Hyppää sisältöön

Tiedon polku asiakkaan hyödyksi - sovella sote-yhteistä infograafia

Julkaisuajankohta 29.9.2025 11.25
Tyyppi:Uutinen

Tiedon polku -infograafista on julkaistu päivitetty versio. Se havainnollistaa, miten yhtenäinen asiakastieto syntyy sosiaali- ja terveydenhuollossa ja miten se tuottaa hyötyä niin asiakkaalle, ammattilaisille, organisaatioille kuin koko yhteiskunnalle.

Yhtenäisen tiedon merkitys

  • Kansallisesti ja alueellisesti tarvitaan yhtenäisiä tietorakenteita
  • THL määrittää ja ylläpitää rakenteita, jotka toteutetaan asiakas- ja potilastietojärjestelmiin.
  • Ammattilaisen kirjaama tieto palvelee ensisijaisesti asiakkaan palvelua ja hoitoa, mutta muodostaa samalla perustan laajemmalle tietopohjalle.
  • Yhtenäiset asiakirjat helpottavat tiedon löytämistä ja hyödyntämistä arjessa.

Tiedon matka järjestelmistä yhteiskunnan päätöksiin

  • Kirjatut tiedot tallennetaan Kanta-palveluihin.
  • THL kerää tietoa kansallisiin rekistereihin ja julkaisee tilastoja ja raportteja.
  • Koostetun tiedon pohjalta sote-organisaatiot voivat kehittää palvelujaan ja johtamistaan. Tieto palvelee myös kansallista päätöksentekoa ja yhteiskunnan kehittämistä.

Hyödyt asiakkaalle, ammattilaiselle ja yhteiskunnalle

  • Ammattilainen hyötyy yhtenäisistä rakenteista ja vahvasta tietopohjasta.
  • Sote-palvelut kehittyvät laadukkaammiksi ja yhdenvertaisemmiksi, ja yhteiskunta voi nojata luotettavaan tietoon päätöksenteossa.

Tutustu ja hyödynnä uutta infograafia esimerkiksi koulutuksissa ja kehittämistyössä!

Tiedon polun infograafi: sisällön tarkka kuvaus Julkarissa.
Tiedon polku asiakkaan hyödyksi

Lataa kuva käyttöösi: Tiedon polku -infograafi (julkari.fi)

Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla kanta sostiedonhallinta sostiedonhallinta - Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla