Tulevaisuuden sote-keskus -ohjelma päättyy, kehittämisen on jatkuttava

Julkaisuajankohta 17.8.2023

Kuva artikkelin kirjoittajista Juha Koivistosta ja Heidi Muurisesta

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman kevään 2023 seurannan ja arvioinnin perusteella ohjelman kehittämistyö ei vielä näy seurattavissa mittareissa koko maan tasolla. Muutoksen näkyminen edellyttää, että kehitetyt ratkaisut otetaan laajemmin käyttöön hyvinvointialueilla.

Useissa mittareissa muutoksen suunta on päinvastainen ohjelman hyötytavoitteiden kannalta. Tätä voivat selittää esimerkiksi pandemian jälkeinen aika hoitovelkoineen, työvoimapula sekä siirtymä hyvinvointialueille.  

Kiireettömään hoitoon pääsy ja hoidon jatkuvuus ovat heikentyneet 

Huhtikuussa 2023 vajaa 60 prosenttia asiakkaista pääsi lääkärin kiireettömään hoitoon kahdessa viikossa. Hoitoonpääsytilanne oli heikentynyt tilaan, jossa se oli ennen koronapandemiaa. Hoitajan kiireettömälle käynnille on pandemian alun jälkeen päässyt kahdessa viikossa noin 95 prosenttia asiakkaista, joten tilanne on ollut melko hyvä. 

Hoitotakuulain mukaan vuoden 2023 syyskuun alusta lähtien kiireettömään hoitoon tulee päästä kahdessa viikossa hoidon tarpeen arvioinnista. Se ei kuitenkaan tule määräaikaan mennessä toteutumaan.

Suun terveydenhuollon kiireettömään hoitoon tulee hoitotakuulain mukaan päästä neljän kuukauden kuluessa hoidon tarpeen arvioinnista. Huhtikuussa 2023 vajaa 90 prosenttia asiakkaista pääsi hoitoon neljässä kuukaudessa. 

Hoidon jatkuvuus on heikentynyt vuosina 2018–2022 sekä lääkärin ja hoitajan vastaanottokäynneissä että monisairaiden hoidossa.

Kiireettömään hoitoon pääsyn ja hoidon jatkuvuuden heikkenemiseen voi olla useita tekijöitä. Pandemialla ja sen aikana kasautuneella kysynnällä on varmasti merkityksensä. Hoidon jatkuvuus on kuitenkin heikentynyt tasaisesti koko tarkastelujakson 2018–2022, joten huono kehitys ei ainakaan tyhjentävästi selity pandemialla. 
 
Etäasiointikäyntien osuus kasvoi paljon ensimmäisenä pandemiavuotena 2020. Vuonna 2021 etäasiointien osuus laski lähes pandemiaa edeltäneelle tasolle, vaikka digi- ja etäasiointia on kehitetty paljon Tulevaisuuden sote-keskus -ohjelmassa.

Vuonna 2020 lienee kertynyt patoutunutta lähitapaamisen tarvetta, sillä etänä hoidettiin tuolloin asioita, joita ei lääketieteellisen hyvän hoidon mukaan tule hoitaa etänä. Tämä patouma selittänee ainakin osittain vuoden 2021 etäasiointien määrän pienenemistä. Vuonna 2022 etäasiointien osuus kasvoi vain vähän edeltävästä vuodesta. Ohjelman vaikutus näkynee etäasioinneissa merkittävämmin vasta muutaman vuoden säteellä. 

Lasten ja nuorten psykiatrian asiointikäynnit ovat vähentyneet 

Lasten ja nuorten psykiatrian erikoissairaanhoidon avohoitokäynnit sekä psykiatrisessa laitoshoidossa olevien nuorten määrä vähenivät vuonna 2022 jonkin verran edeltävästä vuodesta.

Koska ehkäisevien ja hoidollisten psykososiaalisten interventioiden käyttö perustasolla on samaan aikaan lisääntynyt, on mahdollista, että erikoissairaanhoidon käyntimäärien lasku on seurausta tästä kehityksestä. 

Nuorten masennuksen hoidon osaajia on koulutettu tai parhaillaan koulutuksessa suurin osa tavoitemäärästä, ja ahdistuksen hoidon osaajien tavoitemäärän saavuttamisessa ollaan hyvässä vauhdissa. 

Aikuisten vaikuttavien psykososiaalisten interventioiden osaajia on koulutettu vain yhdellä yhteistyöalueella, ja toisella alueella koulutus on käynnistymässä. Aikuisten psykososiaalisten menetelmien käyttöönotossa painopiste on oireenmukaisen hoidon verkkopohjaisissa koulutuksissa, joissa kognitiivisen lyhytterapian ja ohjatun omahoidon osaajien koulutusmäärissä lähestytään jo hankkeiden asettamia tavoitemääriä. 

Lasten vaikuttavien psykososiaalisten interventioiden perustason osaajia ei ole juurikaan koulutettu Tulevaisuuden sote-keskus -ohjelmassa. Sen sijaan hankerahoitusta on käytetty erityisesti muulla rahoituksella toteutettujen vaikuttavien interventioiden menetelmäkoulutusten koordinointiin ja juurruttamisen tukemiseen.  

Asiakastyytyväisyys on heikentynyt hieman 

THL:n asiakaspalautekyselyjen perusteella asiakkaat ovat olleet vuosina 2016–2022 erittäin tyytyväisiä terveysasemien vastaanottopalveluihin ja suun terveydenhuollon palveluihin. Alueiden väliset erot ovat olleet hyvin pieniä. Tyytyväisyys terveysaseman vastaanottopalveluihin oli vuonna 2022 kuitenkin hieman heikentynyt vuodesta 2020. Tämä voi liittyä koronapandemian tuomiin muutoksiin vastaanottopalveluissa tai kyselyyn vastanneiden määrään mittausvuosina.

Sosiaalipalveluja vuonna 2022 käyttäneistä runsas 44 prosenttia koki palvelun sujuvaksi, mikä on 7,5 prosenttiyksikköä pienempi luku kuin edellisenä mittausvuonna 2020. Sosiaalipalveluja vuonna 2022 käyttäneistä runsas 42 prosenttia arvioi pompottelun palvelupisteestä toiseen haitanneen palvelun saantia. Edellisissä mittauksissa määrä oli runsas 37 prosenttia. Myös tietojen kysely useaan kertaan haittasi vuonna 2022 selvästi useammin sosiaalipalvelujen palvelun saantia kuin aiempina mittausvuosina. Näihin muutoksiin ei arviointiaineiston perusteella löydy yksiselitteistä selitystä. 

Terveyskeskuslääkärin vastaanotolla yli 10 kertaa vuodessa käyneiden osuus kaikista terveyskeskuslääkärin vastaanottokäynneistä oli 2,5 prosenttia vuosina 2016–2018. Sen jälkeen määrä on tasaisesti pienentynyt siten, että vuonna 2022 luku oli 1,5 prosenttia. Tämä voi olla osittain seurausta viime vuosina eri ohjelmissa tehdystä palveluiden yhteentoimivuuden parantamiseen tähtäävästä kehittämistyöstä.  

Sote-keskusten käynnistyminen vaatii aikaa 

Sote-keskus-mallinnusten sekä uusien toimintamallien ja ratkaisujen vieminen käytäntöön laajamittaisesti hyvinvointialueilla ei tapahdu vuoden 2023 loppuun mennessä, jolloin ohjelma päättyy. 

Käyttöönotto on pidemmän aikavälin kehittämistoimintaa, jonka edellytykset ja toteutuminen tulee varmistaa alueiden johdon, kehittäjien ja sote-ammattilaisten yhteistoimintana sekä valtion vahvan ohjauksen ja tuen keinoin. THL:n tuen tulisi toimeenpanossa olla vahvaa.

Juha Koivisto, johtava asiantuntija
Heidi Muurinen, erityisasiantuntija

Lue lisää  

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman väliarviointiraportti keväältä 2023 (julkari.fi)
Kaikki ohjelman arviointiraportit
Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman sivut


 

Sote-palvelujen johtaminen kolumni - Sote-palvelujen johtaminen