Asiakkaan tilannekuva -konsepti on julkaistu

Julkaisuajankohta 24.1.2025 13.25
Uutinen

Konseptissa tuotettiin selvitys sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkaan tilannekuvasta. Asiakkaan tilannekuvan tarkoituksena on auttaa ammattihenkilöä työssään sekä vähentää asiakkaille järjestettäviä päällekkäisiä palveluja ja tukea oikea-aikaisen hoidon tai palvelun toteutumista. Tarkoituksena on myös tukea sosiaali- ja terveydenhuollon integraatiota ja toimijoiden välistä yhteistyötä. Asiakkaan itsensä käytössä asiakkaan tilannekuva voisi auttaa saamaan kokonaiskäsityksen meneillään olevista palveluista.

Konseptissa määritellään asiakkaan tilannekuvan keskeiset käsitteet ja tavoitteet, hahmotellaan alustavaa tietosisältöä ja esitellään vaihtoehtoisia malleja tilannekuvan muodostamiselle. Voimassa olevasta lainsäädännöstä on lisäksi pyritty tunnistamaan asiakkaan tilannekuvan muodostamisen mahdollistavia säännöksiä sekä mahdollisia säädösmuutostarpeita. 

Asiakkaan tilannekuvan toteutukseen tarjotaan neljä mallia 

Vaihtoehtoisten mallien kansallisessa toteutuksessa määritellään asiakkaan tilannekuvan keskeinen tietosisältö. Kansallisessa toteutuksessa on tunnistettu kolme vaihtoehtoista mallia ja yksi mallivaihtoehto on alueellinen: 

  • Kanta-koosteeseen perustuva asiakkaan tilannekuva,
  • nykyisiä Kanta-koosteita hyödynnetään ja niitä täydennetään tarvittaessa uusilla tietosisällöillä, tai 
  • asiakkaan tilannekuva perustuu kansallisesti yhtenäiseen tietosisältöön, mutta uutta Kanta-toteutusta ei tehdä.

Neljäs vaihtoehtoinen malli olisi paikalliseen toteutukseen perustuva tilannekuva. Tällöin toteutuksessa sovelletaan olemassa olevaa lainsäädäntöä ja ohjeistuksia ilman kansallista ratkaisua.

Kansallisten tietojärjestelmäpalvelujen kehittäminen tukisi tilannekuvan muodostamista ja käyttöönottoja, kun tietojen tulee olla viivytyksettä käytettävissä ammattihenkilöille yli organisaatiorajojen. Tehty selvitys luo pohjan asiakkaan tilannekuvan tarkemmalle kehittämiselle.

THL laatii konsepteja erilaisista sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaan liittyvistä teemoista. Konsepti on suunnitelma tai selvitys, joka laaditaan ennen kuin Kanta-palveluun tai niihin liittyviin asiakas- tai potilasjärjestelmiin kehitetään merkittäviä uusia toiminnallisuuksia tai sisältöjä tai niitä muutetaan. THL ja sosiaali- ja terveysministeriö päättävät yhteistyössä konseptin laatimisesta.

Asiakkaan tilannekuvan konsepti (sähköinen julkaisu, yhteistyötilat.fi)

Lisätietoja: 

[email protected]

Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla kanta sostiedonhallinta