Asiakkaat erittäin tyytyväisiä palveluun terveysasemilla
Valtakunnallisen kyselyn perusteella terveysasemien asiakkaat ovat pääosin erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Vastaajista jopa 94 prosenttia koki palvelun olleen hyödyllistä, ja yli 90 prosenttia vastasi, että hoitoa koskevat päätökset tehtiin yhteistyössä asiakkaan kanssa. Tiedot käyvät ilmi THL:n valtakunnallisen terveysasemien asiakaspalautekyselyn tuloksista keväältä 2024.
Erityisen hyvää palautetta asiakkaat antoivat fysioterapeuttien vastaanotoilla saamastaan palvelusta, ja myös tyytyväisyys lääkärien vastaanottoihin on noussut kahden vuoden takaiseen kyselyyn verrattuna. Kyselyn perusteella tyytyväisimpiä terveysasemien palveluihin olivat yli 50-vuotiaat, ja tyytyväisyys oli sitä suurempaa, mitä vanhemmista vastaajista oli kyse.
”Julkisessa keskustelussa nousee usein esiin moitteita terveydenhuollosta, mutta on huomattava, että ongelmana on nimenomaan palveluiden riittävyys, ei toimivuus. Asiakkaat kuvaavat terveysasemilla saamaansa hoitoa ja palvelua ammattitaitoiseksi ja ystävälliseksi”, toteaa THL:n kehittämispäällikkö Salla Sainio.
THL kerää yhteistyössä hyvinvointialueiden kanssa terveysasemien lääkärien, hoitajien, fysioterapeuttien ja sosiaalityöntekijöiden vastaanottojen asiakkailta palautetta noin kahden vuoden välein. Keväällä 2024 kyselyyn saatiin eri hyvinvointialueilta yhteensä lähes 20 000 vastausta. Kyselyyn vastanneista kaksi kolmesta oli käyttänyt terveysasemien palveluita vähintään kolme kertaa kuluneen vuoden aikana.
Yhdenvertaisiin palveluihin on vielä matkaa
Kyselyn tulosten perusteella erot asiakastyytyväisyydessä olivat pääosin suurempia hyvinvointialueiden sisällä eri terveysasemien välillä kuin eri alueiden välillä, ja monilla hyvinvointialueilla tyytyväisyys palveluihin vaihtelee suurestikin eri terveysasemien välillä. Tähän haasteeseen hyvinvointialueilla on kuntiin verrattuna paremmat eväät tarttua ja luoda yhdenvertaisempia palveluita koko alueen asukkaille.
”Tämän ilmiön kehitystä kannattaa seurata tarkasti ja tehdä systemaattista työtä palvelujen järjestämisessä asukkaiden tarpeen mukaan, jotta asiakastyytyväisyys olisi mahdollisimman hyvää jokaisessa toimipisteessä”, Sainio pohtii.
Kyselyssä kartoitetuista asioista vastaajat olivat tyytymättömimpiä yhteydensaannin nopeuteen ja joustavuuteen. Haasteita on edelleen myös hoidon jatkuvuudessa: vain reilu neljännes niistä asiakkaista, jotka olivat asioineet terveysasemalla vähintään kolme kertaa edeltävän vuoden aikana, kertoi asioineensa yleensä saman ammattilaisen kanssa.
Tulosten perusteella jotkin hyvinvointialueet ovat kuitenkin onnistuneet ratkomaan melko hyvin saatavuuden ja jatkuvuuden ongelmia. Esimerkiksi Etelä-Pohjanmaan, Kainuun ja Lapin hyvinvointialueilla asiakkaat olivat keskimääräistä selvästi tyytyväisempiä siihen, miten saivat palveluihin yhteyden. Satakunnassa puolestaan yli puolet terveysasemalla usein käyvistä kertoi asioivansa yleensä saman hoitajan tai fysioterapeutin kanssa, ja myös Kainuussa asioidaan usein saman hoitajan tai lääkärin vastaanotolla
”Se, että joillain hyvinvointialueilla on pystytty ratkomaan näitä kiperiä, vuosia vallinneita ongelmia, tarjoaa mahdollisuuden muillekin hyvinvointialueille tarkastella käytäntöjään ja ehkä löytää naapurin onnistumisista hyviä toimintatapoja sovellettavaksi omallekin alueelle”, ehdottaa Sainio.
Lisätietoja
Asiakastyytyväisyyskyselyn tulosraportti
Salla Sainio
kehittämispäällikkö, THL
puh. 029 524 7271
[email protected]