Ajanvarausmäärityksistä pyydetään kommentteja

Julkaisuajankohta 6.2.2024 13.39
Uutinen

THL ja Kela pyytävät kommentteja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen ajanvarauksen kansallisista määrityksistä. Sosiaali- ja terveydenhuollon ajanvaraustiedot tallennetaan tulevaisuudessa Kanta-palveluihin.

Kommentoitavat määritykset perustuvat aiemmin julkaistuihin vaatimuksiin ja tietosisältöihin. Määrityksissä on täsmennetty erityisesti terveydenhuollon ajanvaraustietoihin liittyvät vaatimukset. Ne koskevat ajanvaraustietoja tuottavia ja käyttäviä järjestelmiä ja asiointipalveluita. Määritykset tarkentavat myös sote-yhteisiä ajanvarauksen ja palveluohjauksen käsitteitä sekä ajanvarauksiin liittyviä tietorakenteita ja koodistoja. Määriteltyjen vaatimusten kautta toteutetaan asiakastietolain mukainen velvoite tuottaa terveydenhuollon ajanvaraustiedot Kanta-palveluihin viimeistään lokakuussa 2026.

Kommentteja pyydetään erityisesti sote-tietojärjestelmien ja asiointipalvelujen kehittäjiltä, hyvinvointialueiden asiantuntijoilta ja yksityisiltä sote-palvelujen tuottajilta 13.3.2024 mennessä. 

Kansallisen ajanvaraustiedon hyödyt

Ajanvaraustiedon toteuttaminen sote-tietojärjestelmiin ja asiointipalveluihin helpottaa asiakkaan asiointia sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä auttaa sitoutumaan palveluihin. Riippuvuus palveluajoista vähenee. Lisäksi toisen henkilön puolesta asiointi helpottuu. Ajanvaraustiedot tulevat jatkossa asiakkaiden näkyviin OmaKanta-palvelun kautta.

Ajanvaraustietojen saatavuus tukee myös ammattilaisten tietotarpeita: ammattilaisen on helpompi saada kokonaiskuva asiakkaan tilanteesta, sillä päällekkäinen työ ja erillisten järjestelmien käyttö vähenee. 

Kansalliset määrittelyt auttavat palvelujen tuottajia ja järjestäjiä toteuttamaan asiointi- ja palveluprosessien ajanvaraukset valtakunnallisesti yhteentoimivalla tavalla.

Määritysten sisältö

Määritykset sisältävät yleiskuvauksen ja linjaukset, arkkitehtuurikuvaukset, tietosisältö- ja koodistomäärittelyt sekä ajanvaraustietojen tuottamisen ja hyödyntämisen vaatimusmäärittelyt mm. järjestelmien ja asiointipalvelujen liittämiseksi Kanta-palveluihin. Yksityiskohtainen FHIR-standardiin perustuva Kanta-rajapintamääritys tulee kommentoitavaksi myöhemmin.

Sosiaalihuollon ajanvarausratkaisujen vaatimuksia tarkennetaan myöhemmin.

Määritykset otetaan vaiheistetusti käyttöön kaikissa sosiaali- ja terveyspalvelujen ajanvaraustietoja käsittelevissä järjestelmissä ja asiointipalveluissa.

Määritykset liittyvät Kanta-julkaisuaikataulun mukaiseen ja Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP) tehtävään kehittämistyöhön. Määrityksiä pilotoidaan ja kehitetään yhteistyössä hyvinvointialueiden kanssa.

Ajanvarausmääritysten kommentointi ja esittelytilaisuudet

THL ja Kela ovat julkaisseet ajanvaraustietojen määritykset kommentointia varten. Kommentoitava materiaali ja ohje kommentointiin löytyy thl.fi:n tiedonhallinnan sivulta.
Ajanvarauksen määritysten kommentointi

Aiheesta järjestetään myös kolme esittelytilaisuutta, joihin toivomme osallistujiksi erityisesti sote-tietojärjestelmien ja digipalvelujen kehittäjiä sekä sote-organisaatioiden ja -tietohallinnon edustajia. Tilaisuudet järjestetään Teams-yhteydellä 

Sote-toimijoille suunnatut tilaisuudet 

Järjestelmien ja digipalvelujen kehittäjille suunnattu tilaisuus

Lisätietoja:

THL: [email protected] 
Kela: [email protected]

Suomen kestävän kasvun ohjelma (RRP)

Sähköisen ajanvarauksen kansallinen kehittäminen on tehty Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP). Ohjelman rahoitus tulee EU:n elpymisvälineestä. THL on saanut rahoitusta Kestävän kasvun ohjelmaan EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU).

 

Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla kanta kanta - Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla rrp sostiedonhallinta sostiedonhallinta - Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla