Sote-yhteiseen kirjaamiseen tukea – keväällä pureudutaan asiakas- ja potilastietoon
Sote-yhteisen kirjaamisen tuki- ja koulutustarpeiden työpajassa marraskuussa 2025 tunnistettiin sote-yhteisen kirjaamisen suurimpia haasteita ja kehittämiskohteita.
Asiantuntijat hyvinvointialueilta ja suurilta yksityisiltä sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajilta nostivat esiin tuen tarpeita, jotta kirjaamisen käytännöt paranisivat. Osallistujat toivoivat vahvempaa yhteistä ymmärrystä siitä, mitä kirjataan, millä rakenteilla ja mihin rekisteriin. THL:ltä toivottiin erityisesti selvempiä ohjeita, jotta nykyisin vaihtelevat käytännöt, hajanaiset järjestelmät sekä sosiaali- ja terveydenhuollon erilaisista toimintalogiikoista johtuvat erot saataisiin ratkaistua.
Kirjaamisen tuen koettiin olevan erityisesti tarpeen asumispalveluissa ja kotihoidossa. Osallistujat toivoivat selkeitä, käytännönläheisiä tukimuotoja: tiivistä ohjeistusta, koulutuksia sekä arjen tilanteita avaavia esimerkkejä ja videoita.
Avoin tukitilaisuus järjestetään huhtikuussa
Työpajan pohjalta THL suuntaa sote-yhteisen kirjaamisen tukea kohti selkeämpää ohjeistusta, yhtenäisiä käytänteitä ja käytännönläheistä koulutusta.
THL järjestää huhtikuussa 2026 tukitilaisuuden, jossa paneudutaan sote-yhteisten palvelujen kirjaamiskäytännöistä erityisesti asiakas- ja potilastiedon tunnistamiseen.
Tilaisuudessa osallistuja tunnistaa asiakas- ja potilastiedon keskeisiä piirteitä, saa lisätietoa kansallisista ohjeista ja kuulee hyvinvointialueiden tapausesimerkkejä, jotka konkretisoivat kirjaamisen arjen tilanteita ja tukevat yhteisen toimintatavan rakentamista. Tilaisuus kuuluu THL:n järjestämään sote-yhteisen kirjaamisen tukeen.
23.4. Yhteiset periaatteet asiakas- ja potilastiedon tunnistamiseen