Alkoholijuomien matkustajatuonti lisääntyi merkittävästi ulkomaanmatkailun elvyttyä koronapandemian jälkeen vuonna 2022

Julkaisuajankohta 28.2.2023

Suomalaiset ostivat ulkomaanmatkoiltaan 36,9 miljoonaa litraa alkoholijuomia eli 4,0 miljoonaa litraa sataprosenttiseksi alkoholiksi muunnettuna vuonna 2022. Alkoholijuomien matkustajatuonti lisääntyi noin 174 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Koronapandemian aiheuttamien rajoitusten poistuminen ja ulkomaanmatkailun lisääntyminen selittävät matkustajatuonnin merkittävää kasvua vuoden 2022 aikana.

”Ulkomaanmatkailun rajoituksista luovuttiin asteittain vuoden 2022 alussa ja se on näkynyt lisääntyneenä matkustamisena ja alkoholijuomien tuonnin merkittävänä kasvuna. Vaikka matkustajatuonnin kasvuprosentit ovat hurjia, tuotiin alkoholia ulkomailta viime vuonna 37 prosenttia vähemmän* 100-prosenttiseksi alkoholiksi muunnettuna kuin ennen koronapandemiaa vuonna 2019”, toteaa THL:n johtava asiantuntija Thomas Karlsson

Suurin osa alkoholijuomien matkustajatuonnista tulee Virosta tai laivalta Virosta palattaessa riippumatta juomalajista. Kaikkien juomaryhmien matkustajatuonti lisääntyi vuonna 2022. Suhteellisesti eniten lisääntyi väkevien alkoholijuomien tuonti. Matkailijoista 59 prosenttia ei palatessa tuonut mitään alkoholijuomia. 

Alkoholin verkko-ostaminen väheni 22 prosenttia vuodesta 2021 

Alkoholijuomia ostettiin ulkomaisista verkkokaupoista 23 miljoonaa litraa eli 2,0 miljoonaa litraa sataprosenttiseksi alkoholiksi muunnettuna. Verkkokaupoista ostetun alkoholin määrä väheni 22 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. 

Alkoholijuomien matkustajatuonnissa ja verkko-ostoissa painottuivat eri juomaryhmät. Sataprosenttiseksi alkoholiksi muunnettuna matkustajatuonnissa painottuivat väkevät juomat, joiden osuus oli 42 prosenttia kaikesta matkustajatuonnista. Verkko-ostoissa painottuivat miedommat alkoholijuomat ja eritoten oluet, joiden osuus sataprosenttiseksi alkoholiksi muunnettuna oli lähes 31 prosenttia vuonna 2022. 

Alkoholin matkustajatuonti ja verkko-ostot ulkomaisista verkkokaupoista (100 %:n alkoholina) vuosina 2017–2022.

Kuvio tilastosta

Alkoholijuomien kokonaiskulutus muodostuu alkoholijuomien vähittäismyynnistä ja anniskelumyynnistä Suomessa sekä suomalaisten ulkomailta tuomasta alkoholista ja alkoholin verkko-ostoista. Vuonna 2021 matkustajatuonnin ja verkko-ostojen osuus oli 9,4 prosenttia alkoholin kokonaiskulutuksesta. Vuoden 2022 kokonaiskulutuksen tiedot saadaan toukokuussa, kun alkoholijuomien kotimaan kulutustilasto valmistuu. 

*Sitaattiin täydennetty, että 37 prosentin vähennys vuoteen 2019 verrattuna on laskettu 100-prosenttisesta alkoholista. Sitaattia täydennetty 28.2.2023 klo 9.38.

Lue lisää alkoholijuomien matkustajatuonnista ja verkko-ostoista 

Lisätietoja 

Thomas Karlsson 
johtava asiantuntija
puh. 029 524 7021 
[email protected] 

Hanna Koskinen 
erityisasiantuntija 
puh. 029 524 7025 
[email protected]

Alkoholi, tupakka ja riippuvuudet Pääsivusto alkoholi - thlfi pääuutinen - thlfi tilastouutinen - thlfi