Kansallinen vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyskysely: kotihoidon ateriapalveluissa on huomattavia laatueroja alueiden välillä
Ensimmäistä kertaa tehdyn vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan viidennes koko maan kotihoidon asiakkaista ei ole tyytyväisiä saamaansa ateriapalveluun. Hyvinvointialueiden välillä oli paljon vaihtelua: tyytyväisten asiakkaiden osuus vaihteli 66:sta 89 prosenttiin. Heikoin tyytyväisyys ruokaan ja aterioihin oli Vantaa-Keravan alueella, jossa tulos oli poikkeuksellisen huono kotihoidon osalta. Päinvastoin poikkeavan hyvän tuloksen kotihoidon aterioista sai Keski-Pohjanmaan alue.
Ympärivuorokautisessa palveluasumisessa alueelliset erot olivat pienempiä ja asiakkaat olivat kotihoitoa tyytyväisempiä tarjottuun ruokaan.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kyselyyn vastasi lähes 42 000 kotihoidon ja ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakasta julkisella ja yksityisellä sektorilla. Vastaajista yli 24 000 sai kotihoidon palvelua. Aineisto kerättiin keväällä 2022, joten tulokset kuvaavat tilannetta alueilla ennen hyvinvointialueiden aloittamista.
”Kotihoidon asiakkaalle ateriapalvelu on tukipalvelua, joka voidaan tuottaa hyvinvointialueen toimesta tai ostaa ostopalveluna yksityiseltä tuottajalta. Hyvinvointialueiden vastuulla on seurata myös ulkoistetun palvelun laatua. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että kotihoidon ateriapalvelussa on huomattavia laatueroja. Hyvä ravitsemustila on iäkkäiden toimintakyvyn kannalta keskeinen tekijä, joten asiaan on jatkossa kiinnitettävä enemmän huomiota” sanoo THL:n johtava asiantuntija Sari Kehusmaa.
Kotihoidon asiakastyytyväisyydessä on alueellisia eroja
Palveluihinsa tyytyväisten kotihoidon asiakkaiden osuus on hyvällä tasolla koko maassa. Asiakkaat pitävät suurimmaksi osaksi saamiaan palveluja riittävinä, kokevat olonsa turvalliseksi ja hoitajat ystävällisinä sekä saavansa toiveitaan huomioivaa palvelua.
Tuloksissa on kuitenkin tunnistettavissa alueita, joissa kotihoidon asiakkaat antoivat maan keskiarvoa parempia tai heikompia arvioita saamastaan palvelusta. Esimerkiksi Etelä-Pohjanmaalla, Etelä-Savossa, Keski-Pohjanmaalla ja Lapissa oli monilta osin palveluihinsa tyytyväisiä asiakkaita enemmän kuin koko maassa keskimäärin. Sen sijaan Länsi-Uudenmaan sekä Vantaan ja Keravan alueilla asiakasarviot olivat muuta maata heikompia.
”Tulosten perusteella on mahdollista tarkastella, onko alueen toimintakäytännöissä parannettavaa. On kuitenkin huomioitava, että vastausaktiivisuus ei ollut kaikilla alueilla kattavalla tasolla, mistä johtuen alueellista vertailua on tehtävä harkiten. Alueellisen vastauskattavuuden odotetaan paranevan ensimmäisessä lakisääteisessä tiedonkeruussa vuonna 2024. Tällöin lähtökohtaisesti kaikkien toimintayksiköiden on osallistuttava tiedonkeruuseen”, toteaa projektikoordinaattori Suvi Leppäaho.
Palveluun tyytyväisten asiakkaiden osuus kotihoidossa ja tavallisessa palveluasumisessa: alueiden keskiarvon ero valtakunnalliseen keskiarvoon, prosenttiyksikköä (Lähde: Kerro palvelustasi, THL 2022)
Lisätietoa
Yhteystiedot
Suvi Leppäaho
projektikoordinaattori
THL
puh. 029 524 7423
sähköposti: [email protected]
Sari Kehusmaa
johtava asiantuntija
THL
puh. 029 524 7914
sähköposti: [email protected]