Asiakastietolain toimeenpanoa valmistelevat määräysehdotukset julkaistaan lausuntokierrokselle syyskuussa

Julkaisuajankohta 19.8.2021

THL valmistelee useita sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaan liittyviä määräyksiä vuoden 2021 loppuun mennessä. Määräysten valmisteluun liittyvät kuulemiset toteutetaan lausuntokierrosten avulla. Lausuntokierrosten kautta eri toimijat voivat vaikuttaa määräysten sisältöön ja varmistaa, että valmistelussa huomioidaan heidän näkökulmansa. Lausuntokierrokset annettavista määräyksistä käynnistyvät kahdessa osassa. Ensimmäiset määräysluonnokset julkaistaan viikolla 34 ja loput syyskuun alkupuolella.

Määräyksiä on valmisteltavana seuraavista aiheista:

  • Määräys sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen rakenteista ja asiakasasiakirjoihin merkittävistä tiedoista
  • Määräys Omatietovarantoon liitettävien  hyvinvointitietoja käsittelevien hyvinvointisovellusten olennaisista vaatimuksista ja sertifioinnista
  • Määräys valtakunnallisten tietojärjestelmäpalveluiden avulla terveydenhuollon ulkopuolelle välitettävistä asiakirjoista
  • Määräys sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien luokittelusta ja sertifioinnista

  • Määräys sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien olennaisista vaatimuksista

  • Määräys tietoturvasuunnitelmaan sisällytettävistä selvityksistä ja vaatimuksista

Määräysehdotuksista toivotaan palautetta

Valmisteltavat määräykset liittyvät marraskuussa 2021 voimaan astuvaan uuteen asiakastietolakiin. Uusi laki tukee sote-palvelujen tuottamista ja uudistamista muun muassa selkeyttäen tietojärjestelmiin kohdistuvia vaatimuksia, parantaen tietoturvallisuuden toteuttamisen edellytyksiä ja laajentaen Kanta-palveluja.  

"On tärkeää, että sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioissa ja tietojärjestelmäpalveluja tuottavissa yrityksissä tutustutaan määräysehdotuksiin ja annetaan niistä palautetta", johtava asiantuntija Juha Mykkänen painottaa.

"Näkemykset määräysten viimeistelyä varten sote-organisaatioista ovat tärkeitä sekä sote-palvelujen kehittämisen että tietohallinnon näkökulmasta. Sisäistä keskustelua kannattaa organisaatiossa käydä, sillä määräyksillä on vaikutuksia lähes kaikkiin asiakas- ja potilastietoja käsitteleviin järjestelmiin", Mykkänen sanoo. 

"Ne luovat pohjan myös uuden sukupolven tietojärjestelmien ja sote-uudistusta tukevien innovatiivisten tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen.", hän toteaa.

Mitä määräysehdotukset käsittelevät?

Määräys sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen rakenteista ja asiakasasiakirjoihin merkittävistä tiedoista kuvaa, kuinka kansallista Sosmeta-palvelua on hyödynnettävä Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston tietoja tuottavissa tai hyödyntävissä järjestelmissä.

Pitkään on odotettu nykyistä laajempaa mahdollisuutta välittää terveydenhuollosta tarvittavia tietoja ulkopuolisille tahoille kuten poliisille. Määräys valtakunnallisten tietojärjestelmäpalveluiden avulla terveydenhuollon ulkopuolelle välitettävistä asiakirjoista kuvaa, minkä tyyppisiä asiakirjoja voidaan välittää sosiaali- ja terveydenhuollon ulkopuolisille tahoille Kanta kysely- ja välityspalvelun kautta.

Määräys Omatietovarantoon liitettävien hyvinvointisovellusten olennaisista vaatimuksista ja sertifioinnista kuvaa, miten yksilön omia hyvinvointitietoja käsittelevien Omatietovaranto-palveluun liittyvien hyvinvointisovellusten vaatimukset muuttuvat. 

Sote-toimijoiden tietosuojan ja tietoturvallisuuden varmistamiseksi edellytettävän tietoturvasuunnitelman määräys päivittää turvallisen asiakas- ja potilastietojen käsittelyn suunnitteluvelvoitteita. Siihen liittyvät myös erityisesti tietojärjestelmien toimittajiin kohdistuvat määräykset tietojärjestelmien luokittelusta, sertifioinnista ja olennaisista vaatimuksista. Nämä määräykset tarkentavat eri tarkoituksiin kehitettävien tietojärjestelmien toiminnallisuuden, sisällön ja tietoturvallisuuden vähimmäisvaatimukset sekä järjestelmien tietoturva-auditoinnin, yhteistestauksen ja rekisteröinnin menettelyt.

Asiakastietolain ja sen nojalla annettujen määräysten toimeenpano vaatii ripeää aikataulutusta sekä kansallisesti että eri toimijoiden omassa toiminnassa osana uudistusten ja hankintojen toimeenpanoa.   

Määräysluonnokset julkaistaan sote-tiedonhallinnan verkkosivustolla viikosta 34 alkaen. Palautetta pyydetään antamaan sähköisillä lomakkeilla. Lausuntoaika kaikissa ehdotuksissa on 6 viikkoa. 

Luonnokset ja palautelomakkeet ilmestyvät Sote-tiedonhallinan Lausuntokierroksella-sivulle

Sote-palvelujen johtaminen Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla kanta - Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla sostiedonhallinta - Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla