AVAIN-mittari käyttöön aikuissosiaalityössä

Julkaisuajankohta 9.3.2022

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) AVAIN-mittari on liitetty osaksi sosiaalihuollon valtakunnallista asiakastietojärjestelmää. AVAIN-mittari on nyt mahdollista ottaa käyttöön aikuissosiaalityön vaikuttavuuden arvioinnin tueksi työikäisten sosiaalityössä.

AVAIN-mittarin taustalla on ajatus tavoitelähtöisestä sosiaalityöstä. Mittarin avulla työikäisten asiakassuunnitelmaan kirjataan, millaisia tavoitteita sosiaalityön asiakkailla on, millaiset tavoitteisiin liittyvät tilannetekijät tukevat tai vaikeuttavat tavoitteiden saavuttamista sekä millaisten menetelmien ja palveluiden avulla tavoitteiden saavuttamista voidaan parhaiten tukea.

”AVAIN-mittarin käyttöönotto on merkittävä harppaus sosiaalihuollon vaikuttavuuden arvioinnin kannalta. Mittaria on tutkittu, arvioitu ja kehitetty jo pitkään. Muutos on askel kohti määrämuotoisempaa asiakassuunnitelman tekemistä ja arviointia”, sanoo THL:n tutkija Niina Tanner.

AVAIN-mittaria on testattu viimeisen kahden vuoden ajan osana Sosiaalihuollon kehittämisohjelmaa (2020–2022). Testauksessa ja kehittämisessä on ollut mukana laaja joukko kuntia ja tietojärjestelmätoimittajia.

Kansalliset asiakasasiakirjarakenteet tulee ottaa käyttöön kaikissa sosiaalihuollon palveluja järjestävissä organisaatioissa. Julkisten organisaatioiden tulee ottaa työikäisten asiakassuunnitelma käyttöön viimeistään 1.9.2024. Tällöinkään AVAIN-tietosisältöjen käyttö ei kuitenkaan tule pakolliseksi, vaan niitä täytetään asiakassuunnitelman osana tarpeen mukaan sekä lait, säädökset ja organisaatiokohtaiset ohjeet huomioiden.

Opas AVAIN-mittarin käytön tueksi

AVAIN-mittarin käytön tueksi on julkaistu opas sosiaalialan ammattilaisille. Oppaassa kuvataan laajasti, konkreettisia tapausesimerkkejä hyödyntäen sitä, miten mittaria käytetään arjen aikuissosiaalityössä, ja tarjotaan käytännön neuvoja kirjaamisen tueksi.

Opas tarjoaa vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

  • Mistä AVAIN-mittari koostuu?
  • Miten AVAIN-tietosisältöjä kirjataan asiakassuunnitelmaan?
  • Mitä hyötyä AVAIN-mittarista on?
  • Miten AVAIN-mittarin käyttö nivoutuu osaksi sosiaalihuollon prosesseja?
  • Miten AVAIN-mittarin käyttö tukee palvelujen kehittämistä ja vaikuttavuuden arviointia?

Oppaassa käsitellään myös sitä, millaisia haasteita AVAIN-mittari asettaa sosiaalityölle, ja millaisten hyvien käytäntöjen avulla on mahdollista ratkoa mittarin käyttöön liittyviä ongelmia.

Lisätietoa

Opas AVAIN-mittarin käyttöön

Työikäisten asiakassuunnitelman pilotti

Laki sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista (254/2015)

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (784/2021)

THL:n määräys sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen rakenteista ja asiakirjoihin merkittävistä tiedoista

Yhteystiedot

Niina Tanner
tutkija
THL
puh. 029 524 8233
[email protected]

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtaminen Pääsivusto Sote-palvelujen johtaminen Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla pääuutinen - thlfi sostiedonhallinta - thlfi tiedonhallinta - thlfi