Digitaaliset palvelutarjottimet helpottavat hyvinvoinnin edistämistä – tutustu oman alueesi ratkaisuun
Kaikki 21 hyvinvointialuetta sekä Helsingin kaupunki käyttöönottavat parhaillaan omia digitaalisia palvelutarjottimiaan. Tavoitteena on tehdä alueellinen hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen näkyväksi, saavutettavaksi – ja aidosti vaikuttavaksi.
Palvelutarjottimet kokoavat yhteen kuntien, järjestöjen ja muiden toimijoiden panoksen osaksi alueellista kokonaisuutta. Ne tukevat sekä asukkaiden omaehtoista hyvinvoinnin vahvistamista että ammattilaisten työtä palveluohjauksessa ja neuvonnassa.
Tämä kehitystyö ei ole vain tekninen ratkaisu – se on tapa tehdä hyvinvointia edistävä toiminta helpommin löydettäväksi. Tutustu alueesi ratkaisuun THL:n sivuilla.
Sujuvammin hyvinvointia tukevaan toimintaan
Palvelutarjottimet edistävät asukkaiden ohjautumista oikea-aikaisesti ja sujuvasti tarkoituksenmukaisiin tukimuotoihin. Tämä vahvistaa hyvinvointia ja voi vähentää myös tarvetta sosiaali- ja terveyspalveluille.
Tähän mennessä asiakastyöstä saadut kokemukset palvelutarjottimista ovat innostavia:
"Aidon oikeasti uskon, että palvelutarjotin tuo suurta lisäarvoa asiakastyöhön. Lisäämällä hyvinvointia vähennämme pahoinvointia, mikä on yksi tärkeimmistä tehtävistä sosiaali- ja terveysalalla. Ja Tarmoa-palvelutarjotin toimii yhtenä osasena hyvinvoinnin lisäämisessä.", kertoo Minka Gröhn sosiaaliohjaaja/projektityöntekijä, Etelä-Karjalan hyvinvointialueelta.
Lähes kaikki hyvinvointialueet ovat jo julkaisseet palvelutarjottimensa. Kuudella hyvinvointialueella etenee DigiFinlandin kehittämän Tarmoa-palvelun käyttöönotto. Loput alueet sekä Helsingin kaupunki ovat jatkokehittäneet omia alueellisia ratkaisujaan.
Palvelutarjottimien tietojen laatua on tarkasteltu
Digi- ja väestötietoviraston (DVV) ylläpitämä kansallinen Suomi.fi palvelutietovaranto (PTV) integroidaan osaksi digitaalisia palvelutarjottimia. Tietojen systemaattisen laadun ja luottavuuden arvioinnin perusteella kuntien, järjestöjen, hyvinvointialueiden ja muiden toimijoiden kannattaa panostaa palvelukuvauksiin jatkossakin. Tiedot olivat pääsääntöisesti laadukkaita ja ajantasaisia eli palvelukuvaukset sisälsivät asiakkaan näkökulmasta olennaiset tiedot ja asiointikanavat.
Palvelutarjottimet esillä kansallisessa seminaarissa toukokuussa
Kehittämistyön tuloksia esitellään kansallisessa seminaarissa tiistaina 13.5.2025. Seminaariin voi osallistua etäyhteydellä tai paikan päällä Helsingissä.
Tutustu tapahtumaan ja ilmoittaudu mukaan THL:n tapahtumasivulla
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintamalleja ja palvelutarjottimia on kehitetty osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa vuosina 2022–2025 ja rahoitetaan Euroopan Unionin kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU). Kehitystyössä hyödynnetään THL:n kansallisesti määrittämää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptia (THL 2023).
Lisätietoa
Julkaistut hyvinvoinnin palvelutarjottimet koottuna verkkosivulla (THL.fi)
Hyvinvoinnin palvelutarjotin Tarmoa (DigiFinland Oy)
Yhteydenotot:
Emilia Kollander
erikoissuunnittelija, Sote-tiedonhallinnan ohjaus, THL
Reetta Nick
asiantuntija, Edistävä ja ehkäisevä työ, THL