Sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisten palvelujen sanastosta pyydetään kommentteja
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ja Sanastokeskus ovat laatineet yhdessä asiantuntijatyöryhmän kanssa sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisia palveluja käsittelevän sanaston. Sanastotyön tavoitteena on luoda kansallisesti yhtenäinen digitaalisten palvelujen ja digitaalisen asioinnin perussanasto. THL toteuttaa sanastotyötä Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP).
Sanastosta toivotaan palautetta ennen sen vahvistamista. Palautetta voi antaa 22.6.2023 mennessä.
Sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisten palvelujen sanastossa esitetään 26 digitaalisiin palveluihin ja digitaaliseen asiointiin sekä etäpalveluun ja etäasiointiin liittyvän käsitteen tiedot.
Sanasto on tarkoitettu työvälineeksi sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille niin julkisissa kuin yksityisissä palveluissa. Yleisemmin sanastosta toivotaan olevan hyötyä myös viestinnän ammattilaisille, toimittajille ja kansalaisille. Sanastolla pyritään myös edistämään julkisen hallinnon tietojen yhteentoimivuutta.
Materiaali lausuntoa varten:
Sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisten palvelujen sanastoluonnos (sanastokeskus.fi) pdf, 263 kt
Lausuntopohja palautteen antamiseksi (word, 20 kt)
Ohjeet lausunnonantajalle (pdf, 15kt)
Pyydämme lähettämään lausunnon 22.6.2023 mennessä osoitteeseen: sirpa.suhonen[at]sanastokeskus.fi