Mitä asiakkuustietoja sote-ammattilaisena tarvitset käyttöösi? - asiakkuustietojen tallentamisesta Kanta-palveluihin laaditaan konsepti

Julkaisuajankohta 31.3.2023

Mitä asiakkuustietoja voisi tai kannattaisi sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioissa tallentaa Kanta-palveluun? Miten toiminto kannattaisi teknisesti toteuttaa ja millä aikataululla? Muun muassa näihin kysymyksiin toivotaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisilta asiantuntevia näkemyksiä.

THL kartoittaa sosiaali- ja terveydenhuollon tietotarpeet yhteisten asiakkuustietojen tallentamisesta Kanta-palveluun. Kartoituksessa arvioidaan tietojen tallentamisen hyödyllisyys, kuvataan sosiaali- ja terveydenhuollolle yhteisten asiakkuustietojen tiedonhallintaan liittyvät toiminnallisuudet ja roolit sekä suunnitellaan kehittämistoimenpiteet, ratkaisuehdotus ja kehittämisen aikataulutus. 

Sote-ammattilaiset tarvitaan kertomaan tietotarpeita

Konseptia pohjustetaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille kohdennetulla kyselyllä. Kyselyssä pyydetään vastaajia tunnistamaan ja arvioimaan palveluissa tarvittavia asiakkuustietoja. Mitkä asiakkuustiedot palvelujen järjestämisen ja toteuttamisen kannalta olisi hyvä saada yhteiseen käyttöön tallentamalla tiedot Kanta-palveluun?

Kyselyssä terveydenhuollon ja sosiaalihuollon ammattilaisilta toivotaan lisäksi tarkentavaa tietoa, millä tavalla tiedot hyödyttäisivät eri toimijoita. 

Toukokuussa järjestetään aiheesta työpaja, josta tiedotetaan myöhemmin.

Kyselyyn vastaaminen

Terveydenhuollon ja sosiaalihuollon ammattilaiset voivat vastata kyselyyn 3.4.2023 alkaen. Vastausaikaa on 19.4.2023 saakka.

"Asiakkuustietojen tallentaminen Kanta-palveluihin" -kyselyyn pääsee vastaamaan alla olevista webropol-linkeistä. Ohessa on myös tiedosto, jotta kysymyksiin voi tutustua ennakolta.

Avaa terveydenhuollon ammattilaisen kysely

Avaa sosiaalihuollon ammattilaisen kysely

Konseptointi pohjustaa toteutuspäätöstä

Selvityksestä tiivistetään konsepti, jonka mahdollisesta toteuttamisesta sosiaali- ja terveysministeriö päättää erikseen. Konseptointiluonnoksesta järjestetään lausuntokierros loka-marraskuussa ja konsepti valmistuu tammikuussa 2024. 

THL laatii konsepteja erilaisista sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaan liittyvistä teemoista. Konseptointi tehdään ennen uuden Kanta-palvelun tai niihin liittyvien asiakas- tai potilastietojärjestelmien merkittävän toiminnallisuuden tai sisällön kehittämistä tai päätöstä merkittävästä muutoksesta olemassa olevaan palveluun.

Konseptointi tehdään "Digitaalinen asiakas- ja palveluohjaus" -projektissa, joka kuuluu Suomen kestävän kasvun ohjelmaan (RRP). Suomen kestävän kasvun ohjelmalla tuetaan hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua. THL on saanut rahoitusta Kestävän kasvun ohjelmaan EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU).

Lisätietoa:

[email protected]

Suomen kestävän kasvun ohjelma (RRP)
Tietopohja ja vaikuttavuus

Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla kanta - Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla rrp - Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla sostiedonhallinta - Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla