Hyppää sisältöön

Selvitys jäsentää asiakastietolain ja -asetuksen toimeenpanon tilannetta ja soveltamisen haasteita hyvinvointialueilla

Julkaisuajankohta 8.4.2025 10.28
Tyyppi:Uutinen

Asiakastietolain ja -asetuksen toimeenpanosta hyvinvointialueilla on tehty selvitys. Toimeenpanossa hyvinvointialueilla on kirjavuutta, ja yleisesti muutokseen toivotaan lisää kansallista ohjeistusta. Selvitys tuottaa tietoa hyvinvointialueiden johdolle, rekistereistä vastaaville viranhaltijoille sekä tiedonhallinnan asiantuntijoille. Se listaa myös hyviä uusia käytäntöjä ja tarjoaa mahdollisuuden vertaisoppimiseen.

Selvityksessä haastatellut hyvinvointialueiden asiantuntijat katsovat, että lain ja asetuksen luonne on muuttunut mahdollistavampaan suuntaan, mikä on heistä hyvä kehityssuunta. Toisaalta asiakastietolain kokonaiskuvaa ei ole vielä täysin sisäistetty kattavasti. Sekä hyvinvointialueet että muut toimijat kokevat vielä epävarmuutta lain soveltamisessa. Hyvinvointialueiden kypsyystaso toimeenpanon ja kokonaiskuvan haltuun ottamisessa vaihtelee. Tukea toivotaankin laajasti kaikkien osa-alueiden toimeenpanossa, erityisesti kirjaamiseen ja käyttöoikeuksien määrittelyssä. Muutosten toteuttamiselle tarvitaan myös aikaa.

Suurin osa alueista haluaa hyödyntää mahdollisuutta toteuttaa sote-yhteiset palvelut. Sääntelyn tuomat hyödyt on tunnistettu. Merkittävin toimeenpanon este tai hidaste on epäselvyys päätöksenteossa. Alueen on ratkaistava, mitä ovat alueen tuottamat sote-yhteiset palvelut ja mikä taho niistä päättää. Joillain alueilla päätöksen tekee aluehallitus, toisilla vastuu on virkamiehillä tai sote-yhteiset palvelut on kuvattu tiedonhallintamallissa.

Asiakastietojen käsittely sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisissä palveluissa on muuttunut. Muutoksen on mahdollistanut 1.1.2024 voimaantullut asiakastietolaki eli laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä ja sen nojalla annettu asetus sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä.

Hyvistä käytännöistä oppiminen vie eteenpäin

Onnistuneen toimeenpanon yksi keskeinen menestystekijä on pysyvät yhteistyön ja yhteiskehittämisen rakenteet hyvinvointialueen sisällä. Yhteistyössä tulisi olla mukana sosiaali- ja terveydenhuollon sisältöosaaminen, tietohallinto ja tietosuoja-asiantuntijat. Yhteiset  kehittämisrakenteet organisaatioissa heijastuvat kaikkeen integraatiota tukevaan tekemiseen.

Merkittävä ratkaistava käytäntö liittyy tiedonsaantioikeuksien soveltamiseen. Asiakastietolaki mahdollistaa tiedonsaantioikeuksia eri perusteilla esimerkiksi toimialan omilla luovutusluvilla, sote-luovutusluvalla, luovutusluvan ohittamisella tietyissä tilanteissa, sote-yhteisiin palveluihin perustuen tai viranomaisoikeuksilla. Tiedonsaantioikeuksien hyödyntäminen täysimääräisesti vaatisi vanhoista käytännöistä luopumista, uusien säädösten tuntemista ja oman toiminnan vahvistamista niistä. Järjestelmien pitäisi kehittyä tukemaan tiedonsaantioikeuksien toteuttamista.

Toinen keskeinen toimeenpanon käytäntö on käyttöoikeuksien määrittely ja hallinta. Asiakastietojen käsittelyn perusteena on oltava tietoteknisesti varmistettu asiakas- tai hoitosuhde tai muu asiakkaan sosiaali- ja terveyspalvelun järjestämiseen ja toteuttamiseen liittyvä tehtävä. Käyttöoikeuksien toteuttaminen asiakas- ja potilastietojärjestelmiin on vasta alussa. Selvityksen mukaan sosiaalihuollon käyttöoikeuksien määrittely on tällä hetkellä pidemmällä kuin terveydenhuollon. Toimialat ylittävien käyttöoikeuksien määrittelyä on tehty vasta muutamilla alueilla.

Sosiaali- ja terveysministeriö ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos selvittivät, millä tavalla hyvinvointialueet, Helsingin kaupunki, HUS-yhtymä, hyvinvointialueiden in-house yhtiöt sekä suurimmat asiakas- ja potilastietojärjestelmätoimittajat ovat alkaneet soveltaa asiakastietolakia ja -asetusta. Selvitys toteutettiin haastattelemalla keskeisiä toimijoita 2024 - 2025 vuodenvaihteessa. 

Haastatteluista ja julkaisutilaisuudesta kerättiin suuri määrä kysymyksiä ja palautetta, jotka THL hyödyntää tulevien kansallisten ohjeistusten ja oppaiden päivittämisessä sekä säädöspohjan kehittämisehdotuksissa. Toimeenpanoon tarvitaan hyviä käytäntöjä ja konkreettista tekemistä tukevia tilaisuuksia sekä viestintää. 

Julkaisu: Asiakastietolain ja -asetuksen toimeenpanon tilanne ja soveltamisen haasteet (Julkari)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä

Materiaali 25.3.2025 tilaisuudesta: Asiakastietolain ja -asetuksen toimeenpanon tilanne ja soveltamisen haasteet - tukea lain soveltamiseen (Julkari)Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä

Lisätietoa:

Aija Lähdesmäki
Kehittämispäällikkö
etunimi.sukunimi@thl.fi

Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla sostiedonhallinta