Neuvoloiden asiakkaat arvostavat tuttua ammattilaista ja turvallista ilmapiiriä
Valtakunnallisen kyselyn perusteella äitiys- ja lastenneuvoloiden asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Vastaajista lähes kaikki (97 %) kokivat, että perhettä koskevat päätökset tehtiin neuvolassa yhteistyössä heidän kanssaan ja että terveydenhoitajan vuorovaikutus lapsen kanssa oli sujuvaa. Tiedot käyvät ilmi THL:n valtakunnallisen äitiys- ja lastenneuvoloiden asiakaspalautekyselyn tuloksista syksyltä 2024.
Kyselyn vastauksissa asiakkaat kertovat arvostavansa tuttua neuvolan ammattilaista, jonka kanssa on syntynyt luottamuksellinen asiointisuhde. Peräti 90 % vastaajista kertoikin asioivansa yleensä saman terveydenhoitajan kanssa, neuvolalääkäri pysyi yleensä samana 41 %:lla.
Neuvola on vanhemmille turvallinen ja avoimeen keskusteluun kannustava paikka asioida. Kyselyn vastaajista lähes kaikki (97 %) kokivat neuvolassa olonsa turvalliseksi ja avoimissa palautteissa toistui tyytyväisyys neuvolan ilmapiiriin: sitä kuvattiin esimerkiksi avoimeksi, rennoksi, lämpimäksi ja kannustavaksi.
”Perheet todella arvostavat neuvolan antamia palveluja. Kyselyn avoimissakin vastauksissa toistuu asiakkaiden tyytyväisyys palveluihin ja ilo siitä, miten ihana heidän oma terveydenhoitajansa on”, kertoo THL:n erikoissuunnittelija Laura Parviainen.
Vaikeista asioista puhumista toivotaan enemmän
Pääosin erinomaisista tuloksista huolimatta on myös perheitä, joiden odotuksia tai tarpeita neuvolakäynnit eivät ole vastanneet. Avoimissa palautteissa jotkut vastaajista kertovat, että neuvolan ammattilainen on kiireinen tai ei halua keskustella vaikeista asioista asiakkaan kanssa. He ovat jääneet kaipaamaan enemmän perheen asioihin paneutumista ja haasteiden ratkaisemista yhdessä. Lisää huomiota kaivataan myös äidin jaksamisen huomioimiseen neuvolassa.
Noin joka kymmenes vastaaja on kokenut haasteita neuvolan henkilökunnan tavoittamisessa. Tavoittamisen esteenä ovat olleet esimerkiksi ruuhkautuneet puhelinpalvelut.
THL kerää yhteistyössä hyvinvointialueiden kanssa äitiys- ja lastenneuvoloiden terveydenhoitajien ja lääkärien vastaanottojen asiakkailta palautetta noin kahden vuoden välein. Syksyllä 2024 kyselyyn saatiin eri hyvinvointialueilta yhteensä noin 5400 vastausta.
Lisätietoja
Äitiys- ja lastenneuvoloiden asiakaspalautekyselyn tulokset 2024 (raportointi.thl.fi)
Laura Parviainen
erikoissuunnittelija, THL
puh. 029 524 7470
[email protected]