Kuinka asiakastietojen käsittely sote-yhteisissä palveluissa on edistynyt?
Selvityksen avulla on saatu tietoa uuden asiakastietolain toimeenpanon tilanteesta sekä parhaista käytännöistä. THL esittää tuloksia avoimessa tilaisuudessa 25.3.2025.
Asiakastietojen käsittely sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisissä palveluissa on muuttunut. Muutoksen on mahdollistanut 1.1.2024 voimaantullut asiakastietolaki eli laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä ja sen nojalla annettu asetus sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä.
Sosiaali- ja terveysministeriö ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos selvittävät, millä tavalla hyvinvointialueet, Helsingin kaupunki, HUS-yhtymä, hyvinvointialueiden in-house yhtiöt sekä suurimmat asiakas- ja potilastietojärjestelmätoimittajat ovat alkaneet soveltaa asiakastietolakia ja -asetusta.
Selvityksessä mukana olleita teemoja olivat muun muassa sote-yhteisten palvelujen ja toiminnan organisoituminen, tiedonsaantioikeuksien soveltaminen, käyttöoikeusrekisterien toteuttaminen ja käyttöoikeuksien määrittely. Erityisenä kiinnostuksen kohteena ovat myös hyvät käytänteet, joilla eri toimijat ovat toimintaansa päässeet kehittämään.
Haastattelu uuden asiakastietolain ja -asetuksen mukaisista toteutuksista käytiin 29 organisaation kanssa. Alustavan analyysin perusteella voidaan todeta seuraavaa:
- Palvelunantajat kokevat sote-rajapintaan kohdentuvan sääntelyn muutokset hyvinä ja tiedonkulkua helpottavana.
- Asetuksen toimeenpano, eli käyttöoikeuksien määrittely, on useilla alueilla määrittelyvaiheessa.
- Organisaatiot kokevat, että uusi laki mahdollistaa tietojen sujuvamman käytön sosiaali- ja terveydenhuollon välillä, mutta tiedonsaantioikeuksien toteuttaminen järjestelmiin vie vielä aikaa.
- Sote-yhteisten palvelujen määrittely on lähtenyt laajasti liikkeelle, mutta käytännössä vain harva alue on toteuttanut sote-yhteisiä palveluja uuden lain mukaisesti.
- Vanhat toimintamallit, käytännöt ja tulkinnat aiemmista tiedon luovuttamiseen oikeuttavista säädöksistä ovat tiukassa - uuden lain ideologian omaksuminen tulee viemään aikaa. Siten lain hyötyjen saavuttaminen tapahtuu vasta vuosien päästä, kun uudet tavat on omaksuttu ja järjestelmissä on kyky toimia lain mahdollisuuksien mukaisesti.
Lopulliset tulokset ja organisaatioiden hyvät käytännöt kuulet 25.3. klo 9.00 järjestettävässä tilaisuudessamme. Tule siis kuulolle!