Sosiaalisen markkinoinnin opas tukee hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä hyvinvointialueilla
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on julkaissut uuden Sosiaalisen markkinoinnin oppaan, joka tukee moniammatillista yhteistyötä hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi. Opasta voi soveltaa muun muassa sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistyössä, viestinnässä ja strategisessa johtamisessa.
”Hyvinvointialueiden, kuntien ja järjestöjen yhteinen tehtävä on edistää asukkaiden terveyttä ja hyvinvointia. Sosiaalisen markkinoinnin opas on hyvä työkalu moniammatilliseen ja organisaatiorajat ylittävään yhteistyöhön hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi”, kertoo projektipäällikkö Pia Hakamäki THL:stä.
Sosiaalinen markkinointi on kaupallisesta markkinoinnista lähtöisin oleva lähestymistapa, joka ohjaa ymmärtämään yksilöä ja muutoksen esteitä yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemiseksi. Keskeistä lähestymistavassa on ajatella ihmisen tarpeita, arvoja ja motivaatioita ja löytää tapa auttaa häntä halutun muutoksen saavuttamiseksi.
Menetelmässä kehitetään valitun kohderyhmän tarpeiden mukaisia ratkaisuja yhdessä heidän kanssaan ja ratkotaan samalla yhteiskunnallisia haasteita. Tavoitteena voi olla esimerkiksi auttaa oppilaita siirtymään kouluruokailussa kasvisruokaan. Silloin pyritään tunnistamaan ja hyödyntämään oppilaiden käyttäytymistä ohjaavia tekijöitä kuten asenteita, uskomuksia ja ympäristön rajoitteita muutoksen aikaansaamiseksi.
Sosiaalinen markkinointi edistää yhteiskunnallista hyvää tavalla, joka on ihmiselle mielekästä ja motivoivaa.
”Toivomme sosiaalisen markkinoinnin oppaan lisäävän hyvinvointialueilla, kunnissa ja järjestöissä tehtävän hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyön tavoitteellisuutta, vaikuttavuutta ja ihmislähtöisyyttä sekä tuovan uusia ideoita jo tehtävään upeaan työhön”, yliopistonlehtori Heini Taiminen Jyväskylän yliopistolta kuvailee oppaan tavoitteita.
Opas on jatkoa THL:n vuonna 2012 julkaisemalle Sosiaalisen markkinoinnin ABC-oppaalle.
Sosiaalisen markkinoinnin opasta on rahoittanut Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP) toteutettu THL:n Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kansallinen palvelukonsepti -projekti. Ohjelman rahoitus tulee EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU).
Sosiaalisen markkinoinnin opas on saatavana verkkoversiona ja sen voi myös tilata maksullisena kirjana.
Verkkoversion voi ladata tästä.
Kirjan voi ostaa täältä.
Lisätietoja:
Pia Hakamäki
projektipäällikkö, asiantuntija
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
[email protected]
Heini Taiminen
KTT, Dosentti
Yliopistonlehtori
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]