Hyppää sisältöön

Lausuntokierros THL määräyksestä Kanta-palveluiden avulla terveydenhuollon ulkopuolelle välitettävistä asiakirjoista on käynnistynyt

Julkaisuajankohta 13.9.2021

Kysely- ja välityspalvelu kuuluu valtakunnallisiin sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäpalveluihin eli Kanta-palveluihin. 

Uuden Asiakastietolain 22§ perusteella Kanta-palvelujen avulla saadaan välittää todistuksia, lausuntoja ja muita asiakastietoja sisältäviä asiakirjoja sosiaali- ja terveydenhuollon ulkopuoliselle toimijalle. Asiakirjoja saadaan salassapitosäännösten estämättä välittää asiakkaan pyynnön tai vastaanottajan lakiin perustuvan pyynnön taikka tiedon luovuttajan lakiin perustuvan tiedonantovelvollisuuden perusteella.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on laatinut määräysluonnoksen, joka määrittelee minkä tyyppisiä asiakirjoja saa välittää kysely- ja välityspalvelun avulla. 

Lausuttava määräys käsittelee terveydenhuollon asiakirjoja. Sosiaalihuollon asiakirjojen välitystarpeita tarkennetaan myöhemmin.

Lausuttava materiaali ja ohjeet lausunnon antamiseksi löytyvät lausuntokierroksen sivulta

Lisätietoja:
sotetiedonhallinta(at)thl.fi

Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla kanta - Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla