennetty ja tarkennettu esimerkiksi henkilön tutkinnon mukaan ja aikaisempina vuosina ammattiluokituksen (AML2010) ammattikoodille ”34121 sosiaalialan ohjaajat” luokiteltuja on määritetty ammattikoodille ”53212 kehitysvammaisten ohjaaja” vuonna 2022.
Lääkäreiden tiedoissa on katko aikasarjassa vuonna 2010. Vuonna 2010 Tilastokeskus on ottanut käyttöönsä uuden ammattiluokituksen ja erikoistuvat lääkärit on siirretty yleislääkäreistä erikoislääkäreiksi. Aikasarjaa on korjattu THL:ssä siirtämällä erikoistuviin erikoislääkäreihin ennen vuotta 2010 ne yleislääkäreiksi luokitellut henkilöt, jotka tilastovuodesta katsoen ovat viiden vuoden kuluessa saaneet erikoislääkärin ammattioikeuden. Koska ennen vuotta 2011 Valviran ammattioikeuksien myöntämisprosessi oli kaksiosainen ja väliaikaiset lupatiedot eivät ole THL:n aineistossa, on aikasarjaa tasattu olettamalla, että henkilöillä on ollut 2000–2010 lääkärin ammattioikeus, jos heille on myönnetty automaattisesti lääkärin ammattioikeus vuonna 2011 ammattioikeusuudistusten yhteydessä. Tämä voi kuitenkin johtaa yliarviointiin ammattioikeudellisten lääkärien määrässä – etenkin mitä vanhemmista luvuista on kyse.
Julkisen sektorin sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö -tilastoraportin luvut eivät ole suoraan verrannollisia helmikuussa 2025 julkaistavan Terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstö 2022-tilastoraportin lukuihin. Terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstön 2022 tilasto kattaa julkisen sektorin lisäksi myös yksityisen sekä järjestösektorin. Lisäksi Terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstö -tilastojen julkinen sektori sisältää myös valtion ja Ahvenanmaan maakuntahallituksen järjestämät palvelut ja ei ole verrattavissa suoraan tämän raportin tilastoihin. Tämän lisäksi Terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstö 2022 -tilasto perustuu henkilön pääasialliseen työsuhteeseen, kun Julkisen sektorin sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö -tilastossa on mukana kaikki paikallishallinnon työsuhteet.
Tilaston tuottaminen perustuu lakiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (688/2008) ja tilastolakiin (280/2004). THL:n viranomaistehtävänä on tuottaa tilastotietoa väestön terveydestä ja hyvinvoinnista, niihin vaikuttavista tekijöistä sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen käytöstä ja toimivuudesta päätöksenteon, kehittämisen ja tutkimuksen tueksi. THL:n tilastotuotannon käytäntöjä ohjaavat Eurostatin ja Suomen virallisen tilaston ohjeistukset, suositukset ja määräykset sekä tilastoeettiset periaatteet.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos julkaisee tiedot ennakkoon ilmoitetun julkaisukalenterin mukaisesti. Tiedot julkistetaan kaikille käyttäjille samanaikaisesti. Tiedot ovat julkisia sen jälkeen, kun ne ovat päivittyneet verkkoon.
Julkaisukalenteri on nähtävissä thl.fi-verkkopalvelussa.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella on viranomaisena velvoite raportoida koko maata koskevaa terveyteen ja hyvinvointiin liittyvää koottua tietoa. THL:n tilastojen laatimiseen käytettävät tiedot ovat pääasiallisesti salassa pidettäviä, eikä henkilötietoa saa julkaista. Käsiteltävien tietojen suojaus perustuu lakiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (688/2008), tilastolakiin (280/2004) sekä lakiin viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999), EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (EU) 2016/679 ja tietosuojalakiin (1050/2018).
THL:n tietoaineistot on suojattu kaikissa käsittelyn vaiheissa. Tietoihin ja tietojärjestelmiin pääsevät käsiksi vain ne, joilla on tietyn aineiston käyttöoikeus selkeästi määriteltyihin käyttötarkoituksiin. Muilla ei ole mahdollisuutta katsella, käsitellä, muuttaa tai poistaa tietoja. Valmiin tilaston tietosuojan varmistamiselle on laadittu kirjallinen ohjeistus. Kaikki THL:n henkilökuntaan kuuluvat ovat salassapitovelvollisia.
Tietosuojailmoitus on nähtävissä thl.fi-verkkopalvelussa.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuun siirryttyä kuntasektorilta hyvinvointialueille vuonna 2023, hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin sote-henkilöstötilastoja julkaistaan tässä nimeltään ja sisällöltään uudistetussa tilastoraportissa. Tämä on ensimmäinen Julkisen sektorin sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö -tilastoraportti. Aiemmin vastaavia tietoja julkaistiin Kuntien terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstö -tilastosarjassa.