Hyvinvointialueet käyttävät monipuolisia toimia henkilöstön riittävyyden parantamiseksi – digiratkaisuista apua
Hyvinvointialueet hyödyntävät monia erilaisia keinoja varmistaakseen sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön riittävyyttä. Näitä ovat esimerkiksi aktiivinen rekrytointi, työhyvinvoinnin tukeminen ja digitaaliset ratkaisut sekä asiakastyössä että henkilöstöhallinnossa. Tiedot selviävät tuoreesta julkaisusta, jossa kuvataan hyvinvointialueiden henkilöstöasioista vastaavien asiantuntijoiden näkemyksiä alueen toimista sote-henkilöstön riittävyyden parantamiseksi.
”Hyvinvointialueilla tehtiin aktiivista rekrytointityötä sote-ammattilaisten houkuttelemiseksi organisaatioon. Lisäksi alueilla kiinnitettiin huomiota työntekijöiden veto- ja pitovoimaan, kuten työoloihin ja henkilöstöetuihin” sanoo tutkija Elina Kärkkäinen.
“Hyvinvointialueiden rekrytointityössä on mukana innovatiivisenkin kuuloisia toimintatapoja, kuten ammattilaismarkkinoinnin asiantuntijan hyödyntämistä ja potentiaalisten työntekijöiden kontaktointia puhelimitse, joista voi kenties saada uusia ideoita rekrytoinnin toteuttamiseksi”, Kärkkäinen jatkaa.
Digiratkaisuista apua
Asiakastyössä käytettävät digitaaliset palvelut ja työvälineet sekä henkilöstöhallinnon digitaaliset ratkaisut olivat kyselyn vastaajien mukaan lisänneet työnhakijamääriä ja tehostaneet sekä sote-ammattilaisten työtä että henkilöstön kohdentamista.
”Digitaalisten palvelujen vaikuttavuudesta ja vaikutuksista sote-ammattilaisten työmäärään tarvitaan lisää tutkimusnäyttöä, jotta henkilöstön riittävyyden näkökulma voidaan ottaa huomioon palvelujen kehittämisessä”, toteaa tutkimuspäällikkö Tuulikki Vehko.
Digitalisaation hyötyjä oli alueilla tunnistettu myös ammattilaisten työurien jatkumisessa, ja digitaalisissa palveluissa työskentely nähtiin yhtenä työmahdollisuutena osatyökykyisille ammattilaisille.
Kärkkäisen mukaan uusien sote-ammattilaisten rekrytoinnissa voitaisiin huomioida nykyistä aktiivisemmin osatyökykyiset sote-ammattilaiset. Osatyökykyisten palkkaaminen olisi mahdollista nähdä hyvinvointialueilla kilpailuetuna ja positiivisena erottumisen paikkana muista työnantajista.
Julkaisu on toteutettu osana digitaalisen sosiaali- ja terveydenhuollon seurantaa. Tiedot perustuvat touko-kesäkuussa 2024 hyvinvointialueiden henkilöstöasioista vastaaville asiantuntijoille lähetettyyn kyselyyn, johon saatiin vastaus 12 hyvinvointialueelta.
Lisätietoa:
Elina Kärkkäinen
tutkija, palvelujärjestelmän tutkimus
[email protected]
Tuulikki Vehko
tutkimuspäällikkö, palvelujärjestelmän tutkimus
[email protected],