Ajanvarauksen määritysten kommentointi
Huomaa!
Kommentointiaika on päättynyt
THL ja Kela pyytävät palautetta päivitetyistä sosiaali- ja terveydenhuollon ajanvarausmäärityksistä ja täsmennetyistä terveydenhuollon ajanvarausten Kanta-vaatimuksista. Kommentoitavat määritysluonnokset perustuvat aiemmin julkaistuihin vaatimuksiin ja tietosisältöihin ja Suomen kestävän kasvun ohjelmassa sekä Kanta-palvelujen kehittämisessä jo tehtyihin täsmennyksiin.
Yhtenäiset ajanvarausmääritykset parantavat ammattilaisten ja asiakkaiden tiedonkulkua
Ajanvarausten toteuttaminen sote-tietojärjestelmiin ja asiointipalveluihin helpottaa asiakkaan asiointia sosiaali- ja terveyspalveluissa ja vähentää riippuvuutta palveluajoista. Lisäksi se helpottaa puolesta-asiointia ja auttaa asiakkaita sitoutumaan palveluihin. Ajanvaraustietojen saatavuus tukee myös ammattilaisten tietotarpeita: päällekkäinen työ ja erillisten järjestelmien käyttö vähenee ja ammattilaisen on helpompi saada kokonaiskuva asiakkaan tilanteesta.
Kansallisten määritysten avulla palvelujen tuottajien ja järjestäjien on mahdollista toteuttaa ajanvarauksia sisältävät asiointi- ja palveluprosessit valtakunnallisesti yhteentoimivalla tavalla. Määritykset toteutetaan eri organisaatioissa toteutettuihin digitaalisiin asiointipalveluihin, ammattilaisten käyttämiin järjestelmiin ja Kanta-palveluihin. Ajanvaraustietoja ei erikseen kirjata Kanta-palveluihin vaan ne siirtyvät muista käytettävistä järjestelmistä ja digipalveluista.
Määritysten avulla varmistetaan ajanvaraustietojen saatavuus asiakkaille sekä tietoja tarvitseville ammattilaisille. Ajanvaraustiedot tulevat jatkossa asiakkaiden näkyviin OmaKanta-palvelun kautta ja ammattilaisten käyttöön yli järjestelmä- ja organisaatiorajojen Kanta-palveluihin liittyneiden järjestelmien kautta. Määriteltyjen vaatimusten kautta toteutetaan asiakastietolain mukainen velvoite tuottaa tiedot kaikista terveydenhuollon ajanvarauksista Potilastiedon arkistoon viimeistään lokakuussa 2026.
Määritykset liittyvät Kanta-julkaisuaikataulun mukaiseen ja Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP) tehtävään kehittämistyöhön. Määrityksiä pilotoidaan ja kehitetään yhteistyössä hyvinvointialueiden kanssa Suomen kestävän kasvun ohjelman kautta. Määritykset otetaan vaiheistetusti käyttöön kaikissa sosiaali- ja terveyspalvelujen ajanvaraustietoja käsittelevissä järjestelmissä ja asiointipalveluissa. Sosiaalihuollon ajanvarausratkaisujen yksityiskohtaisia vaatimuksia tarkennetaan edelleen tulevissa versioissa.
Määritysten sisältö ja kohderyhmät
Määritykset sisältävät yleiskuvauksen ja linjaukset, arkkitehtuurikuvaukset, tietosisältö- ja koodistomäärittelyt sekä ajanvaraustietojen hyödyntämiseksi tarvittavat vaatimusmäärittelyt mm. järjestelmien ja asiointipalvelujen liittämiseksi Kanta-palveluihin. Yksityiskohtainen FHIR-standardiin perustuva Kanta-rajapintamääritys tulee kommentoitavaksi myöhemmin.
Palautteita toivomme erityisesti seuraavilta asiantuntijoilta:
- Asiakas- ja potilastietojärjestelmien kehittäjät
- Digitaalisten asiointipalvelujen kehittäjät
- Hyvinvointialueiden ja yksityisten sote-palveluntuottajien sote-tiedonhallinnan kehittäjät
- Sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnot
Materiaali ja kommentointi
Kommentointikierroksen materiaali on pääosin Luonnos-tilassa ja viimeistellään kommentointikierroksella saatavien ehdotusten pohjalta ennen voimaan tulevien versioiden julkaisua.
