Tekoäly auttaa ennakoimaan sosiaali- ja terveyspalvelujen tarpeen kehitystä hyvinvointialueilla

Julkaisuajankohta 1.11.2023

Tekoäly on käyttökelpoinen työkalu, kun hyvinvointialueet pyrkivät ennakoimaan sosiaali- ja terveyspalvelujen tarpeen kehitystä alueellaan. Tekoälyn avulla voidaan ennustaa, millaiset alueen asukasryhmät saattavat olla tulevaisuudessa sote-palvelujen "monikäyttäjiä", eli tarvita paljon erilaisia palveluja.

Tekoälyn tuottaman ennustetiedon avulla hyvinvointialueet voivat yrittää ennaltaehkäistä tai lykätä palvelutarpeen kasvua ja näin myös hillitä sote-palvelujen kustannusten kasvua alueellaan. Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaista noin 10 prosentin on arvioitu aiheuttavan noin 80 prosenttia sote-palvelujen kustannuksista.

Palvelutarpeen kehityksen ennakointi on hyvinvointialueille äärettömän tärkeää palvelukokonaisuuksien suunnittelussa, korostaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) palvelujärjestelmäjohtaja Anu Niemi. ”Kun hyvinvointialueiden talous on tiukka ja resurssit ovat rajalliset, on resurssit kyettävä kohdentamaan mahdollisimman tehokkaasti, jotta asiakkaiden palvelutarpeet eivät kasva hallitsemattomasti.”

Uusi käsikirja neuvoo tekoälyn käytössä – osallistu webinaariin 28.11.

Tekoälyn käyttöönotto on kokonaisuus, joka edellyttää hyvää suunnittelua ja neljän erillisen kehitysprosessin toteuttamista rinnakkain, neuvoo THL:n julkaisema uusi käsikirja ”Monialaisen palvelukäytön ennakointi tekoälyn avulla”.

Ensinnäkin on tärkeää, että hyvinvointialueella on selkeä näkemys ja suunnitelma, miten tekoälyn tuottamaa ennustetietoa tullaan hyödyntämään palvelutoiminnan johtamisessa ja resurssoinnissa sekä palvelujen toteuttamisessa.

Toiseksi on tärkeää määritellä ennustemallien kehittämisen tavoitteet, kehittää ja testata malli sekä toteuttaa käyttäjäkokeiluja. Tämän rinnalla on kolmanneksi suunniteltava ja kehitettävä sellaiset tietojärjestelmät, joiden suorituskyky riittää tekoälyn käyttöön.

Neljänneksi ennustemallien kehittämisessä ja hyödyntämisessä on huomioitava tietosuojalainsäädäntö, sillä ennustemallit perustuvat sote-palvelujen asiakkaiden henkilötietojen käsittelyyn. Henkilötietojen käsittelylle on oltava tietosuojalainsäädännössä hyväksytty peruste ja käsittelyn tulee täyttää lainsäädännön vaatimukset.

Vaikka käsikirja tarkastelee erityisesti monialaisen palvelukäytön ennakointia, sen jäsennykset tukevat THL:n johtavan asiantuntijan Juha Koiviston mukaan myös muun tyyppistä tekoälyä hyödyntävää ennakointia ja erilaisten tekoälyratkaisujen kehitystyötä hyvinvointialueilla.

THL valmisteli käsikirjan yhteistyössä VTT Oy:n, Helsingin yliopiston ja Lapin yliopiston kanssa. Kokeilualueena toimi Päijät-Hämeen hyvinvointialue. Käsikirja syntyi sosiaali- ja terveysministeriön rahoittaman Monialaisen palvelutarpeen ennakointi tekoälyn avulla -hankkeen (MAITE) tuotoksena.

Lähde: Juha Koivisto ym., Monialaisen palvelukäytön ennakointi tekoälyn avulla. Kehittämisen perusteita ja suuntaviivoja. Ohjaus 15/2023, THL.

Tekijät esittelevät käsikirjan sisältöä webinaarissa tiistaina 28.11. klo 14.00–15.30. Katso ohjelma ja osallistu.

Monialaisen palvelutarpeen ennakointi tekoälyn avulla – kansallinen kehittämispilotti ikäihmisten asiakasryhmää koskien (MAITE)

Lisätiedot:

Juha Koivisto
johtava asiantuntija, THL
[email protected]  

 

Pääsivusto Sote-palvelujen johtaminen Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla pääuutinen - thlfi sote-palvelut - thlfi tekoäly - thlfi