Sote-johtaja, löytävätkö asukkaat alueesi hyte-palvelut?

Julkaisuajankohta 6.2.2024 13.19
Uutinen

Hyvinvointialueet, kunnat ja järjestöt tuottavat monenlaisia hyte-palveluja eli hyvinvointia, terveyttä, työ- ja toimintakykyä sekä osallisuutta tukevia palveluja. Jos asukkaat löytävät palvelut helposti, he voivat edistää hyvinvointiaan omatoimisesti ja jopa välttyä raskaampien palvelujen tarpeelta.

Artikkelin kirjoittajat Reetta Nick, Tapani Kauppinen ja Miia Pauna.

Digitaaliset alustat antavat palvelujen tuottajille uusia mahdollisuuksia kertoa palveluistaan ja opastaa asukkaita oikeisiin paikkoihin. Vuoden 2024 loppuun mennessä jokaisella hyvinvointialueella onkin oma hyte-palvelutarjotin.

Tunnista hyte-palvelut ja tuo ne näkyviin 

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä tehdään esimerkiksi hyvinvointialueen asiakas- ja palveluohjauksessa ja yhdyspinnoilla sote-palvelujen yhteistyökumppaneiden kanssa.

Kunnat ja järjestöt tuottavat monia hyvinvointia vahvistavia ja arkea tukevia palveluja, kuten liikunta-, kulttuuri- ja luontopalveluja. Hyvinvointialueet tuottavat myös itse monia hyte-palveluja, kuten vertaistukitoimintaa, ravitsemusohjausta ja päihteetöntä elämäntapaa tukevia palveluja. Alueilla tehdään myös hyvinvointi-, kulttuuri- ja liikuntalähetteitä kuntien ja järjestöjen toimintaan.

Hyvinvointialueet myös digitalisoivat palvelujaan, ja digitalisaatiosta toivotaankin kustannusrakenteen pelastajaa. Kun palvelut on koottu samalle verkkoalustalle, asukkaiden on helpompi löytää hyvinvointia ja terveyttä edistävien palvelujen tiedot omatoimisesti. Yhteinen verkkoalusta auttaa myös sote-ammattilaisia ja muita ohjaavia tahoja löytämään asukkaille sopivaa toimintaa.

Palvelut eivät ilmesty verkkoon itsestään. Tiedoille on kuitenkin jo olemassa valtakunnallinen keskitetty Suomi.fi-ympäristössä oleva alusta, Palvelutietovaranto eli PTV. Palvelutietovarantoon voivat kaikki kunnat, hyvinvointialueet, valtio sekä järjestöt ja yritykset kuvata palvelunsa ja niiden asiointikanavat.

Palvelutietovarannon käyttö on pakollista kunnille, hyvinvointialueille ja valtiolle. Sen sijaan järjestöille ja yrityksille käyttö on vapaaehtoista. Hyvinvointialue ylläpitää omia palvelutietojaan sekä tekee yhteistyötä ja tukee alueensa kuntien ja järjestöjen PTV-työtä.

Tällä hetkellä Palvelutietovarantoon vietyjen palvelukuvausten määrä vaihtelee suuresti hyvinvointialueittain. Aktiivisimmat PTV:tä hyödyntävät hyte-toimijat löytyvät Lapista, Pohjois-Pohjanmaalta ja Varsinais-Suomesta. Vaihtelua on myös palveluluokkien välillä. Eniten on kuvattu kulttuurihyvinvointia, liikunnallista elämäntapaa ja osallisuutta tukevia palveluja, vähiten lähiluonnossa liikkumista tukevia ja ravitsemukseen liittyviä palveluja. Osalla alueista hyvinvointialueen vastuulle siirtyneet sote-palvelut löytyvät Palvelutietovarannosta edelleen kunnan nimissä. On selvää, että kuntien ja hyvinvointialueiden PTV-ylläpidon tasossa on merkittäviä eroja.

Kuva on jaettu pystysuunnassa kahteen osaan. Tekstien alla sama sisältö kuvattuna vasemmalta oikealle etenevänä prosessina. Vasemmalla osa 1 Tiedon syöttäminen: Järjestöt, kunnat ja muut hyte-toimijat kuvaavat hyte-palvelunsa palvelutietovarantoon tai lähellä.fi-palveluun. Oikealla osa 2 Tiedon hyödyntäminen: Tieto hyte-palveluista on koottuna yhdelle alustalle. Sen avulla asukas näkee oman alueensa palvelut yhdestä paikasta ja ammattilaiset ohjaavat asiakkaan hyvinvointia tukevan toiminnan pariin.
Hyvinvointialueiden, kuntien ja järjestöjen tulee kuvata hyte-palvelut Palvelutietovarantoon, jotta asukkaat ja ammattilaiset löytävät ne jatkossa helposti digitaalisilta palvelutarjottimilta.

Ovatko alueesi digipalvelupolut jo valmiina? 

Jokaiselle hyvinvointialueelle tulee vuoden 2024 loppuun mennessä hyte-palvelutarjotin asukkaiden omaehtoisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avuksi. Palvelujen tiedot haetaan palvelutarjottimelle Palvelutietovarannosta.

PTV:n sisältö on avointa dataa, eli se on avoimen rajapinnan kautta käytettävissä esimerkiksi hyvinvointialueen verkkopalveluissa, chatboteissa ja karttapalveluissa. PTV vähentää päällekkäistä sisällön tallentamista eri alustoilla ja vapauttaa resursseja muihin tärkeisiin tehtäviin. PTV:n asiakasta ohjaava lähestymistapa vähentää neuvonnan tarvetta, helpottaa asiakaspalvelua ja vähentää häiriökysyntää. Tietojen syöttäminen PTV:hen sekä niiden hyödyntäminen eri verkkopalveluissa on maksutonta.

Jos alueesi digipalvelupolku ei ole vielä valmis tai tarvitset tukea hyte-palvelujen kuvaamiseen PTV:ssä, voit hyödyntää koulutuksia, klinikoita ja ohjeita, tai osallistua Palvelutietovaranto-foorumille. Digi- ja väestötietovirasto eli DVV ja alueelliset hanketoimijat ohjaavat toimijoita palvelujen kuvaamisessa PTV:hen EU:n Kestävän kasvun ohjelman tuella.

Kun palvelut löytyvät digitaaliselta palvelutarjottimelta, asukkaiden ja heitä ohjaavien ammattilaisten on helppo löytää ne. Varmistathan, että alueenne hyte-palvelut kuvataan Palvelutietovarantoon viimeistään tämän vuoden loppuun mennessä.

Lisätietoja

Tapani Kauppinen, kehittämispäällikkö, THL 
Reetta Nick, asiantuntija, THL
Miia Pauna, erityisasiantuntija, DVV

Sote-palvelujen johtaminen Sote-palvelujen johtaminen kolumni