Ammattilaiset tuntevat turvakotipalvelut hyvin, mutta lähisuhdeväkivaltaan apua tarjoavan Nollalinja-palvelun heikosti
Sosiaali- ja terveysalalla, poliisissa ja hätäkeskuksissa työskentelevät ammattilaiset tuntevat turvakotipalvelut hyvin. THL:n Taloustutkimuksella teettämän ammattilaisille suunnatun kyselyn mukaan 99 prosenttia vastaajista tunsi turvakotipalvelun. Sen sijaan vain 42 prosenttia kertoi tuntevansa hieman yli neljä vuotta toimineen Nollalinja-palvelun, josta myös ammattilaiset saavat apua asiakastyöhönsä.
Kyselyyn vastanneista ammattilaisista 64 prosenttia tiesi, että turvakotipalvelu on asiakkaalle täysin maksutonta. Valtaosa vastaajista, 87 prosenttia, tiesi myös, että turvakotiin hakeutuminen ei vaadi lähetettä.
Kuitenkin vain vajaa puolet, 48 prosenttia, osasi sanoa, että palvelu on maksutonta myös asiakkaan kotikunnalle.
”Jotta asiakkaita ohjattaisiin tarpeen vaatiessa turvakotiin, on palvelun sisällön viestintää ammattilaisille tehostettava”, sanoo erityisasiantuntija Suvi Nipuli THL:stä
Turvakodeissa asiakkaalle tarjotaan mahdollisuus purkaa väkivaltakokemuksia ja tunteita turvallisessa ympäristössä. Turvakodissa asiakas saa myös ohjausta oikeudellisiin kysymyksiin ja käytännön asioiden järjestämiseen.
”Turvakotipalveluihin ovat oikeutettuja kaikki palvelua tarvitsevat riippumatta esimerkiksi kotikunnasta, varallisuudesta tai siitä, onko asiakkaalla lapsia vai ei. Ammattilaiset voivat motivoida asiakasta hakemaan apua läheisessä suhteessa kohtaamaansa väkivaltaan kertomalla palvelun sisällöstä ja maksuttomuudesta”, Nipuli kuvailee.
Nollalinja tunnettiin parhaiten hätäkeskuksissa
Lähisuhteessa tapahtuvaan väkivaltaan ja sen uhkaan apua tarjoavan Nollalinjan tunsivat parhaiten hätäkeskuksissa työskentelevät. Heistä 67 prosenttia tunsi palvelun. Noin puolet, 53 prosenttia, poliisissa ja sosiaalihuollossa, 46 prosenttia, työskentelevistä tunsi Nollalinjan. Heikommin palvelu tunnettiin terveydenhuollossa, missä sen tunsi 39 prosenttia vastaajista.
Vertailun vuoksi Taloustutkimuksen aiemmin teettämissä kyselyissä lähisuhdeväkivaltaa itse kokeneista kansalaisista Nollalinjan tunsi 45 prosenttia vuonna 2019 ja 58 prosenttia vuonna 2020.
”Hätäkeskuslaitoksen kanssa tehty yhteistyö muun muassa 112 Suomi –mobiilisovelluksen osalta näkyy tuloksissa. Terveydenhuolto puolestaan on laajin sidosryhmä, jonka tavoittaminen vaatii aikaa”, toteaa erityisasiantuntija Elisa Niklander THL:stä.
Palvelun tuntevista suurin osa, 91 prosenttia, tiesi Nollalinjan olevan anonyymi palvelu ja 66 prosenttia tiesi Nollalinjalle soittamisen olevan soittajalle maksutonta.
Nollalinjalta apua myös asiakastyöhön
Kyselyyn vastanneista 55 prosenttia oli viimeisen vuoden aikana työssään tunnistanut asiakkaita, jotka olivat kokeneet lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa. Näistä ammattilaisista 36 prosenttia oli kertonut asiakkaalle turvakotipalveluista ja 26 prosenttia oli myös ohjannut asiakkaita viimeisen vuoden aikana turvakotiin. Nollalinjasta asiakkaille oli kertonut 27 prosenttia.
”Kaikille lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa kokeville on tärkeä kertoa, mistä lähisuhdeväkivaltaan saa apua. Palvelujen etsiminen ei saa jäädä yksin asiakkaan tai potilaan vastuulle. Tietoa väkivaltaan puuttumisesta ja lähisuhdeväkivallan puheeksi ottamisesta on saatavilla esimerkiksi THL:n verkkosivuilta”, Nipuli toteaa.
Ammattilaisen on tärkeä kartoittaa asiakkaan tilanne, tehdä väkivallan riskinarviointi ja tarjota apua väkivaltaan. Myös ammattilaiset saavat Nollalinjalta tukea asiakastyöhönsä väkivaltaa koskevissa kysymyksissä. Kyselyn mukaan tästä tiesi reilu kolmannes Nollalinjan tuntevista vastaajista.
Nollalinjan ja turvakotipalvelujen järjestämisvastuu on THL:llä ja rahoitusvastuu toiminnasta valtiolla. Asiakkaat voivat käyttää tarpeen mukaan haluamaansa turvakotia eivätkä esimerkiksi kuntarajat ole palvelun saamisen esteenä. Nollalinja ja turvakodit tekevät yhteistyötä muun muassa asiakasohjauksissa.
Kohderyhmänä kyselytutkimuksessa olivat 18–64-vuotiaat sosiaalihuollossa, terveydenhuollossa, poliisissa tai Hätäkeskuslaitoksella työskentelevät ammattilaiset. Tiedonkeruu suoritettiin 26.10.–26.11.2020. Kyselyyn vastasi 750 henkilöä.
Lisätietoja:
Apua lähisuhdeväkivaltatilanteiden kartoittamiseen ammattilaisille
Tutustu Nollalinjan vapaasti käytettäviin materiaaleihin (Nollalinja)
Elisa Niklander
erityisasiantuntija
THL
Puh. 029 524 7097
[email protected]
Suvi Nipuli
erityisasiantuntija
THL
Puh. 029 524 7205
[email protected]