Hyppää sisältöön

Hammashoitopelko otetaan vakavasti

Julkaisuajankohta 14.4.2025 9.36
Tyyppi:Uutinen

Valtakunnallisen kyselyn perusteella hammashoitoloiden asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Vastaajista 97 prosenttia koki saaneensa tarvitessaan apua ja 98 prosenttia koki olonsa turvalliseksi palvelun aikana. Tiedot käyvät ilmi THL:n valtakunnallisen hammashoitoloiden asiakaspalautekyselyn tuloksista marras-joulukuulta 2024.

Kyselyyn vastanneista asiakkaista joka viides koki hammashoidossa käynnin jonkin verran tai erittäin pelottavaksi. Pelkoa kokeneista asiakkaista 80 prosenttia oli kuitenkin sitä mieltä, että hammashoitopelko otettiin vastaanotolla huomioon.

”Hammashoitopelko on tärkeä huomioida ja hoitaa, jotta asiakas ei pelon takia jätä hakeutumatta hoitoon. Tämä näyttääkin kyselyn perusteella toteutuvan hammashoidossa oikein hyvin. Suun terveys vaikuttaa monella tavalla yleisterveyteen ja ongelmat kannattaa hoitaa varhain. Jos käynti pelottaa, se kannattaa ottaa esiin jo aikaa varatessa tai hoitokäynnin alussa”, sanoo THL:n ylihammaslääkäri Ulla Harjunmaa.

Vastaajista 86 prosenttia koki, että hoitoon liittyvä kipu otettiin huomioon ja tarvittava kivunlievitys annettiin. Kyselyn avoimista vastauksista iso osa liittyy nimenomaan kivun ja pelon hoitoon, jotka ovat asiakkaille tärkeitä asioita. Kivun ja pelon hoito ovat osa henkilökunnan hyvää ammattitaitoa, joka saa kyselyssä muutenkin paljon hyvää palautetta asiakkailta.

Kiireellinen hoito saa kiitosta 

Kyselyn vastauksista 24 prosenttia koski kiireellistä hoitoa tai ensiapuhoitoa. Vastausten perusteella asiakkaat ovat pääasiassa yhtä tyytyväisiä kiireelliseen hoitoon kuin kiireettömään hoitoon. Ajan varaamisen joustavuuteen ja nopeuteen ollaan jopa tyytyväisempiä kiireellisessä hoidossa. 

Myös kyselyn avoimissa vastauksissa annettiin paljon positiivista palautetta kiireellisestä hoidosta. Tyytyväisyys saattaa johtua osittain siitä, että kiireelliseen hoitoon pääsee huomattavasti nopeammin kuin kiireettömään hoitoon. 

Kehitettävää tiedonsaannissa ja hoitoon pääsyssä

Kyselyssä kartoitetuista asioista vastaajat olivat tyytymättömimpiä tiedonsaantiin hoidon kustannuksista. 20 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että hoidon hinnoista ja maksujärjestelyistä ei kerrottu selkeästi ja ymmärrettävästi.

Asiakkaiden antamista avoimista vastauksista käy ilmi, että joillakin hyvinvointialueilla aikaa hammashoitoon on vaikea saada. Ongelmaa hammashoitoon pääsyssä ei kyselyn mukaan kuitenkaan ole kaikilla hyvinvointialueilla.

”Asuinpaikka vaikuttaa siis siihen, kuinka nopeasti hammashoitoon pääsee” toteaa THL:n erikoissuunnittelija Laura Parviainen.

THL kerää yhteistyössä hyvinvointialueiden kanssa hammashoitoloiden asiakkailta palautetta noin kolmen vuoden välein. Syksyllä 2024 kyselyyn saatiin hyvinvointialueilta yhteensä noin 17 500 vastausta. 

Lisätietoja

Hammashoitoloiden asiakaspalautekyselyn tulokset 2024 (raportointi.thl.fi)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä

Laura Parviainen
erikoissuunnittelija, THL
puh. 029 524 7470
etunimi.sukunimi@thl.fi
 

Sote-palvelujen johtaminen Sote-palvelujen johtaminen hammaslääkäri - thlfi suun terveydenhuolto - thlfi