Tietojen siirrossa THL:n hoitoilmoitusrekisteriin on ollut viiveitä – tietoja päivitetään parhaillaan

Julkaisuajankohta 22.11.2023

Apotti-tietojärjestelmän toimituksissa THL:n hoitoilmoitusrekisteriin (Hilmo) ja erityisesti perusterveydenhuollon Avohilmo-rekisteriin on ollut ongelmia viimeisen kuukauden aikana. Ongelmat ovat näkyneet erityisesti ajantasaisesti päivittyvissä perusterveydenhuollon Avohilmo-tiedoissa ja Rokotusrekisterin tiedoissa. 

Apotti, THL ja Apotin järjestelmätoimittaja Epic ovat aktiivisesti selvittäneet ongelmia yhteistyössä. Tällä hetkellä Apotin toimitukset THL:ään ovat käynnistyneet uudelleen ja tilanteen odotetaan korjaantuvan ensi viikon alussa. 

Tietojen toimituksissa tapahtuvat katkokset johtuvat tyypillisesti rajatusta ongelmasta, joka saadaan kohtuullisessa ajassa hoidettua.

Palveluiden tuottajat näkevät puutteelliset tiedot THL:n verkkosivuilta 

Perusterveydenhuollon ajantasainen raportointi perustuu sote-palveluiden tuottajilta päivittäin saataviin tietoihin. THL julkaisee verkkosivuillaan tiedot siitä, milloin Avohilmoon toimitetut käyntitiedot ovat puutteellisia tai käyntimäärät ovat huomattavasti vähentyneet.

Puuttuvista käyntitiedoista palveluntuottajat voivat tunnistaa, mitkä tiedot ovat vajaita ja voivat tarvittaessa selvittää, mistä tietojen puuttuminen johtuu.  Tiedot on tarkoitettu myös muille Avohilmon käyntitietoja hyödyntäville.  
Puuttuvat käyntitiedot palveluntuottajittain

Palveluntuottajien toivotaan ottavan yhteyttä puuttuvista tiedoista THL:ään ja järjestelmätoimittajiin tietojen korjaamiseksi.

Lisätietoja

[email protected]

Infektiotaudit ja rokotukset Pääsivusto Sote-palvelujen johtaminen tilastouutinen - thlfi