Kansallista tietovarantoa kartutetaan - Kanta-palvelujen painopisteet on vahvistettu

Julkaisuajankohta 20.12.2024 14.27
Uutinen

Kanta-palvelut on yksi keskeinen tietolähde kansalliselle hyvinvoinnin sekä sosiaali- ja terveydenhuollon tietovarannolle. Kansallinen tietopohja karttuu Kanta-palveluja kehittämällä. Kanta-palvelujen kehittäminen parantaa etenkin hoidon ja sote-palvelujen jatkuvuutta. Kannan uusien toiminnallisuuksien käyttöönotoilla tuetaan monin tavoin myös hoidon ja palvelujen seurantaa.

Kela ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ovat julkaisseet Kanta-palvelujen kehittämisen ja käyttöönottojen painopisteet vuodelle 2025.

Kanta-palvelut tukevat ammattilaisen päivittäistä työtä yhä paremmin

Kanta-palvelujen kehittäminen vuonna 2025 tukee hoidon ja sote-palvelujen jatkuvuutta sekä vahvistaa kansallista tietopohjaa tutkimuksen ja tiedolla johtamisen tarpeisiin. Kanta-palveluihin tallennettavien tietojen laatua sekä tiedon hyödynnettävyyttä parannetaan. Kehittämisessä huomioidaan myös eurooppalaisen terveystietoalueen eli EHDS-asetuksen vaatimukset. 

”Uusilla tietorakenteilla tuetaan sitä, että ammattilaisen kertakirjaamisella voitaisiin täyttää kansalliset tilastointivaatimukset ja samalla kerryttää arvokasta tietoa tutkimuskäyttöön”, toteaa THL:n johtava asiantuntija Päivi Achté

Tavoitteena on, että Kanta-palvelut tukevat yhä paremmin sote-ammattilaisen operatiivista työtä. Kannan tekniset rajapinnat uudistuvat vaiheittain. Rajapinnoissa hyödynnetään yhä laajemmin kansainvälistä HL7 FHIR -standardia, joka parantaa järjestelmien yhteentoimivuutta.  

”Alueellisten asiakas- ja potilastietojärjestelmien kehittäminen helpottuu. Tähtäämme siihen, että ammattilaiset saavat yhä reaaliaikaisemmin ja aikaisempaa käytettävämmässä muodossa käyttöönsä tietoa, joka parantaa asiakkaiden palveluiden laatua ja nopeuttaa hoitopäätöksiä”, Kanta-palvelujen kehityspäällikkö Pirjo Vuorikallas Kelasta sanoo.   

Kanta-palvelujen kehittämisen painopisteitä hoidon ja palvelujen jatkuvuuden tukemiseksi vuonna 2025:

  • Kanta-lääkityslistalla taataan lääkehoidon parempi näkyvyys ammattilaisille ja kansalaisille 
  • sote-tietojen välittyminen muille toimijoille kysely- ja välityspalvelun avulla auttaa tiedonkulun digitalisoinnissa ja esteiden poistossa
  • kehitetään asiakkaan toimintakykytietojen kirjaamiseen ja välittämiseen tarvittavaa yhtenäistä kansallista tietorakennetta
  • edistetään asiakastietojen liikkumista yli sosiaali- ja terveydenhuollon toimialarajojen 
  • julkaistaan OmaKanta-mobiilisovellus ja kehitetään OmaKanta-palvelua edelleen
  • jatkokehitetään hyvinvointisovelluksilletehtyä rajapintaa, jotta erilaisissa hyvinvointisovelluksissa voidaan monipuolisesti hyödyntää Kanta-palveluissa olevia potilastietoja
  • kehitetään uusia tietotuotteita, kuten raportteja, tilastoja ja indikaattoreita, joilla tuetaan tiedon toissijaista käyttöä ja tiedolla johtamista.

Käyttöönotot edistävät hoidon jatkuvuuden seurantaa

Vuonna 2025 Kannassa on käyttöönotettavissa uusia toiminnallisuuksia, jotka tukevat erityisesti potilaan hoidon jatkuvuutta. Uusia toiminnallisuuksia ovat muun muassa rakenteinen asiakirja hoidon tarpeen arviointiin sekä terveydenhuollon ajanvaraustietojen tuleminen osaksi Kantaa.

Hoidon tarpeen arvion rakenteinen asiakirja auttaa luomaan potilaan hoitopolusta sujuvamman ja yhtenäisemmän riippumatta siitä, missä asiakas asioi. Jatkossa se vähentää myös terveydenhuollon työtä, kun esimerkiksi kansalliseen hoitojonojen seuraamiseen tarvittava tieto voidaan saada suoraan Kannan kautta.

Kanta-palvelujen Potilastietovaranto tarjoaa nyt mahdollisuuden tallentaa ja hakea terveydenhuollon ajanvaraustietoja. Ajanvaraustietojen löytyminen Kannasta helpottaa asioiden hoitamista ja tukee hoidon jatkuvuutta. Asiakkaan on helppo tarkistaa, perua tai siirtää aikojaan, ja ammattilainen saa eheämmän kuvan asiakkaan kokonaistilanteesta.

Käyttöönottojen muita painopisteitä vuodelle 2025: 

  • lääkemääräysten rakenteisen annostuksen käyttöönotto
  • sosiaalihuollon asiakastietovarannon lakisääteisen liittymisvelvoitteen täyttävä käyttöönotto
  • Potilastietovarannon keskeisten terveystietojen yhteenvetojen hyödyntäminen sekä
  • ostopalvelutilanteissayksityisen ja julkisen sektorin tietojen vaihto Kanta-palvelujen avulla.     

Sote-toimijoiden kannattaa hyödyntää painopisteitä omassa suunnittelussaan

Sote-organisaatioiden ja tietojärjestelmiä kehittävien tahojen kannattaa ottaa kehittämisen ja käyttöönottojen painopisteet huomioon omassa suunnittelussaan. Niiden aihealueista järjestetään vuonna 2025 toiminnallisuuksien kehittämisen työpajoja. Kommenttikierroksille tuleviin määrittelyihin ja muihin dokumentteihin toivotaan sidosryhmiltä aktiivista palautetta.

Käyttöönottojen painopisteiden useassa toiminnallisuudessa lakisääteinen käyttöönoton takaraja on tulossa viimeistään vuonna 2026. Lisäksi yksityisessä sosiaali- ja terveydenhuollossa on velvoite Kanta-palvelujen käyttöönottoon. Myös radiologien kuvien tallentaminen Kantaan tulee ottaa yksityisessä ja julkisessa terveydenhuollossa käyttöön.
 
Kela ja THL tukevat ja ohjaavat sote-organisaatioita Kanta-palvelujen käyttöönotoissa muun muassa järjestämällä käyttöönoton tuki- ja koulutustilaisuuksia sekä tuottamalla verkkokouluja ammattilaisten hyödynnettäväksi.

Aiheesta lisää:

Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla kanta - Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla sostiedonhallinta - Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla terveydenhuolto - Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla tiedonhallinta - Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla