Digitaaliset sote-palvelut lisääntyvät – uudet suositukset ehkäisevät digisyrjäytymistä ja tukevat ammattilaisten työtä
Sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluiden määrä lisääntyy vauhdilla. Monilla ryhmillä, kuten osalla ikääntyvistä, pitkäaikaissairaista, maahanmuuttaneista tai esimerkiksi päihde- ja mielenterveysongelmista kärsivistä, on kuitenkin vaikeuksia käyttää digipalveluita.
DigiIN-hankkeessa on julkaistu uudet toimenpidesuositukset, joiden tavoitteena on estää digisyrjäytymistä ja varmistaa, että digitalisaatio ei lisää sote-ammattilaisten työn kuormittavuutta.
Suositukset on suunnattu poliittisille päättäjille, sote-palveluista päättäville johtajille ja digitaalisia palveluita kehittäville ja hankkiville toimijoille.
Asiakkaat tarvitsevat helppokäyttöisiä palveluita
Digipalvelujen käyttö voi olla vaikeaa eri syistä. Kaikilla ei esimerkiksi ole asiointiin sopivia laitteita tai tarvittavia digitaitoja.
”Kaikkein iäkkäimmillä hyvätkään digitaidot eivät takaa, että palveluiden käyttö onnistuisi itsenäisesti. Osalle maahanmuuttaneista digitaalisten sote-palveluiden käyttö voi olla hankalaa vaikean kielen tai monimutkaiseksi koetun palvelujärjestelmän vuoksi, vaikka internetin käyttö sinänsä sujuisi helposti. Myös puuttuvat pankkitunnukset voivat estää käytön”, kuvailee Helsingin yliopiston professori Anne Kouvonen.
Suositukset korostavat digipalveluiden selkeäkielisyyden ja saavutettavuuden merkitystä. Haavoittuvassa asemassa olevien digiosallisuutta on tuettava helppokäyttöisillä ratkaisuilla. Erilaiset käyttäjäryhmät on tärkeää osallistaa jo palvelujen suunnitteluun, ja tietoisuutta palveluista on lisättävä tehokkaalla viestinnällä.
Tutkijoiden mukaan digipalvelujen käyttöön on tarjottava jatkuvaa tukea. Palvelua tarjoavan hyvinvointialueen on vastattava myös asioinnissa tarvittavasta digituesta.
”On myös huomattava, että aina on ihmisiä, jotka eivät syystä tai toisesta voi käyttää digipalveluita. Heille on tarjottava mahdollisuus kasvokkaiseen asiointiin”, sanoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tutkimusprofessori Tarja Heponiemi.
Sote-työ muuttuu – myös ammattilaiset kaipaavat tukea
Jatkuvaa koulutusta ja tukea tarvitsevat myös ammattilaiset. Digitalisaatio on muuttanut sote-työtä ja vaatii uudenlaista osaamista.
Uusien palveluiden ja tietojärjestelmien käyttöönotto lisää ammattilaisten kuormitusta etenkin, jos se tehdään kiireisen työn ohella, järjestelmiä on vaikea käyttää ja perehtymiseen ei ole riittävästi aikaa.
”Ammattilaiset kaipaavat esihenkilöiltä enemmän tukea digitaaliseen työhön, mutta johtajat eivät aina huomaa digitalisaation negatiivisia vaikutuksia työhön ja saattavat nähdä muutokset ammattilaisia myönteisemmin”, sanoo THL:n erikoistutkija Anu Kaihlanen.
Suositukset ohjeistavat seuraamaan digitalisaation vaikutuksia sote-ammattilaisten työhön ja kuormitukseen. Koulutusta on kehitettävä vastaamaan digitalisoituvan sote-alan vaatimuksia.
Suositukset on tehty DigiIN-hankkeessa THL:n, Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston, Jyväskylän yliopiston, Laurea-ammattikorkeakoulun ja Ikäinstituutin yhteistyönä, ja ne perustuvat hankkeen laajaan tutkimusnäyttöön. Suositukset täydentävät hankkeen tutkijoiden aiemmin julkaisemia toimenpide-ehdotuksia palveluiden kehittämiseksi sekä ohjeita, jotka auttavat suunnittelemaan erilaisille käyttäjäryhmille sopivia palveluita.
Lisätietoja
Suunnitteluvinkkejä koko väestölle suunnattuihin digitaalisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin
Anu Kaihlanen
erikoistutkija
THL
p. 029 524 6033
[email protected]
Tarja Heponiemi
tutkimusprofessori, DigiIN-konsortion johtaja
THL
p. 029 524 7434
[email protected]