Tausta ja tavoitteet
Kansalaisten kokemuksia sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmistä ei aiemmin ole kartoitettu valtakunnallisesti.
Tietojärjestelmäpalveluiden leviämisen ja käyttöasteen seurantaa terveydenhuollossa on toteutettu kolmen vuoden välein suoritettavalla kyselyllä organisaatioiden tietohallintoon, viimeksi vuonna 2010.
eHealth and eWelfare of Finland. Checkpoint 2011.
Sosiaalialalla on tehty kaksi valtakunnallista kartoitusta, vuosina 2001 ja 2010.
Tieto- ja viestintäteknologian käyttö sosiaalihuollossa vuonna 2011
Järjestelmien käytettävyyttä ja koettuja hyötyjä lääkärien näkökulmasta kartoitettiin ensimmäistä kertaa vuonna. 2010.
Suomen Lääkärilehden artikkeli: Lääkärien arviot potilastietojärjestelmistä kriittisiä (pdf 91 kt)
Kansainvälisestä yhteistyöstä tukea kansalliseen tiedonkeruuseen
OECD on kehittänyt indikaattoreita terveydenhuollon tietojärjestelmäpalveluiden leviämisen seurantaan (OECD eHealth model survey). Pohjoismaissa on käynnissä tätä tukeva työ yhteispohjoismaisten tietojärjestelmäpalveluita ja niiden vaikutuksia kartoittavien indikaattorien kehittämiseksi.
Nordic eHealth Research Network (NeRN)
Tavoitteena on, että kansanvälisessä yhteistyössä kehitettävät indikaattorit sisällytetään kansallisiin tiedonkeruisiin. Tämä mahdollistaa Suomen ja muiden maiden vertailun. Samalla eri toimijoiden näkökulmasta tehtävää tiedonkeruuta yhtenäistetään niin, että saadaan vertailtua eri näkökulmia keskeisiin tietojärjestelmäpalveluihin.