Kysely- ja välityspalvelun konseptin laatiminen on aloitettu
THL:ssä on alkanut kysely- ja välityspalvelun konseptointityö. Kanta-palvelujen kysely- ja välityspalvelun avulla voidaan nykyisin välittää terveydenhuollon organisaatioista tiettyjä lääkärintodistuksia ja lausuntoja Kelan etuuspalveluun. Kansalainen voi välityspalvelulla hakea ajoterveystiedot Traficomin asiointipalvelussa ajokortin uusintaa varten.
Potilas- ja asiakastietoja voidaan välittää kansalaisen toiveesta, mutta myös terveydenhuollon organisaation tiedonantovelvollisuuden tai vastaaottavan organisaation tiedonsaanti oikeuden perusteella.
Konseptoinnissa kartoitetaan nykyinen palvelu suhteessa tarpeisiin sekä suunnitellaan kehittämistoimenpiteet ja aikataulutus.
Sosiaali- ja terveysministeriön toimeksiannon taustalla ovat toiminnasta saatavat hyödyt. Sähköisellä asiakirjojen välityspalvelulla voidaan edistää ja nopeuttaa asiointiprosessin kulkua ja tukea kansalaisten tasavertainen kohtelua. Lausuntojen ja todistusten välitys on myös ekologista ja tehokasta sekä Kanta-palveluja käytettäessa tietoturvallista.
Viranomaistahot kiinnostuneet hyödyntämisestä
Välitykseen käytetään Kanta-palvelun kysely- ja välityspalvelua. Myös useat viranomaistahot sosiaali- ja terveydenhuollon ulkopuolelta olisivat kiinnostuneita palvelusta.
"Palvelun laajentaminen olisi toivottavaa, sillä sähköisten todistusten välittyminen muille viranomaisille toisi säästöjä ja tehokkuutta. Edellytyksenä on huolellinen suunnitelma", projektipäällikkö Mervi Pättikangas painottaa.
Konseptia laaditaan yhdessä mahdollisten Kanta-tietoja vastaanottavien tahojen kanssa. Yhteistyössä ovat muun muassa mukana:
- Kelan Kanta-palvelut ja etuuspalvelut
- Tapaturmavakuutuskeskus
- Digi- ja väestötietovirasto
- Työ- ja elinkeinoministeriö sekä opetus- ja kulttuuriministeriö
- THL:n oikeuslääkintä
- Eläketurvakeskus ja muut työeläkevakuuttajat
- Aluehallintoviranomaiset
- Työterveyslaitos
- Poliisi
- Traficom
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimijat osallistetaan suunnittelussa
Konseptia pohjustetaan terveydenhuollon organisaatioille kohdennetulla kyselyllä. Kyselyssä terveydenhuoltoa pyydetään kertomaan, millaiset seikat ovat mahdollisesti viivästyttäneet kysely- ja välityspalvelun laajempaa käyttöönottoa. Myös palveluntarpeista ja hyötyjen arvioinnista pyydetään lisätietoa.
Sosiaalihuollon organisaatioille järjestetään verkkokeskustelutilaisuus, jossa ne voivat tuoda esiin tunnistettuja tarpeita välityspalvelulle.
Konseptointi pohjustaa toteutuspäätöstä
THL laatii konsepteja erilaisista sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaan liittyvistä teemoista. Konseptointi tehdään ennen uuden Kanta-palvelun tai niihin liittyvien asiakas- tai potilastietojärjestelmien merkittävän toiminnallisuuden tai sisällön kehittämistä tai päätöstä merkittävästä muutoksesta olemassa olevaan palveluun.
Konseptointiluonnoksesta järjestetään lausuntokierros kesäkuussa, ja konsepti valmistuu elokuussa 2022.
Lisätietoa:
[email protected]