THL lopettaa laitoksen Twitter-tilin käytön aktiivisena viestintäkanavana
THL lopettaa organisaation Twitter-tilin käytön aktiivisena viestintäkanavana. Vastedes THL käyttää tiliä @THLorg vain yksittäistapauksissa, kuten häiriötilanteissa, jolloin viesti täytyy saada leviämään hyvin nopeasti. Muuten tilin kautta ei viestitä.
”Koemme, että Twitter ei enää osaltamme toimi järkevänä yhteiskunnallisen keskustelun alustana. Esimerkiksi julkaisujemme kommenttikentissä levitetään erittäin paljon ja järjestelmällisesti disinformaatiota eikä Twitter tarjoa sen estämiseen kunnollisia työkaluja. Viime aikoina suurin osa uusista Twitter-seuraajistamme on ollut anonyymejä tilejä, joilla ei ole seuraajia”, sanoo viestintäjohtaja Marjo Loisa.
”Kanavan nykyinen keskustelukulttuuri sopii varsin huonosti THL:n arvomaailmaan. Kyse on myös resursseista. Suurin osa somepäivystäjämme työajasta menee asiattomien kommenttien läpikäymiseen, mikä ei ole tarkoituksenmukaista”, Loisa jatkaa.
THL:ssä kokeiltiin myös julkaisujen kommentoinnin sulkemista ja muita toimia. Ne eivät kuitenkaan olleet riittäviä disinformaation hillitsemiseksi. Pelkästään yksisuuntainen tiedottaminen ei myöskään ole sosiaalisen median luonteen mukaista.
Datan perusteella Twitterin tavoittavuus ja vuorovaikutus eivät vastaa sitä, kuinka paljon kanavaan on käytetty resursseja. THL:n Twitterissä julkaisema sisältö julkaistaan joka tapauksessa muissakin viestintäkanavissa, kuten verkossa, ja lehdistötiedotteet lähetetään vastedeskin suoraan toimituksiin.
THL:n asiantuntijat ja tutkijat sekä eri hankkeet jatkavat Twitter-viestintää omilla tileillään, jos kokevat sen mielekkääksi ja tarkoituksenmukaiseksi.
Viestintä jatkuu useissa kanavissa
Samassa yhteydessä THL sulkee englanninkielisen Twitter-tilinsä @THLresearch, jonka käyttö on ollut vähäistä.
”Kehitämme kansainväliseen tiedeviestintään uusia, vaikuttavampia tapoja”, Loisa sanoo.
THL:n aktiivisten somekanavien eli LinkedInin, Facebookin ja Instgramin seuraajamäärät ovat kasvaneet viime vuosina hyvin. Seuraajia on niissä yhteensä reilut 175 000 ja vuorovaikutus eri kohderyhmien kanssa on merkityksellistä ja rakentavaa.
Laitoksen verkkosivut palvelevat päättäjiä, sote-ammattilaisia, tutkijoita, kansalaisia ja mediaa.
Lisäksi THL:n asiantuntijat ja tutkijat osallistuvat yhteiskunnalliseen keskusteluun esimerkiksi kirjoittamalla asiantuntijakirjoituksia mediaan ja blogeja laajasti eri aiheista.
LinkedIn
Facebook
Instagram
THL.fi
THL-blogi Tiedosta terveyttä ja hyvinvointia
Lisätiedot:
Marjo Loisa
viestintäjohtaja
THL
p. 029 524 7876
[email protected]