THL:n tilasto- ja rekisteritiedon keruu kurottaa kohti Kanta-tietojen hyödyntämistä

Julkaisuajankohta 28.1.2021

Potilas ja lääkäri hymyilevät.

Lähivuosien sote-uudistus edellyttää sosiaali- ja terveydenhuollon tietotuotannon uudistamista johtamisen tueksi. Yhtenä keskeisenä keinona on Kanta-palveluiden ja THL:n tilasto- ja rekisteritoiminnan vahvempi yhteensovittaminen. Tietotarpeita tukemaan on laadittu toteutussuunnitelma tietojen harmonisoinnista vuosille 2021–2023.

Yhteensovittaminen edellyttää, että kansalliset ja alueelliset sote-toimijat tekevät yhteistyötä. Valtakunnallisessa ja alueellisessa tietojohtamisessa tarvittavia tietosisältöjä voidaan kehittää yhteistyössä, joka tukee myös tulevia lakisääteisiä sote-palvelujärjestelmän muutoksia. 

Yhteisistä palvelu- ja hoitotietojen kirjaamiskäytännöistä ja tiedonkuluista hyötyvät sote-ammattilaiset ja organisaatiot, mutta myös palveluita käyttävät kansalaiset sekä lakisääteisiä tilastoja ja rekisteritietoja kokoavat viranomaiset ja lupaviranomaiset.

Kun kaikki asiakas- ja potilastyössä tuotettu tieto kirjataan ja tallennetaan Kanta-palveluun kansallisesti yhtenäisellä tavalla, tieto on haettavissa kaikissa keskeisissä asiakkaan ja potilaan palvelutilanteissa. Samalla tieto on hyödynnettävissä myös tiedon toissijaisiin käyttötarkoituksiin, kuten valtakunnalliseen tilastointiin sekä tietojohtamisen ja valvonnan tueksi. 

Kokonaisuuden hallintaan tarvitaan useita sosiaali- ja terveydenhuollon tietorakenteita koskevia suunnitelmia. Ne kokoavat ja antavat näkyvyyden sote-toimijoille, mitä sote-tiedonhallinnan osioita kulloinkin kansallisesti kehitetään ja millä aikataululla. Kokonaiskuva tukee myös sote-organisaatioita arvioimaan paremmin kansallisen kehittämisen vaikutuksia omaan toimintaansa. 

Tavoitteena on helpottaa kirjaamista ja yksinkertaistaa tietovirtoja

Sosiaali- ja terveydenhuollossa kirjatut ja Kanta-palveluihin tallennetut tiedot sovitetaan yhteen vaiheittain THL:n tilasto- ja rekisteritoiminnassa tarvittavien tietojen kanssa. 

Pitkällä aikavälillä tavoitteena on luopua vaiheittain THL:n erillisistä tiedonkeruista tilastoihin ja rekistereihin niiltä osin, kun tiedot saadaan sote-palveluntuottajilta Kanta-palveluiden kautta.

Yhteensovittamisessa tietosisältöjen määrittelyä ja kirjaamisohjeita yhtenäistetään. Yhtenäisesti kirjattu tieto tukee myös tilastojen ja rekisterien tiedon parempaa laatua. Kertaalleen kirjatun tiedon toisiokäyttö vähentää sote-organisaatioiden työtä, kun tietoja ei tarvitse välittää erikseen tilastoihin ja rekistereihin.

THL tukee ja ohjeistaa sote-toimijoita, jotta käytössä olevat asiakas- ja potilastietotietojärjestelmät saadaan hallitusti toimimaan yhteen kansallisten vaatimusten kanssa. Tietoja kirjaaville sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille järjestetään koulutusta muutosten tueksi.

Aiheesta lisää

Kanta-palveluiden ja THL:n tilasto- ja rekisteritoiminnan yhteensovittaminen vuosina 2021–2023. 

Lisätietoja

Riitta Konttinen
johtava asiantuntija
puh. 029 524 7178
[email protected]

Pääsivusto Sote-palvelujen johtaminen Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla kanta - thlfi pääuutinen - thlfi tilastouutinen - thlfi