Terveyskeskusten kiireettömistä lääkärikäynneistä 71 prosenttia toteutui kahdessa viikossa keväällä 2022
Kiireettömän avosairaanhoidon lääkärikäynneistä terveyskeskuksiin 71 prosenttia toteutui kahdessa viikossa asiakkaan hoidon tarpeen arvioinnista. Viikossa hoidon tarpeen arvioinnista toteutui 59 prosenttia käynneistä keväällä 2022. Samalla henkilöllä voi olla useita käyntitapahtumia terveyskeskuksen lääkärin vastaanotolle eri syistä.
Tiedot käyvät ilmi THL:n perusterveydenhuollon hoitoonpääsyn tilastoista. Tilasto ei kata kaikkia avosairaanhoidon lääkärikäyntejä. Tilastoraportissa ovat mukana ne käynnit, joita on edeltänyt hoidon tarpeen arviointi.
Tällä hetkellä perusterveydenhuollon avosairaanhoidossa kiireettömän hoitoonpääsyn tulee toteutua kolmen kuukauden kuluessa hoidon tarpeen arvioinnista.
Yli kolme kuukautta lääkärin käyntiä odotettiin Helsingissä, Vantaalla, Raaseporissa ja Kuopiossa.
Valtaosa hammaslääkärikäynneistä toteutui kolmessa kuukaudessa
Hammaslääkärin käynneistä 85 prosenttia toteutui kolmessa kuukaudessa asiakkaan hoidon tarpeen arvioinnista.
Koronaepidemian jälkeen suun terveydenhuollossa purettiin hoitojonoja keväällä 2022. Tämä näkyi kasvuna yli puoli vuotta kiireetöntä hammaslääkärikäyntiä odottaneiden määrissä eri alueiden terveyskeskuksissa.
”Kun jonoja puretaan, tilastoissa näkyvät pitkään käyntiä odottaneet. Pitkittyneitä käyntien odotusaikoja aiheuttivat myös kevään lakot sekä henkilöstön koronatautitapaukset,” kertoo THL:n kehittämispäällikkö Kaisa Mölläri.
Yli puoli vuotta hammaslääkärin käyntiä odotettiin Turussa, Vantaalla, Kuopiossa, Lohjalla, Sastamalassa sekä Pohjois-Satakunnassa ja Kymenlaaksossa.
Hoitoonpääsytietoja saatiin 95-prosenttisesti Suomen terveyskeskuksista. Tietojen laatu on myös parantunut.
Hallituksen tavoitteena on nopeuttaa kiireettömään hoitoon pääsyä nykyisestä.
Hallitus esittää, että perusterveydenhuollon avosairaanhoidossa kiireettömään tutkimukseen tai hoitoon pääsyn määräaika laskettuna hoidon tarpeen arviosta lyhenisi porrasteisesti:
- 1.9.2023 lähtien kolmesta kuukaudesta kahteen viikkoon ja
- 1.11.2024 lähtien seitsemään päivään.
Suun terveydenhuollossa hoitoon pääsyn määräaika lyhenisi kuudesta kuukaudesta vastaavasti ensin neljään ja myöhemmin kolmeen kuukauteen.
Lue lisää perusterveydenhuollon hoitoonpääsystä terveyskeskuksiin
Perusterveydenhuollon hoitoonpääsytiedot saatavilla ajantasaisesti laajennetuista tietokantaraporteista
Perusterveydenhuollon hoitoonpääsytiedot ovat saatavilla ajantasaisesti THL:n tietokantaraporteista. Raporteissa tiedot ovat aluehallintovirastoittain, maakunnittain ja terveyskeskuksittain. Tiedot päivittyvät kuukausittain.
Hoitoonpääsytietojen raportointia on laajennettu vastaamaan uusia terveyskeskusten tiimilähtöisiä toimintamalleja.
Tutustu perusterveydenhuollon tietokantaraportteihin
Hoitoonpääsytietojen kattavuuden tarkasteluun on saatavissa terveyskeskuskohtaiset hoitoonpääsytietojen laaturaportit avosairaanhoidosta ja suun terveydenhuollosta. Saatavilla on myös ohjevideot tietojen kirjaamiseen sekä raporttien käyttöön.
Tutustu perusterveydenhuollon hoitoonpääsyn laaturaportteihin ja ohjevideoihin
Käyntimäärien kehitystä terveyskeskuksissa kuvaavat tiedot päivittyvät päivittäin.
Tutustu Avohilmo-tietojen tarkastuksen pikaraporttiin
Hoitoonpääsytiedot on tarkoitettu etenkin valvonnan tarpeisiin ja alueittaiseen tarkasteluun
Hoitoonpääsytiedot julkaistaan sekä terveyskeskuksittain että aluetasolla.
- Terveyskeskuksittain esitetty tieto on tarkoitettu ensisijaisesti valvontatarkoituksiin sekä aluehallintovirastoalueiden valvontaan että terveyskeskusten omavalvontaan.
- Aluetasoinen tieto mahdollistaa sen tarkastelun, miten väestö pääsee hoitoon esim. yksittäisissä kunnissa.
Tutustu aluetasoisiin perusterveydenhuollon hoitoonpääsyn tietoihin (Sotkanet)
Kunnittain ja terveyskeskuksittain esitetyt luvut saattavat poiketa toisistaan. Tämä johtuu esimerkiksi siitä, että terveyskeskuksissa hoidetaan myös muiden kuntien asukkaita.
Perusterveydenhuollon hoitoonpääsytiedot ovat odotusaikojen toteumatietoja hoidon tarpeen arvioinnista, jotka saadaan Avohilmo-rekisteristä.
Lisätietoja
Kaisa Mölläri
kehittämispäällikkö
puh. 029 524 7363
[email protected]
Tiina Marttila
erikoissuunnittelija
puh. 029 524 8533
[email protected]