Alkoholin matkustajatuonti lisääntyi, mutta verkosta ostaminen väheni merkittävästi vuonna 2023
Alkoholijuomien matkustajatuonti lisääntyi 29 prosenttia sataprosenttiseksi alkoholiksi muunnettuna vuonna 2023 edelliseen vuoteen verrattuna.
Suomalaiset matkailijat toivat ulkomailta noin 52,6 miljoonaa litraa eli 5,1 miljoonaa litraa sataprosenttiseksi muunnettua alkoholia vuonna 2023.
Suomalaisten ulkomaisista verkkokaupoista ostaman alkoholin määrä väheni sen sijaan 62 prosenttia vuoteen 2022 verrattuna. Alkoholijuomia ostettiin ulkomaisista verkkokaupoista noin 7,4 miljoonaa litraa eli 0,7 miljoonaa litraa sataprosenttiseksi alkoholiksi muunnettuna.
”Matkustajatuonti kasvoi nyt toista vuotta peräkkäin korona-ajan matkustusrajoituksien purkamisen jälkeen. Matkustajatuonti on kuitenkin edelleen noin viidenneksen matalammalla tasolla kuin ennen koronaepidemiaa vuonna 2019. Samaan aikaan alkoholijuomien verkko-ostaminen ulkomailta väheni huomattavasti ja oli vuonna 2023 samalla tasolla kuin vuonna 2018”, kertoo THL:n johtava asiantuntija Thomas Karlsson.
Alkoholin matkustajatuonti ja verkko-ostot ulkomaisista verkkokaupoista (100 %:n alkoholina) vuosina 2017–2023
Väkeviä alkoholijuomia tuotiin ja ostettiin verkosta eniten
Sekä alkoholijuomien matkustajatuonnissa että verkko-ostoissa painottuivat samat juomaryhmät.
Eniten tuodaan ja verkkokaupoista ostetaan väkeviä alkoholijuomia, toiseksi eniten viinejä, kolmanneksi oluita ja neljänneksi juomasekoituksia ja siidereitä.
Alkoholia tuotiin eniten Virosta ja Viron laivoilta
Kaikista suomalaisten matkailijoiden Suomeen tuomasta alkoholista 58 prosenttia sataprosenttiseksi alkoholiksi muunnettuna oli peräisin Virosta ja Suomen ja Viron välillä liikennöiviltä laivoilta vuonna 2023.
Viron matkustajatuonnin osuus kasvoi liki 10 prosenttia (9,4 %) vuoteen 2022 verrattuna.
Alkoholijuomien vuoden 2023 kokonaiskulutuksen tiedot saadaan toukokuussa
Alkoholijuomien kokonaiskulutus muodostuu alkoholijuomien vähittäismyynnistä ja anniskelumyynnistä Suomessa sekä suomalaisten ulkomailta tuomasta alkoholista ja alkoholin verkko-ostoista. Vuonna 2022 matkustajatuonnin ja verkko-ostojen osuus oli noin 14 prosenttia alkoholin kokonaiskulutuksesta.
Vuoden 2023 kokonaiskulutuksen tiedot saadaan toukokuussa, kun alkoholijuomien kotimaan kulutustilasto valmistuu.
Lue lisää alkoholijuomien matkustajatuonnista ja verkko-ostoista
Lisätietoja
Thomas Karlsson
johtava asiantuntija
puh. 029 524 7021
[email protected]
Marke Jääskeläinen
erityisasiantuntija
puh. 029 524 7654
[email protected]