Hyvinvoinnin digitaalisista palvelutarjottimista hyviä kokemuksia
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on selvittänyt hyvinvointialueiden vuonna 2025 julkaisemien digitaalisten palvelutarjottimien nykytilaa. Tulokset ja suositukset on julkaistu THL:n Tutkimuksesta tiiviisti -julkaisusarjassa.
Raportissa tarkastellaan palvelutarjottimien käyttöä ja sitä, vastaavatko palvelutarjottimet niille ennalta määriteltyjä kriteerejä.
Vaikka kaikki hyvinvointivointialueet ovat ottaneet digitaaliset palvelutarjottimet käyttöön vuoden 2025 aikana, on niiden aktiivinen kehitys- ja tutkimustyö yhä kesken usealla hyvinvointialueella. Siitä huolimatta palvelutarjottimet on otettu käyttöön hyvinvointialueilla heti niiden julkaisemisen jälkeen.
”Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjottimet tuovat ammattilaiset ja asukkaat saman teeman äärelle tukien samalla uuden toimintakulttuurin rakentamista. Uusi työkalu ja toimintakulttuuri ovat konkreettisia välineitä pitkän aikavälin hyötyjen saavuttamiseksi”, toteaa projektipäällikkö Pia Hakamäki.
Digitaaliset palvelutarjottimet siirtyvät pysyviksi työkaluiksi hyvinvointialueilla
Selvityksen mukaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjottimet ovat pääpiirteissään ennalta määriteltyjen kriteerien mukaisia ja niiden käyttö on ollut aktiivista.
Kun palvelutarjottimet integroidaan osaksi hyvinvointialueiden pysyvään toimintaa, asukkaita voidaan tukea ennaltaehkäisevästi oman hyvinvoinnin ylläpitämisessä. Samalla ammattilaisten hyvinvointialueilla kehittämät toimintakäytännöt saadaan juurrutettua arkeen, mikä luo edellytykset niiden tuottamien hyötyjen toteutumiselle.
” Raportin perusteella on onnistuttu hyvin liittämään digitaalinen ratkaisu osaksi toimintaa esimerkiksi tarjoamalla ammattilaisille koulutusta ja materiaaleja. Hankekaudelta pysyvään toimintaan siirryttäessä on johdon tuki avainasemassa toiminnan juurruttamiseksi osaksi organisaation toimintakäytäntöjä ja toimintaprosesseja”, toteaa tutkija Maiju Kyytsönen.
Mistä digitaalisissa palvelutarjottimissa on kyse?
Hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin asukkaille tarjotaan laajasti hyvinvointia, terveyttä ja osallisuutta edistäviä palveluja julkiselta, yksityiseltä ja kolmannelta sektorilta. Aiemmin tieto niistä on ollut hajanaista. Hyvinvointialueet ovat kehittäneet Suomen kestävän kasvun ohjelmassa alueellensa digitaalisen palvelutarjottimen, joka kokoaa alueella tarjottavat hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut ja toiminnan yhteen paikkaan. THL on koordinoinut kansallista kehittämisverkostoa ja tarjonnut tukea kehittämis- ja arviointityössä.
Palvelutarjotin tuottaa arvoa asukkaille, hyvinvointialueille ja muille sidosryhmille toimimalla niin asukkaiden kuin ammattilaisten työkaluna hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. Isossa kuvassa palvelutarjotin voi siirtää hyvinvointialueen palveluiden painopistettä kevyisiin palveluihin ja toimintaan raskaiden palveluiden, kuten erikoissairaanhoidon, sijaan. Kun hyvinvointia tuetaan ja ongelmiin saadaan tukea jo varhaisessa vaiheessa, voivat asukkaat paremmin ja hyvinvointialueelle jää enemmän taloudellista liikkumavaraa.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen digitaaliset palvelutarjottimet hyvinvointialueilla 2025-selvitys on tehty Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP), jonka rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU). Suomen kestävän kasvun ohjelmalla tuetaan ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua.
Lisätietoja
Julkaistut palvelutarjottimet (thl.fi)
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen digitaaliset palvelutarjottimet hyvinvointialueilla 2025 (Julkari)
Maiju Kyytsönen
tutkija
THL