AOA 16.3.2021: Laitoksen menettely tilojen tarkastamisessa, päätöksenteossa ja kirjaamisessa

Julkaisuajankohta 31.3.2021

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies 16.3.2021

EOAK/1914/2020 (oikeusasiamies.fi)

Kantelijan mukaan hänen huoneensa lastensuojelulaitoksessa oli tarkastettu ilman perustetta. Kantelijan mukaan huoneen oli tarkastanut yksi henkilö, mutta päätöksen mukaan henkilöitä oli kaksi. Selvitys pyydettiin kunnan sosiaalitoimesta ja laitoksesta.

Lastensuojelulain mukaan lapsen käytössä olevat tilat saadaan tarkastaa, jos on perusteltua syytä epäillä, että lapsella on hallussaan

  • päihtymistarkoitukseen käytettävää ainetta,
  • tällaisen aineen käyttöön erityisesti soveltuvia välineitä,
  • aineita tai esineitä, jotka on tarkoitettu lapsen itsensä tai toisen henkilön vahingoittamiseen,
  • aineita tai esineitä, jotka ominaisuuksiensa puolesta soveltuvat vaarantamaan lapsen omaa tai toisen henkilön henkeä, terveyttä tai turvallisuutta tai vahingoittamaan omaisuutta, jos on todennäköistä, että lapsi käyttää aineita tai esineitä näihin tarkoituksiin, tai
  • aineita tai esineitä, jotka todennäköisesti vakavasti haittaisivat lapsen oman tai toisten lasten sijaishuollon järjestämistä tai laitoksen yleistä järjestystä.
    Lastensuojelulaki 67 § 1 momentti ja 65 § 1 momentti (Finlex)

Apulaisoikeusasiamies (AOA) korosti ratkaisussaan hallintopäätösten perusteluvelvollisuutta (hallintolaki 45 §, Finlex): ”Päätöksen oikeellisuus on jälkikäteen mahdollista tarkistaa ainoastaan asianmukaisten perustelujen kautta.”  Myös rajoitustoimenpiteiden kirjaamisen merkitystä korostettiin (lastensuojelulaki 74 §, Finlex).

AOA piti päätökseen kirjattuja perusteluja niukkoina ja puutteellisina verrattuna kantelun johdosta annettuihin selvityksiin: ”Ei ole - - riittävää, että yksityiskohtaisemmat rajoitustoimenpiteen käyttämisen perusteet ilmenevät ainoastaan lapsesta tehdyistä päivittäismerkinnöistä, koska näitä merkintöjä ei yleensä anneta lapselle tai hänen huoltajalleen tiedoksi.”

Myönteistä oli, että kantelijan kanssa oli seuraavana päivänä ja myöhemminkin käyty läpi tarkastusta ja siihen johtaneita olosuhteita.

Lastensuojelulaki edellyttää, että tilojen tarkastamisessa on läsnä laitoksen johtaja tai hänen määräämänsä hoito- ja kasvatushenkilökuntaan kuuluva, ja läsnä on oltava toinen hoito- ja kasvatushenkilökuntaan kuuluva. AOA totesi, että lain edellytykset eivät täyttyneet, kun toinen henkilö oli ollut oven ulkopuolella kuuloetäisyydellä.
Lastensuojelulaki 67 § 3 momentti (Finlex)

Säädökset

Lastensuojelulaki (Finlex)

  • 65 § 1 momentti (haltuunotettavat aineet ja esineet)
  • 67 § 1 momentti: tilojen ja omaisuuden tarkastaminen
  • 67 § 3 momentti: tilojen tarkastamisen suorittaja
  • 74 §: rajoitustoimenpiteiden kirjaaminen

Hallintolaki (434/2003, Finlex) 45 §: Päätösten perusteleminen

Muualla palvelussa

Omaisuuden ja tilojen tarkastaminen

Rajoitukset sijaishuollossa / Päätökset ja kirjaaminen

Lastensuojelun käsikirja oikeuskäytäntöä - Lastensuojelun käsikirja