Nollalinja ottaa chat-palvelun käyttöön kevään aikana - takana puheluiden määrässä mitattuna ennätysvuosi
Lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa kokeneille suunnattu Nollalinja ottaa käyttöön chat-palvelun verkkosivuillaan tämän kevään aikana. Palvelu on aluksi auki arkipäivisin. Chat palvelee anonyymisti kuten Nollalinjan auttava puhelin. Korona-aikana monissa erilaisissa auttavissa palveluissa huomattiin chat-yhteydenottojen lisääntyvän.
”Chatin avulla apua saa yhä matalammalla kynnyksellä ja helpommin myös tilanteessa, jossa väkivallan tekijä on samassa tilassa”, kertoo Nollalinjasta vastaava erityisasiantuntija Elisa Niklander THL:stä.
Viime vuonna Nollalinjalla otettiin käyttöön tulkkauspalvelu kuudella kielellä suomen, ruotsin ja englannin lisäksi. Nollalinjan verkkosivuilla tarjotaan tietoa nyt myös selkokielellä.
”Tavoitteenamme on parantaa niin kielivalikoiman kuin chatinkin avulla palvelun saavutettavuutta eri asiakasryhmille. Avun hakeminen ei saa jäädä kiinni siitä, ettei löydä tietoa tai kykene soittamaan”, Niklander kuvailee.
Kahteen kolmesta puhelusta pystyttiin vastaamaan
Nollalinjaan soitettujen puheluiden määrä kasvoi vuonna 2020 noin 31 prosenttia. Keväällä valmiuslain ollessa voimassa puhelujen määrä laski hieman, mutta kesästä alkaen puheluiden määrä kasvoi selvästi.
Joulukuu oli tähän mennessä kiireisin kuukausi Nollalinjan lyhyessä historiassa, sillä puheluita tuli yli 2 000. Viime vuonna puheluista noin kahteen kolmesta pystyttiin vastaamaan.
”Puhelinlinjamme ovat toisinaan varattuja. Chat-palvelu tuo uuden väylän avun hakemiseen. Chattia on mahdollista käyttää äänettömästi julkisella paikalla, avotoimistossa tai vaikka työmatkalla bussissa”, kuvailee Päivi Sinkkonen Setlementti Tampere ry:stä, joka tuottaa Nollalinja-palvelua.
Lisätietoja:
Elisa Niklander
erityisasiantuntija
THL
puh. 029 524 7097
[email protected]
Päivi Sinkkonen
yksikönjohtaja, Nollalinja
Setlementti Tampere ry
puh. 050 327 4413
[email protected]