Alkoholijuomien ostaminen ulkomaisista verkkokaupoista lisääntyi kolmanneksen – matkustajatuonti puolittui vuonna 2021

Julkaisuajankohta 24.3.2022

Suomalaiset ostivat alkoholijuomia ulkomaisista verkkokaupoista noin 2,5 miljoonaa litraa sataprosenttiseksi alkoholiksi muunnettuna. Alkoholin verkko-ostaminen lisääntyi noin 32 prosenttia vuoteen 2020 verrattuna. Alkoholijuomien kokonaiskulutuksesta verkko-ostaminen kattaa noin 6 prosenttia. 

”Alkoholin verkko-ostot painottuivat oluisiin ja muihin mietoihin juomiin, kun taas matkustajatuonnissa väkeviä alkoholijuomia tuodaan eniten 100 prosentin alkoholina mitattuna”, kertoo THL:n johtava asiantuntija Thomas Karlsson.

Tietoja ulkomaisista verkkokaupoista ostetuista alkoholijuomista julkaistaan nyt ensimmäistä kertaa alkoholin matkustajatuontitietojen yhteydessä. 

Alkoholijuomien matkustajatuonti puolittui 

Alkoholijuomien matkustajatuonti väheni 52 prosenttia sataprosenttiseksi alkoholiksi muunnettuna vuonna 2021 edellisvuoteen verrattuna. 

Sataprosenttiseksi alkoholiksi muunnettuna alkoholin matkustajatuonti väheni 3,0 miljoonasta litrasta 1,4 miljoonaan litraan. Luku on vuonna 2004 alkaneen mittaushistorian pienin.

Alkoholijuomien matkustajatuonti on vähentynyt noin 80 prosenttia koronapandemiaa edeltävään vuoteen 2019 verrattuna.

Kaikkien juomaryhmien matkustajatuonti väheni. Eniten vähenivät väkevien alkoholijuomien ja välituotteiden (väkevöidyt viinit ja vahvat juomasekoitukset) tuonti.

Matkailijoista 60 prosenttia ei palatessa tuonut mitään alkoholijuomia.

”Keväällä 2020 alkaneen koronapandemian vaikutus alkoholijuomien matkustajatuonnin volyymiin on ollut merkittävä. Yli puolet matkailijoista ei tuonut lainkaan alkoholijuomia. Ne matkailijat, jotka toivat alkoholijuomia, toivat niitä suurempia kertatuontimääriä”, kertoo Karlsson.

Alkoholijuomien verkko-ostot ja matkustajatuonti muodostavat noin 10 prosenttia alkoholijuomien kokonaiskulutuksesta

Alkoholin matkustajatuonti ja ostaminen ulkomaisista verkkokaupoista olivat yhteensä 48 miljoonaa litraa, mikä sataprosenttiseksi alkoholiksi muunnettuna oli 3,9 miljoonaa litraa vuonna 2021. Vuoteen 2020 verrattuna matkustajatuonnin ja verkko-ostojen yhteenlaskettu määrä väheni viidenneksen. 

Alkoholin verkko-ostamisen osuus yhteenlasketusta matkustajatuonnista ja verkko-ostamisesta oli 64 prosenttia eli noin 6 prosenttia alkoholin kokonaiskulutuksesta

Alkoholin matkustajatuonnin osuus yhteenlasketusta matkustajatuonnista ja verkko-ostamisesta oli 36 prosenttia eli reilut 3 prosenttia alkoholin kokonaiskulutuksesta. 

Alkoholijuomien kokonaiskulutus muodostuu alkoholijuomien vähittäismyynnistä ja anniskelumyynnistä Suomessa sekä suomalaisten ulkomailta tuomasta alkoholista ja alkoholin verkko-ostoista. Alkoholijuomien kotimaan kulutustilasto vuodelta 2021 valmistuu huhtikuussa. 

Lue lisää alkoholijuomien matkustajatuonnista ja verkko-ostoista

Lisätietoja

Marke Jääskeläinen
erityisasiantuntija
puh. 029 524 7654
[email protected]

Thomas Karlsson
johtava asiantuntija
puh. 029 524 7021
[email protected]

Alkoholi, tupakka ja riippuvuudet Pääsivusto alkoholi - thlfi pääuutinen - thlfi tilastouutinen - thlfi