Suuntaviivoja sosiaalisesti ja eettisesti kestävälle rahapelien markkinoinnille

Julkaisuajankohta 10.4.2019

THL:n, Helsingin yliopiston ja Poliisihallituksen järjestämässä Mainosta maltilla -seminaarissa tuodaan esille erityisesti rahapelien markkinoinnin säätelyyn liittyviä ajankohtaisia ilmiöitä ja haasteita, markkinointiin liittyviä eettisiä kysymyksiä ja ajankohtaista tutkimustietoa sekä pohditaan rahapelien näkyvyyttä julkisessa tilassa.

Esityksissä pohditaan suuntaviivoja sosiaalisesti ja eettisesti kestävälle rahapelien markkinoinnille. Markkinoinnin valvonta on tärkeässä roolissa rahapelihaittojen ehkäisemisessä ja vähentämisessä. Tämän vuoksi toimialarajat ylittävä yhteistyö markkinoinnin valvonnassa on toivottavaa. Markkinoinnissa pitäisi myös huomioida mahdolliset vaikutukset haavoittuviin ryhmiin, kuten alaikäisiin ja ongelmapelaajiin. Markkinoinnin sääntelyn ei tulisi kohdistua vain yksittäisten mainosten sisältöön, vaan markkinoinnin kokonaisuuteen eri kanavissa. Valtion rahapelimonopolin markkinointiviestintä olisi kestävällä pohjalla, jos se olisi linjassa valtion terveyspoliittisen viestinnän kanssa. Lisäksi rahapelien markkinoinnin sääntelyn olisi hyvä olla lähtökodiltaan samanlaista kuin muilla haittaa aiheuttavilla tuotteilla.  

Näiden suuntaviivojen omaksuminen osaksi suomalaisen rahapelijärjestelmän toimintaa tukisi järjestelmän keskeisenä tavoitteena olevaa rahapelihaittojen ehkäisemistä ja vähentämistä. Lisäksi suuntaviivojen aktiivinen edistäminen helpottaisi toimintaa ja liikkumista arkisissa ympäristöissä niiden osalta, joille rahapelit aiheuttavat eriasteisia haittoja. Näin suomalaisesta rahapelijärjestelmästä tulisi nykyistä oikeudenmukaisempi.

Miten rahapelejä voidaan markkinoida kestävästi?

Yhteenvetoa seminaarin esityksistä

  • Markkinoinnin valvonta on olennainen osa haittojen ehkäisemisessä ja vähentämisessä – lisätään toimialarajat ylittävää yhteistyötä
  • Rahapelien markkinoinnin sääntelyssä huomioidaan sisällön lisäksi mainonnan vaikutukset eri haavoittuviin ryhmiin
  • Markkinoinnin sääntelyssä huomioidaan markkinoinnin kokonaisuus eri kanavissa
  • Valtio-omisteisen monopolin markkinointiviestinnän sisältö on linjassa valtion muun, erityisesti kansanterveydellisen, viestinnän kanssa
  • Rahapelien markkinointia käsitellään haittaa aiheuttavien tuotteiden markkinointina

Seminaarin tallenne tulee katsottavaksi 15.4. jälkeen ja esitysten diat THL:n SlideShareen.


Alkoholi, tupakka ja riippuvuudet Alkoholi, tupakka ja riippuvuudet rahapelit - Alkoholi, tupakka ja riippuvuudet