Materiaalit:
- Sote-ajanvarauksen ja palveluohjauksen käsitteet LUONNOS
- Sote-ajanvaraus - yleiskuvaus ja terveydenhuollon ajanvarausratkaisujen kansalliset vaatimukset LUONNOS
- Ajanvarausasiakirjan tietosisältömääritys LUONNOS (Termeta-palvelu)
- Tietokomponentit (luonnosversiot): Asiakkaan tiedot, Ajanvarauksen tunnistetiedot, Ajanvarauksen syy, Palvelun toteuttajan tiedot, Palvelupiste, Ajanvarauksen kohde, Ajanvarauksen yhteyshenkilön tiedot, Ajanvarauksen asiointitiedot, Ajanvarauksen lisätiedot
- Keskeisimmät ajanvaraukseen liittyvät koodistot
- Ajanvaraus - Ajanvarauksen tila LUONNOS
- THL - Viestintäkanava LUONNOS
- THL - Sosiaali- ja terveyspalvelujen luokitus LUONNOS (tiedoksi, tulee myöhemmin erikseen kommentoitavaksi)
- THL - Yhteystapa (tiedoksi)
- Ajanvaraus - Yhteyshenkilön tyyppi (tiedoksi)
Kommentteja pyydetään erityisesti tietojärjestelmien ja asiointipalvelujen kehittäjiltä, sekä hyvinvointialueiden ja yksityisten palveluntuottajien tietohallinnon asiantuntijoilta viimeistään 13.3.2024. Vastaajaa pyydetään kommentoimaan niitä kohtia ja kysymyksiä, joihin erityisesti haluaa ottaa kantaa.
Ajanvarauksen Kanta-rajapintojen terveydenhuollon FHIR-määritykset julkaistaan kommentoitavaksi myöhemmin. Voit halutessasi tutustua muuttuvan kehitysversion sivustoon, joka kuitenkaan ei ole tämän kommentointipyynnön kohteena.
Määrityksiin liittyen järjestetään myös sote-toimijoille ja niiden tietohallinnolle suunnatut tilaisuudet 23.2.2024 ja 28.2.2024 ja tietojärjestelmä- ja digipalvelutoimittajille suunnattu tilaisuus 1.3.2024. Tapahtumatiedot tulevat THL:n ja Kelan tapahtumakalentereihin.
Palautteet pyydetään antamaan webropol-lomakkeella viimeistään 13.3.2024 mennessä.
Aiheesta lisää:
Sote-toimijoille ja niiden tietohallinnolle suunnatut tilaisuudet
Tietojärjestelmä- ja digipalvelutoimittajille suunnattu tilaisuus
Uutinen: Ajanvarausmäärityksistä pyydetään kommentteja
Sosiaali- ja terveydenhuollon ajanvarauksen määrittelyt (sivulla olevat määritykset korvautuvat nyt kommentoitavana olevilla määrityksillä)
Järjestelmätoimittajille määrittelyt (kanta.fi)
Lisätietoa:
sotetiedonhallinta(at)thl.fi (toimintamallit, käsitteet, tietorakenteet, koodistot)
[email protected] (Kanta-palveluihin liittyvien järjestelmien vaatimukset)
Suomen kestävän kasvun ohjelma (RRP)
Sähköisen ajanvarauksen kansallinen kehittäminen on tehty Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP). Ohjelman rahoitus tulee EU:n elpymisvälineestä. THL on saanut rahoitusta Kestävän kasvun ohjelmaan EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU).
5.6.2024 Infotilaisuuden materiaalit
-
Sote-ajanvarauksen johdanto, määrittelyt, yleiskuvaus ja kommentointikierroksen palautteet. Susanna Forss ja Juha Mykkänen, THL
-
Sosiaalihuollon ajanvarausinfo sotetoimijoille. Kaisa Hujanen, THL
-
Ajanvaraustietojen Kanta-toteutus. Joonas Peltonen, Kela
-
Ajanvaraus pilotointi ja alueyhteistyö. Tarja Kalima, THL
23.2. - 1.3.2024 tilaisuuksien materiaalit
- Ajanvarauksen ja palveluohjauksen käsitteet
- Prosessit ja toimintamallit, kansallinen tietosisältö ja koodistot sekä digipalvelujen ja perusjärjestelmien vaatimukset
- Ajanvaraustietojen Kanta-palveluvaatimukset
Lisäksi esitettiin digipalvelujen ja ajanvarauksen kehittämisestä esimerkit
Kooste tilaisuuksissa esitetyistä kysymyksistä ja vastauksista