Palvelutapahtumauudistuksen ja hoidon kokonaisuuksien ratkaisukuvaus on julkaistu
Uudistuksen tavoitteena on tukea hoidon jatkuvuutta kehittämällä kansallisia tietorakenteita, Kanta-palveluja ja niihin liittyviä järjestelmiä. Uudistuksen myötä tietojärjestelmät mahdollistaisivat asiakaskohtaisen kokonaisnäkymän – riippumatta siitä, missä asiakasta on hoidettu. Tavoitteena on yhdenmukainen tiedon hallinta, joka mahdollistaa myös sosiaali- ja terveydenhuollon välisen tietojen luovutuksen.
Palvelutapahtuman korjauksella ja hoidon kokonaisuuksilla tiedonkulku sujuvammaksi
Tietorakenteiden ja Kanta-palvelujen kehittämisellä parannetaan tiedon kulkua ja hyödynnettävyyttä hoidon jatkuvuuden tukena. palvelutapahtumauudistuksen ja hoidon kokonaisuuden ratkaisukuvaus esittää mallin, jolla voidaan vastata nykyisten tietorakenteiden ja toimintamallien haasteisiin. Kuvaus on tehty asiantuntijoiden ja terveydenhuollon kentältä saatujen palautteiden pohjalta yhteistyössä THL:n ja Kelan kanssa.
Asiakaskohtainen kokonaisnäkymän parantaa tiedon hyödyntämistä asiakaskohtaamisissa sekä tukee hoidon suunnittelua ja jatkuvuutta. Hyvinvointialueilla ja valtakunnallisesti edistetään samalla yhtenäisempää tiedolla johtamista.
Asiakas saisi helposti ymmärrettävän näkymän toteutuneisiin hoitoihin, hoitosuunnitelmaan ja sovittuihin seurantatoimenpiteisiin. Omahoidon kirjaukset ovat ratkaisumallissa näkyvissä yhdessä muun hoitotiedon kanssa. Asiakkaan näkymä voidaan toteuttaa OmaKannassa tai alueiden omien asiointipalvelujen kautta.
Kokonaisuus rakentuu kahdesta osasta
Ratkaisukuvaus koostuu kahdesta toisiaan tukevasta, mutta itsenäisesti kehitettävästä osasta: hoitotapahtuma ja hoidon kokonaisuus. Kattavimmat hyödyt saavutetaan molempien osa-alueiden kehittämisellä. Hoitotiedot näkyvät yhtenäisesti asiakkaalle ja ammattilaiselle.
Ratkaisumalli pohjautuu kansallisiin sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaa ohjaaviin strategioihin ja viitearkkitehtuuriin sekä noudattaa sote-luokitusstrategian tavoitteita. Tavoitteena on yhdenmukainen tiedon hallinta, joka mahdollistaa myös sosiaali- ja terveydenhuollon välisen tietojen luovutuksen.
Uudistuksella parannetaan hoidossa tallennettujen tietojen hyödynnettävyyttä myös toisiokäyttöön.
Ratkaisu on syntynyt sote-ammattilaisten toiveita kuunnellen
Sote-ammattilaiset ovat tyytymättömiä nykyiseen palvelutapahtumarakenteeseen, sillä sitä pidetään epäselvänä ja vaikeakäyttöisenä. Sen käyttö vaihtelee eri järjestelmissä ja organisaatioissa, mikä hankaloittaa tiedon yhtenäistä hyödyntämistä. Myös asiakkaiden on vaikea löytää tietoja esimerkiksi OmaKannasta.
Ratkaisukuvausta kehitettiin kesällä 2024 saadun palautteen perusteella. Keväällä 2025 sitä tarkennettiin edelleen yhteistyössä tietojärjestelmätoimittajien, hyvinvointialueiden ja asiakasorganisaatioiden kanssa.
Jatkotoimet edellyttävät vielä linjausta uudistuksen laajuudesta, jotta THL ja Kela voivat laatia tarkemman määrittelyn. Arviointi tehdään loppuvuoden aikana. Palvelutapahtuman kehittämisestä Kanta-palveluun keskustellaan hyvinvointialueiden kanssa. Tavoitteena on tunnistaa toteutusvaihtoehtojen hyödyt suhteessa niihin tarvittaviin resursseihin.
Lisätietoja:
Suomen kestävän kasvun ohjelmalla tuetaan ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua. THL on saanut rahoitusta Kestävän kasvun ohjelmaan EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU).