Kokemusasiantuntijat mukana matalan kynnyksen akuuttipalvelussa Järvenpäässä

Järvenpään sosiaali- ja terveyskeskuksessa JUSTissa on lähdetty madaltamaan sosiaali- ja terveyspalveluiden kynnystä Matala-palvelupisteen avulla, joka on mielenterveys- ja päihdehoidon sekä aikuissosiaalityön tarjoama palvelu moniammatillista apua tarvitseville täysi-ikäisille asiakkaille.

Matalassa on kyse ajanvarauksettomasta vastaanottotoiminnasta, jossa on tarjolla monialaista osaamista yhdessä paikassa.

Järvenpään SOSKU-osahanke oli mukana käynnistämässä Matalan toimintaa ja kokemusasiantuntijat tulivat mukaan palveluun osahankkeen kautta. Nyt Matala on juurtunut JUSTiin ja toimii ilman hanketta.

Matala käyntiin yhteiskehittämisellä

Alkuperäisenä ideana oli perustaa Järvenpäähän terveyspalveluiden yhteyteen piste, jonne ihmisten olisi mahdollista tulla tapaamaan kokemusasiantuntijaa kahden kesken. Tuolloin asiasta keskusteltiin alustavasti erään terveysaseman kanssa, mutta asia jäi vielä harkintaan.

SOSKU-hankkeen aloitettua toiminta Järvenpäässä suunnitelma esiteltiin osahankkeen vetäjälle ja hänen avullaan asiaa saatiin vietyä eteenpäin sosiaali- ja terveyspuolen johtotasolle.

”Lopulta istuimme saman pöydän ääreen mielenterveys- ja päihdeyksikön ja aikuissosiaalityön yksikön esimiesten kanssa. Tuolloin aloimme yhteiskehittämisen hengessä suunnitella omanlaistamme toimintamallia tänne Järvenpäähän.” Matalassa kokemusasiantuntijana työskentelevä Heikki Sipponen kuvailee toiminnan käynnistämisprosessia.

Kokemusasiantuntijat mukana toiminnassa

Matalassa työskentelee samanaikaisesti mielenterveys/päihdetyön ammattihenkilö, sosiaalityön ammattihenkilö ja koulutettu kokemusasiantuntija. Akuutissa tilanteessa on mahdollista pyytää konsultaatiota esimerkiksi JUSTissa työskenteleviltä lääkäreiltä.

”Kokemusasiantuntijalla on omakohtaista kokemusta sairauksista, niistä toipumisista ja muista elämänvaikeuksista ja niistä selviytymisestä. Meillä Matalan kokemusasiantuntijoilla on kokemusta lähinnä päihde- ja mielenterveysongelmista selviytymisestä. Koulutuksen kautta olemme saaneet taitoja miten esitämme tarvittaessa pätkiä omasta elämästä.” Heikki kertoo.

Kokemusasiantuntijat auttavat puheilleen tulevia ihmisiä kuuntelemalla ja kertomalla omakohtaisia kokemuksia esimerkiksi omasta toipumisestaan, jos henkilö tarvitsee tietoa. He voivat myös tuoda esille tietoa kolmannen sektorin tarjoamista mahdollisuuksista.

”Emme korvaa ammattilaisia, emmekä anna mitään hoidollisia ohjeita.” Heikki toteaa.

Kokemusasiantuntijat tuovat palveluun mukaan vertaisuuden ja kokemuksellisen puolen.

Matalan vastaanotolle

Matalan asiakkaaksi voi tulla ilmoittautumalla itse JUSTin aulassa olevalla niin kutsutulla Itte-automaatilla, jonka jälkeen kokemusasiantuntija tapaa asiakkaan, kertoo omasta roolistaan sekä siitä millaista palvelua ja keitä ammattihenkilöitä on mahdollista tavata.

Palvelutarpeen arvioinnin tekee sairaanhoitaja, sosiaalityöntekijä tai molemmat yhdessä. Mikäli tässä vaiheessa käy ilmi, että kokemusasiantuntijasta voisi olla hyötyä, pyydetään hänet mukaan. Asiakas voi myös halutessaan asioida vain kokemusasiantuntijan kanssa.

Yhdellä käynnillä mahdollisuus saada apua useampaan ongelmaan

Haasteelliseksi asiaksi Matalan toiminnassa Heikki nostaa ihmisten henkilökohtaisten tietojen, esimerkiksi terveystietojen, läpikäymisen silloin, kun henkilö on pyytänyt kokemusasiantuntijan mukaan tapaamiseen ammattihenkilöiden tai lääkärin kanssa.

Erityisen hyvin Heikin mukaan Matalassa on toiminut se, että asiakkaalla on yhdellä käynnillä mahdollisuus saada apua ja neuvontaa useampaan ongelmaan sekä saada yksilöaikoja joko sosiaalityöntekijälle tai mielenterveys-/päihdeyksikön työntekijälle. Kokemusasiantuntijaakin on mahdollista tulla tapaamaan uudelleen.