Hyppää sisältöön

Hyvinvointialueiden digipalvelujen onnistumiset ja tulevaisuuden haasteet selviävät raportointityökalusta

Julkaisuajankohta 5.5.2025 8.51
Tyyppi:Uutinen

Hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisten palvelujen järjestämisessä ollaan edistytty vuosina 2022-2025. Tiedot selviävät päivitetystä hyvinvointialueiden nykytilan ja kypsyystason arvioinnin raporttityökalusta.

Tiedot nykytilasta ja kypsyystasosta esitetään omina kokonaisuuksinaan raporttityökalussa, joka on avoimesti saatavilla ja kaikkien hyödynnettävissä.

Hyvinvointialueiden kannattaa hyödyntää tietoja yhdenvertaisten ja saavutettavien digitaalisten palveluiden suunnitteluun, kehittämisen ja käyttöönoton edistämiseen. 

Kypsyystason arviointi osoittaa hyvinvointialueille digitaalisten palveluiden kehittämiseen ja ylläpitoon vaadittavien osa-alueiden onnistumiset ja mahdolliset kehittämiskohteet. Vertailutiedon avulla alueet voivat tarkastella esimerkiksi johtamisen ja toimintamallien kehitystä hyvinvointialueiden ensimmäisten toimintavuosien aikana.­­­

Tilannekuva on muodostettu THL:n ja hyvinvointialueiden yhteistyöllä. THL on kerännyt päivitetyt tiedot hyvinvointialueilta Webropol-kyselyllä sekä työpajoissa syksyn 2024 ja alkuvuoden 2025 aikana. Ensimmäisen kerran tiedot kerättiin syksyllä 2022.

Digipalvelujen määrä voi vaihdella - kyky järjestää ja ylläpitää palveluja vaatii pitkäjänteisyyttä

Raporttityökalun avulla voi katsoa esimerkiksi, mitä digitaalisia palveluja kullakin alueella on nykyisin käytössä, mille ikäryhmälle ne on suunnattu, ja miten palvelut on teknisesti toteutettu. Raporttityökalu mahdollistaa myös digitaalisten palveluiden saatavuus- ja hyödyntämistietojen tarkastelun. 

Kypsyystasoa on arvioitu hyvinvointialuekohtaisesti vision, strategian, johtamisen, toimintamallin, toimintojen ja prosessien sekä asiakaskokemuksen ja -näkemyksen, vaatimuksenmukaisuuden ja turvallisuuden sekä osaamisen näkökulmista.

"Kypsyystaso on kehittynyt kansallisesti myönteisesti. Edistystä on kaikissa arvioiduissa pääluokissa", erikoissuunnittelija Ilkka Pelkonen sanoo. 

"Nykytilan kuvauksen päivitetyt tiedot antavat yleiskuvan alueiden digipalveluissa mahdollisesti tapahtuneista muutoksista esimerkiksi asiakasryhmien suhteen", Pelkonen täsmentää.

THL tukee jatkossakin laadukkaiden digipalvelujen toteutumista

THL jatkaa tukea digipalvelujen kehittämiseen esimerkiksi vertaiskehittämisen ja hyvien käytäntöjen jalkauttamisen kautta.

"Alueiden on tärkeää varmistaa henkilöstön osaaminen ja hyväksi havaittujen toimintamallien ylläpito myös jatkossa. Johdon tulee tukea toimintaa ja sitoutua vahvasti digipalvelujen kehittämiseen" Pelkonen jatkaa.

"On myös hyvä huomata, ettei digitaalisten palvelujen määrä kerro laadusta tai saavutettavuudesta paljoakaan”, Pelkonen painottaa.

Katso ja hyödynnä hyvinvointialuekohtaisia tietoja raportointityökalusta: Hyvinvointialueiden digitaaliset sosiaali- ja terveyspalvelut

Lisätietoja:

Ilkka Pelkonen
erikoissuunnittelija
Puh. 029 524 7478
[email protected]

Alueelliset kehittämispäälliköt:
Sisä-Suomi: Unto Raunio
Etelä-Suomi: Hanna Hukari
Länsi-Suomi: Tarja Räty
Pohjois-Suomi: Hanne Vasankari
Itä-Suomi: Erja Heikkinen
[email protected]

Aiheesta lisää:

Uutinen 30.4.2025: Hyvinvointialueiden digitaalisten palvelujen nykytilan ja kypsyystason vuoden 2025 tiedot on julkaistu – kehitys on myönteinen


Digitaalisten palvelujen kypsyystason arviointia ja nykytilan kuvausta on tehty Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP), jonka rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU). Suomen kestävän kasvun ohjelmalla tuetaan ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua.

 

 

Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla kanta - Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla rrp - Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla sostiedonhallinta - Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla