Hyppää sisältöön

Puhelimessa asiakkaalle annettu hoito on nopeuttanut hoitoonpääsyä terveyskeskuksiin

Julkaisuajankohta 7.6.2021

Heti ensimmäisessä puhelinyhteydessä tehty laaja-alainen asiakkaan ongelman läpikäynti ja hoito ovat nopeuttaneet perusterveydenhuollon hoitoonpääsyä terveyskeskuksiin. Yli 60 prosenttia kiireettömistä avosairaanhoidon kiireettömistä lääkärikäynneistä toteutui viikon sisällä. 

Koronaepidemia on vauhdittanut uusien toimintamallien käyttöönottoa, etäasioinnit ja erilaisten hoitoon liittyvät eri ammattihenkilöiden tiimimallit ovat lisääntyneet. Niiden myötä myös terveyskeskuksiin kiireettömässä hoidossa hakeutuneet asiakkaat ovat päässeet lääkärille nopeammin. 

Alueiden välillä on kuitenkin edelleen eroja hoitoonpääsyssä. 

Toteutuneiden kiireettömien käyntien odotusajat hoidon tarpeen arvioinnista lääkärin avosairaanhoidon vastaanotolle 3/2019 − 3/2021, %

Viivakuvio tilastosta.

Hoitoonpääsytietojen kattavuus kaikista avosairaanhoidon kiireettömissä lääkärin vastaanottokäynneissä on noussut 18 prosenttiin. Etäasioinneissa hoitoonpääsytietojen kattavuus on heikompi.

Terveyskeskusten ja THL:n yhteistyöllä tietojen kirjaamisen ongelmiin on kiinnitetty huomiota ja siten saatu tietojen kattavuus nousemaan esimerkiksi Hämeenkyrön terveyskeskuksessa ja Vantaalla.

Hammaslääkärikäyntejä edelleen vähemmän

Hammaslääkärin kiireettömistä käynneistä 55 prosenttia toteutui kolmen viikon kuluessa hoidon tarpeen arvioinnista. Yli kuuden kuukauden kuluttua hoidon tarpeen arvioinnista toteutuneiden käyntien osuus oli suhteellisesti suurin Lapin aluehallintoviraston alueella (3 %).  

Lue lisää terveyskeskusten ja suun terveydenhuollon hoitoonpääsyn kevään 2021 tilanteesta

Perusterveydenhuollon hoitoonpääsytiedot ajantasaisesti laajennetuilla tietokantaraporteista

Perusterveydenhuollon tietokantaraporteissa

Avohilmon pikaraporteissa

  • tiedot ovat saatavissa terveyskeskuksittain.
  • käyntimäärien kehitystä kuvaavat tiedot päivittyvät päivittäin. 
  • Kunnittain ja terveyskeskuksittain esitetyt luvut saattavat poiketa toisistaan. Tämä johtuu esimerkiksi siitä, että terveyskeskuksissa hoidetaan myös muiden kuntien asukkaita.  
  • Tutustu Avohilmon pikaraportteihin

Hoitoonpääsytiedot valvonnan tarpeisiin ja alueittaiseen tarkasteluun 

Hoitoonpääsytiedot julkaistaan sekä terveyskeskuksittain että aluetasolla. 

  • Terveyskeskuksittain esitetty tieto on tarkoitettu ensisijaisesti valvontatarkoituksiin, sekä aluehallintovirastoalueiden valvontaan että terveyskeskusten omavalvontaan. 
  • Aluetasoinen tieto mahdollistaa sen tarkastelun, miten väestö pääsee hoitoon esim. yksittäisissä kunnissa. 

Perusterveydenhuollon hoitoonpääsytiedot ovat odotusaikojen toteumatietoja, jotka saadaan Avohilmo-rekisteristä.

Lisätietoja 

Kaisa Mölläri 
kehittämispäällikkö
puh. 029 524 7363
[email protected]

Sanna-Mari Saukkonen
erikoissuunnittelija
puh. 029 524 7250
[email protected] 


 

Pääsivusto Sote-palvelujen johtaminen pääuutinen - thlfi tilastouutinen - thlfi