Alkoholijuomien kokonaiskulutus väheni 1,2 prosenttia vuonna 2022

Julkaisuajankohta 10.5.2023

Vuonna 2022 alkoholijuomien kokonaiskulutus Suomessa oli 8,9 litraa sataprosenttisena alkoholina 15 vuotta täyttänyttä asukasta kohti. Vuoteen 2021 verrattuna kokonaiskulutus väheni 1,2 prosenttia. 

Alkoholin kokonaiskulutus on ollut laskussa vuodesta 2007. Poikkeuksena oli vuosi 2018, jolloin trendi pysähtyi mutta kulutuksen väheneminen jatkui jälleen vuonna 2019. 

”Alkoholin kulutuksen pidemmän ajan väheneminen on hyvä asia, joka on omiaan osaltaan parantamaan suomalaisten terveyttä ja työkykyä. Tämän alenevan trendin jatkumista kannattaa tukea pidättäytymällä sellaisista politiikkapäätöksistä, jotka saisivat trendin kääntymään,” korostaa THL:n johtava asiantuntija Thomas Karlsson.

Alkoholijuomien kokonaiskulutus muodostuu alkoholijuomien vähittäismyynnistä ja anniskelumyynnistä Suomessa sekä suomalaisten ulkomailta tuomasta alkoholista ja alkoholin verkko-ostoista. 

Alkoholijuomien kulutus ravintoloissa ja matkustajatuonti lisääntyivät – vähittäismyynti ja nettiostot vähenivät 

Ravintoloiden toiminnan normalisoituminen koronarajoitusten jälkeen ja ulkomaan matkailun rajoitusten poistuminen näkyi selvästi alkoholijuomien kulutuksen jakautumisessa vuonna 2022. 

Vuoteen 2021 verrattuna alkoholijuomien anniskelukulutus ravintoloissa kasvoi noin 34 prosenttia ja matkustajatuonti 172 prosenttia 15 vuotta täyttänyttä asukasta kohti laskettuna. Koronaepidemian alkaessa vuonna 2020 anniskelukulutus väheni noin 41 prosenttia ja matkustajatuonti noin 52 prosenttia. 

Alkoholijuomien ostaminen vähittäismyynnistä eli elintarvikemyymälöistä ja Alkosta väheni puolestaan 10,1 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna. Vähittäiskulutuksen osuus kokonaiskulutuksesta oli huomattava, 75 prosenttia.  Siten sen väheneminen vaikutti kokonaiskulutukseen enemmän kuin matkustajatuonnin ja anniskelukulutuksen kasvu. 

Alkoholijuomien ostaminen ulkomaisista verkkokaupoista väheni noin 22 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna. 

”Koronarajoitusten poistuminen alkuvuonna 2022 näkyi suurina muutoksina alkoholijuomien hankintakanavissa. Erityisesti kasvoi alkoholin matkustajatuonti ulkomailta ja alkoholijuomien anniskelumyynti kotimaassa. Alkoholijuomien kotimaan vähittäismyynti kaupoista ja Alkoista sekä verkko-ostot ulkomailta vähenivät”, Thomas Karlsson kertoo. 

Vaakaviivakuvio tilastosta

Kulutus väheni kaikissa juomaryhmissä

Siidereiden kulutus väheni eniten ja vahvojen oluiden kulutus vähiten vuonna 2022.  Siiderien kulutus väheni noin 9 prosenttia ja yli 4,7-tilavuusprosenttia alkoholia sisältävän oluen kulutus noin 2 prosenttia vuonna 2022. 

Oluet olivat edelleen suurin juomaryhmä 46 prosentin osuudella. Väkevien alkoholijuomien osuus kulutuksesta oli 21 prosenttia.

Lähde

Alkoholijuomien kulutus 2022

Aiheesta lisää 

Lisätietoja

Thomas Karlsson
johtava asiantuntija
puh. 029 524 7021
etunimi.sukunimi@thl.fi

Hanna Koskinen
erikoissuunnittelija
puh. 029 524 7025
etunimi.sukunimi@thl.fi

Alkoholi, tupakka ja riippuvuudet Pääsivusto alkoholi - thlfi pääuutinen - thlfi tilastouutinen - thlfi